Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila dopunsko pitanje:

Poštovani gradonačelniče,

Na 11. sjednici Gradskog vijeća 21.7. 2022. postavila sam konkretno pitanje: što Grad (kratkoročno i dugoročno) planira učiniti po pitanju deficitarnog kadra odgojitelja i na koji način planira osigurati kvalitetno provođenje odgojno-obrazovnog programa u vrtićima s obzirom na činjenicu da odlazak u vrtić nije odlazak na čuvanje? Na navedeno pitanje dobila sam 29. srpnja 2022. odgovor, no njime nisam bila zadovoljna jer ne odgovara na temeljni upit. Iz tog razloga, a temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), postavila sam sljedeće dopunsko pitanje: koji je cilj postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija i na koji način se njome potiče obrazovanje za deficitarna zanimanja kao što su odgojitelji?

S obzirom da odgovor na dopunsko pitanje nije sadržavao tražene informacije, a one su bile sljedeće:

  1. Zbog čega je 2/3 ukupno dodijeljenih stipendija namijenjeno darovitim učenicima i studentima? Koji je cilj ovog naglaska u omjeru stipendiranih kategorija i na koji način se daroviti učenici i studenti prate i doprinose zajednici?
  2. Zašto je najmanji broj stipendija namijenjen upravo deficitarnim zanimanjima iako se kontinuirano ukazuje na ozbiljan problem deficitarnog kadra? Drugim riječima, usprkos konstantnoj prijetnji neadekvatnih zamjenskih kadrova, zašto se odgojiteljima i logopedima dodjeljuje samo po 2 stipendije, dakle ukupno 4 od 68 dodijeljenih stipendija?
  3. Razmatra li se revidiranje postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija kako bi se sustavno pristupilo problemu deficitarnih zanimanja?
  4. Kakva je perspektiva povećanja upisnih kvota na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci navedena u odgovoru od 29.7.2022.? Koji su konkretni koraci u tom smislu poduzeti, a koji se planiraju?
  5. Promišlja li se generalno o mogućnosti povećanja iznosa stipendija ili ukupnog broja stipendija kroz alternativni model stipendiranja u kojoj participiraju grad i poduzetnici? Ovakvom inicijativom omogućio bi se veći iznos ili ukupan broj stipendija, a nakon završetka studija stipendisti bi imali posao ili barem inicijalno iskustvo rada u struci od strane tvrtki koje su sudjelovale u stipendiranju.

Koristim mogućnost temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), postaviti još jedno dopunsko pitanje i molim da odgovor sadrži sljedeće konkretne informacije:

  1. Na koji način će način odluka gradonačelnika o broju stipendija i visini mjesečnog iznosa stipendija u idućoj akademskoj godini prevenirati potencijalnu opasnost nedostatka kvalificiranog kadra na području logopedije, ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te edukacijske rehabilitacije i socijalne pedagogije? Drugim riječima, razmatra li se revidiranje postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija kako bi se sustavno pristupilo problemu deficitarnih zanimanja i konstantnoj prijetnji neadekvatnih zamjenskih kadrova?
  2. Kako gradski Odjel za odgoj i školstvo namjerava riješiti problem detektiranog slabog odaziva na natječaj za deficitarna zanimanja? Koji su planirani koraci u tom smislu, odnosno promjene koje bi povećale motivaciju studenata za deficitarna zanimanja?
  3. Dali se razmišlja o zapošljavanju kadrova Učiteljskog fakulteta iz vlastitih sredstava, budući je na snazi zamrzavanje zapošljavanja na hrvatskim sveučilištima, a sadašnja upisna kvota na UF je najviša moguća s obzirom na kapacitete? Drugim riječima, kvote se mogu povećati jedino ako se poveća broj zaposlenih nastavnika na Učiteljskom fakultetu, a budući da je ovaj kadar potreban Gradu Rijeci, moguće je i na ovaj način promišljati rješavanje problema deficitarnog kadra.
  4. Što se tiče predloženog alternativnog modela stipendiranja u kojoj participira Grad i poduzetnici, ova se mogućnost odnosi na financiranje drugih kategorija stipendija, prema socijalnom kriteriju ili darovitosti, a ne za deficitarna zanimanja budući da se tu radi o deficitarnom kadru u ustanovama kojima je Grad Rijeka osnivač. Ovakvim pristupom oslobodio bi se financijski teret ukupnog iznosa za stipendije kojeg financira Grad i otvorila bi se mogućnost preusmjeravanja sredstava za deficitarna zanimanja, i u smislu iznosa, ali i ukupnog broja stipendija. Dodatna vrijednost ovakvog modela stipendiranja je da bi nakon završetka studija stipendisti (po socijalnom kriteriju ili darovitosti) imali posao ili barem inicijalno iskustvo rada u struci od strane tvrtki koje su sudjelovale u stipendiranju.

Unaprijed zahvaljujem,
Maša Magzan
nezavisna vijećnica

Odgovor

U nastavku dostavljam odgovor na postavljena pitanja.

Naime, dodjela stipendija u svakoj školskoj/akademskoj godini započinje postupkom slanja dopisa našim trenutnim stipendistima kojim tražimo dokaze o pravu nastavka primanja stipendije i ispunjavanju uvjeta iz Ugovora o stipendiranju.

Ukoliko stipendisti dostave svu traženu dokumentaciju kojom potvrđuju nastavak ispunjavanja svih uvjeta iz ugovora, nastavljaju primati stipendiju u predstojećoj školskoj/akademskoj godini. Tek po završetku ovog postupka, gradonačelnik za svaku školsku/akademsku godinu donosi odluku o dodjeli novih stipendija i njihovom broju. Svjesni nedostajućeg kadra na području logopedije, ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te edukacijske rehabilitacije i socijalne pedagogije, upravo se spomenuta zanimanja iz godine u godinu nađu na popisu stipendija koje dodjeljujemo prema kriteriju deficitarnosti. Kako je već navedeno u prethodnom odgovoru, praćenjem stanja iz proteklih godina kod stipendija prema deficitarnom kriteriju, uočeno je da najčešće broj prijavljenih pristupnika natječaju odgovara broju stipendija koji se dodjeljuje. Grad će, svakako i dalje pratiti potrebe mladih sugrađana za pojedinom vrstom stipendija, kao i o proračunskim mogućnostima te u konačnici i mijenjati utvrđene „kvote“.

Prilikom raspisivanja natječaja za dodjelu stipendija studentima koji se obrazuju za deficitarna zanimanja za potrebe ustanova na području grada Rijeke, Odjel gradske uprave za odgoj i školstvo o raspisanom natječaju obavještava sve fakultete koji obrazuju kadrove za detektirana deficitarna zanimanja, radi prosljeđivanja informacije svojim studentima.

Također, Institut za razvoj obrazovanja u listopadu svake godine održava Sajam stipendija i visokog obrazovanja u Rijeci. Na tom Sajmu, Grad Rijeka, uz sufinanciranje manifestacije, sudjeluje kroz prezentaciju svojih triju stipendija. Posljednje dvije godine, zbog epidemije bolesti COVID 19, sajam je održan on line putem. Nadalje, Služba za medije Grada Rijeke, komunicira s javnosti putem svih raspoloživih medija, uključujući i društvene mreže, vjerujući da veliki broj mladih za natječaje može saznati upravo na ovaj način.

Istražujući problem relativno slabog odaziva na stipendije prema deficitarnom kriteriju, saznali smo da je, unutar ionako malog broja upisnih kvota fakulteta za zanimanja koja su detektirana kao deficitarna za ustanove kojima smo osnivači, upisan veoma malen broj studenata koji imaju prebivalište na području grada Rijeke.

Vezano za pitanje koje se odnosi na zapošljavanje kadrova Učiteljskog fakulteta iz vlastitih sredstava, ovim putem moram naglasiti kako se radi o deficitarnom zanimanju na nacionalnoj razini te se nadam kako će fakulteti, odnosno Sveučilišta, kao i nadležno ministarstvo, krenuti u rješavanje ovog, doista akutnog problema.

Što se tiče predloženog alternativnog modela stipendiranja u kojoj participira Grad i poduzetnici, kao što je već i navedeno, Grad Rijeka podržava razmatranje tog prijedloga.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović