Motorni brod Galeb otegljen je iz riječke luke u brodogradilište tvrtke Dalmont u Kraljevici gdje će biti obnovljen i prenamijenjen za potrebe Muzeja grada Rijeke.

Nakon što je prošlog tjedna potpisan ugovor između Grada Rijeke i brodogradilišta Dalmont kojim su definirani radovi na Galebu vrijedni 58.572.773,64 kuna (PDV uključen), brod su u Kraljevicu oteglili remorkeri Jadranskog pomorskog servisa „David Prvi“ i „Omišalj“.

Tvrtka Dalmont odabrana je na javnom natječaju za obnovu i prenamjenu broda Galeb, zaštićenog kulturnog dobra Republike Hrvatske, u brod muzej s pratećim komercijalnim sadržajima. Radovi bi trebali trajati 14 mjeseci, odnosno završiti u početkom 2021. godine.

Događaju su nazočili zamjenik gradonačelnika Rijeke Marko Filipović i pročelnik Odjela za kulturu Grada Rijeke Ivan Šarar, koji su iskazali zadovoljstvo početkom prave obnove broda nakon napornog i dugog birokratskog procesa. „Prenamjena broda Galeb i priprema za njegove pretvaranje u muzej bio je dugotrajni proces, nadam se da će brod predstavljati turističku atrakciju za sve one koji posjećuju Rijeku kada bude završen“, rekao je Filipović navodeći interesantnu povijest Galeba i njegov značaj za Rijeku, još od završetka Drugog svjetskog rata kada je izvučen s dna riječke luke gdje je bio potopljen te stavljen u službu tadašnje mornarice, kao školski brod. „Brod je kao rezidencija predsjednika Tita obišao mnoge zemlje i kontinente, dolazio u luke noseći poruke mira. Posjećujući brojne afričke zemlje, bio je jedan od prvih brodova čiji putnici dolaze u ta područja, a da nemaju kolonijalne namjere“, zaključio je Filipović, dodavši kako su palubama „Broda mira“ šetali mnogi važni državnici prošlog stoljeća, što stvara podlogu za dodatne zanimljive priče.

Brod Galeb otegljen u brodogradilište u Kraljevici

Marko Filipović i Ivan Šarar

Pročelnik Ivan Šarar istaknuo je kako će se tek po dolasku Galeba u Kraljevicu i njegovoj analizi vidjeti u kakvom je brod stanju i kako će teći rekonstrukcija. „Obnova napokon kreće, stvari postaju opipljive i sve ima više smisla nego kad mi u uredima prevrćemo papire. Zadovoljni smo ponudom izvođača radova jer se pokazalo da cijena nije toliko ogromna kao što se činilo nakon ponuda na prvom natječaju, a uz ovih 58 milijuna kuna, za muzejski postav bit će izdvojeno nešto manje od 5 milijuna kuna“, kazao je Šarar.

Obnova Galeba dio je projekta „Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine“, infrastrukturnog dijela projekta Europske prijestolnice kulture koji uključuje i uređenje Palače šećerane u bivšem industrijskom kompleksu Rikard Benčić u sjedište Muzeja grada Rijeke. Za ovaj je projekt Grad Rijeka dobio 68.9 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija”.

 

O viziji motornog broda Galeb kao podružnice Muzeja grada Rijeke

Po završetku rekonstrukcije i opremanja, čiji je projekt izradila je tvrtka Marine and Energy Solution DIV d.o.o, Galeb će biti prvenstveno u funkciji kulture, a uz stalni muzejski postav, na brodu će biti i prostori za izložbe, kino te razne kreativne radionice. Manji dio Galeba bit će stavljen u komercijalnu funkciju, pa će tako na brodu biti smješteni hostel, restoran/bar i suvenirnica. Muzejski odnosno javni dio broda prostirat će se na približno 4500 četvornih metara, a smještajni i ugostiteljski na oko 1000 četvornih metara, pri čemu će se koncesije za komercijalni sadržaj dodijeliti putem javnog natječaja koji se planira raspisati iduće godine.

Koncept stalnog i povremenog muzejskog postava na Galebu sastavljen je s namjerom da muzejski postav bude privlačan najširem krugu posjetitelja i svim dobnim skupinama. Autorice stalnog postava su djelatnice Muzeja grada Rijeke Nataša Babić i Ema Makarun, a povjesničar Tvrtko Jakovina angažiran je kao suradnik na stalnom postavu čiji dizajn potpisuje nagrađivana dizajnerica Nikolina Jelavić Mitrović. Osnovne teme stalnog postava bit će prikazane i ilustrirane originalnim predmetima, fotografijama i multimedijalnim sadržajima čiji videomaterijal izrađuje nagrađivana redateljica Mila Turajlić.

Multimedijalni i interaktivan stalni postav broda-muzeja sastoji od četiri osnovne tematske cjeline: povijest broda RAMB III / Kiebitz / Galeb od 1938. do 1990. (uz poveznice s poviješću grada Rijeke u istom razdoblju), uloga Josipa Broza Tita i njegovih putovanja Galebom u razvoju Pokreta nesvrstanih, život na vojnome školskom brodu, prezentacija broda kao tehnološkog dostignuća (strojarnica, kormilarnica).

Stalni izložbeni postav odnosi se na sam brod Galeb i ono što je ostalo sačuvano od njegove izvornosti. Intervencija dizajnera i kustosa u ovim prostorijama usmjerena je na prezentiranje i očuvanje simbolične vrijednosti koju brod ima. Osim brodske infrastrukture stalni postav oplemenit će i izložbe usmjerene na prikaz dinamične povijesti broda Galeb i grada Rijeke.

Fundus muzeja činit će sva postojeća oprema broda, postojeći ilustrativni materijali, kao što su foto i video građa, kopije dokumentacije o gradnji i povijesti broda, arhiva članaka / knjiga i drugih tekstualnih priloga vezanih uz Galeb. Postav će sadržavati brojne interaktivne sadržaje, a posjetitelji će moći razgledati rezidencijalne dijelove, u potpunosti restaurirane, kao što su Titov i Jovankin apartman, zajednički salon, apartmani za goste, glavni salon, blagovaonica i veliki salon za goste, garderoba i spavaonice. Dio namještaja s Galeba već je restauriran i trenutno se nalazi u prostorima Muzeja grada Rijeke te će po završetku obnove broda biti vraćen na Galeb.

Projektom je predviđeno da brod ostane privezan u riječkoj luci, smješten uz Molo longo.

Brod muzej bit će prilagođen za kretanje osobama u kolicima, kao i za slijepe osobe za koje će ruta kretanja biti naznačena pomoću trake, dok se u postavu planiraju posebne točke – pločice s Brailleovim pismom, slušne postaje, reljefne pločice s prikazom odabranih ilustracija i eksponati koji se mogu opipati.

Europski fond za regionalni razvoj