Rijeka 2020 – europska prijestolnica kulture u sklopu svog programa Učionica nastavlja s edukacijom producenata u kulturi, koja se kontinuirano od rujna prošle godine održava u RiHubu. U ovom ciklusu polaznici uče o uključivanju osoba s invaliditetom u kulturna događanja te o načinima na koje kulturna ponuda može biti dostupna svima.

Specifične treninge vode mentori Darko Lukić, Alexis Johnson, Isabel Lagos te Agata Etmanowicz i Paul Whittaker, a 30 polaznika edukacije upija iskustva, vještine i znanja ovih stručnjaka svjetskog glasa. Valja podsjetiti da su polaznici edukacije građani Rijeke koji su se na edukaciju prijavili kao nezaposlene osobe ili osobe s iskustvom u kulturnoj produkciji te željom za stjecanjem novih znanja. Edukacija je za polaznike besplatna, financira se u sklopu projekta Europske prijestolnice kulture u okviru programa Učionica.

Fascinantni mentor Paul Whittaker, gluhi pijanist i orguljaš
Jedan od mentora čija je karijera fascinantna i zaslužuje posebnu pažnju svakako je Paul Whittaker koji je u RiHub stigao iz Engleske. Gluh je od rođenja, a ipak, on je pijanist i orguljaš, diplomirao je na Wadham Collegeu u Oxfordu i završio poslijediplomski studij na Royal Northern College of Music u Manchesteru te posjeduje ALCM i ARCO diplome.
Godine 1988. osnovao je dobrotvornu udrugu za pomoć gluhim osobama koje uživaju u glazbi Music and the Deaf, a par godina kasnije radio je kazališne predstave i showove kao što su Les Miserables, Cats, Phantom Of The Opera, West Side Story, My Fair Lady i mnoge druge. Iste, 1992. godine, Wittaker je dobio nagradu Winston Churchill Travelling Fellowship, zbog koje je proveo gotovo 2 mjeseca istražujući glazbu među zajednicama gluhih u SAD-u.

Iako sam rođen gluh i nikad nisam čuo ni ptičji pjev, a kamoli kako zaista zvuči neki instrument, moju je pažnju uvijek privlačio klavir, koji je svirala moja majka. Kada sam napunio 5 godina rekao sam roditeljima da i ja želim svirati, a problem je bio taj što nismo mogli naći učitelja koji bi mene, gluhog dječačića, naučio vještini sviranja instrumenta, jer su svi smatrali da je to – nemoguće! Ipak, roditelji i moja sestra nisu odustajali, nego su pronašli učitelja koji je bio voljan sa mnom vježbati. Dvije godine kasnije priključio sam se i jednom zboru, a s 12 sam počeo svirati orgulje i donio odluku da želim na fakultet, koji će mi dati i formalno glazbeno obrazovanje te sam upisao Wadham College u Oxfordu, a poslije sam završio i postdiplomski studij u Manchesteru i od tada imam udrugu koja pomaže gluhim i nagluhim osobama doživjeti glazbu.

Paul glazbu osjeća kroz vibracije – Kada pritisnem tipku klavira, čekić u unutrašnjosti tog golemog instrumenta pogodi žice, žice prenose vibraciju natrag do tipke, a onda kroz moje prste ona ide dalje u moje tijelo i osjećam ju… tu negdje, unutra… Vibracije su ključne u mom doživljaju glazbe, a pomaže mi i sam ritam, kojeg doživljavam gledajući druge ljude kako se njišu ili plešu. Ne mogu zamisliti život bez glazbe, to nikako!, kaže Whittaker, sa širokim osmjehom na licu.

Whittaker je i motivacijski govornik, putuje svijetom, dijeli svoja iskustva i obogaćuje sebe i druge. Kaže kako nikad nije prestao učiti i upijati iskustva svoje publike i kako mu je svaki nastup jedinstven. Da se razumijemo, to nije lagan posao, ali me itekako ispunjava. Imao sam prilike kao mlađi, raditi na sveučilištu i predavati studentima, ali sam shvatio da mi moja gluhoća u tom slučaju mogla stvarati određene probleme.

Paul danas puno putujem Europom, ali i svijetom, zahvaljujući orkestru Mahler Chamber iz Berlina. Zanimalo nas je u kojoj su zemlji, koju je dosad posjetio, ljudi najstrastveniji prema glazbi ili to nema veze s geografijom. – To je teško pitanje… U Engleskoj sigurno nisu najstrastveniji, šali se Whittaker na svoj račun. – Talijani su jako muzikalni, a opet njihova se glazba toliko razlikuje od, recimo, njemačke, da mi je teško usporediti. Volio bih znati više o hrvatskoj glazbi, to je nešto na čemu još moram poraditi, zaključuje Whittaker.

Njegov prvi posjet Rijeci, koji je upravo u tijeku, možda je prava prilika za to. Predstavnici Rijeke 2020 – Europske prijestonice kulture, organizatori edukacije na kojoj je Paul jedan od mentora, odvest će ga, između ostalog, i na izbor kraljice Riječkog karnevala, gdje će moći doživjeti dio naše baštine, tradicije, mentaliteta i šušur maškara. A najvažnije, cijelim će tijelom doživjeti glazbu koja će tresti riječku Dvoranu mladosti.