U Rijeci i Lovranu održana je ljetna škola “Inovativna transformacija gradskih ulica“, posvećena osmišljavanju rješenja za pet stvarnih prometno-prostornih izazova u Rijeci.

REAL RIS ljetna škola „Inovativna transformacija gradskih ulica“ održana je u Lovranu i Rijeci 21. – 25. srpnja 2025. Sudjelovalo je ukupno 25 studenata iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine. Uz podršku mentora, u interdisciplinarnim timovima kreirana su rješenja za pet stvarnih prometno-prostornih izazova grada Rijeke. Ljetnu školu organizirali su ODRAZ i REGEA u sklopu projekata REAL RIS i CLIMove.

Naglasak škole bio je na povezivanju inovacija i novih tehnologija, društvenih potreba i suvremenih pristupa urbanom razvoju. Pet timova REAL RIS ljetne škole radilo je na inovativnim, kreativnim i održivim rješenjima za unapređenje sustava mobilnosti, urbanih prostora, jačanje klimatske otpornosti i razvoj modernog obalnog prometa. Škola je dio integriranog programa koji povezuje sve strane „trokuta znanja“,  omogućuje razmjenu iskustava i zajedničko stvaranje rješenja.

Pet dana razmjene znanja, suradnje i zajedničkog stvaranja

Tijekom pet intenzivnih dana, sudionici su sudjelovali na interaktivnim radionicama i predavanjima, radeći u timovima, a u sklopu ljetne škole organiziran je i studijski posjet. Tako su u pratnji predstavnica Grada Rijeke Ede Rumore i Tajane Jukić Neznanović, sudionici ljetne škole obišli ključne lokacije u Rijeci i raspravljali o planovima, studijama i stanju urbane mobilnosti u Rijeci.

Ljetna škola zaključena je javnim događanjem “Inovativna transformacija gradskih ulica – Društvo, tehnologija i gradski prostor”. Predstavljena su rješenja polaznika škole i  održan je okrugli stol „Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?“.

Cilj ovog događanja bio je okupiti sudionike, mentore i goste na zajedničkoj, otvorenoj diskusiji o iskustvima, izazovima i daljnjim mogućnostima koje su proizašle iz četiri dana intenzivnog timskog rada na inovativnim rješenjima za urbanu transformaciju pojedinih lokacija u Rijeci. Na početku je sve prisutne pozdravila Eda Rumora, voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte u Gradu Rijeci te istaknula kako joj je drago da se ova ljetne škola bavila upravo izazovima s područja grada Rijeke te da se veseli prezentacijama rješenja.

Ljetna škola Inovativna transformacija gradskih ulica

Studijski posjet gradu Rijeci

Pet interdisciplinarnih timova radilo na izazovima stvarne urbane transformacije Rijeke

Pet interdisciplinarnih timova radilo je na izazovima stvarne urbane transformacije Grada Rijeke. Ostvarena suradnja unutar timova i među timovima rezultirala je povezanim rješenjima koja pružaju širi kontekst transformacije riječkih ulica, pa i trgova, čvorišta mikomobilnosti i modernog inovativnog pomorskog prijevoza.

Sudionici su u prezentacijama pokazali duboko razumijevanje lokalnog konteksta, temeljeno na provedenoj anketi, terenskom istraživanju i kreativnim idejnim rješenjima.

Predstavljanje rješenja polaznika škole pratila je ocjenjivačka komisija u sastavu Eda Rumora, voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte pri Gradu Rijeci; Vedran Kirinčić, izvanredni profesor Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, ujedno i mentor na ljetnoj školi te Kristina Perkov, viša savjetnica u javnoj ustanovi Zavod za prostorno uređenje Šibensko-kninske županije, ujedno i mentorica na ljetnoj školi.

Ljetna škola Inovativna transformacija gradskih ulica

Prezentacija studentskih rješenja

Komisija je najboljim rješenjem ocijenila rješenje „Čvorišta mikromobilnosti kao točke zelene tehnologije i održive mobilnosti“. Andrej Čulić, Ana Ristić, Silvija Blagojević, Adnan Malićević i Tarik Čorbo osmislili su prijedlog za razvoj urbane mikromobilnosti kroz identifikaciju ključnih čvorišta koja objedinjuju biciklistički promet, punionice za e-vozila i tehnološka rješenja. Rješenje uključuje urbanu opremu, sustav informiranja i povezanost s drugim vrstama prijevoza.

Polaznici ljetne škole imat će priliku predstaviti rješenja široj javnosti tijekom Europskog tjedna mobilnosti 2025.

Okrugli stol: Važno uključiti mlade u faze planiranja, ne samo u edukativne aktivnosti

Namjera okruglog stola „Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?“ bila je potaknuti refleksiju o ulozi mladih u stvarnim promjenama, premostiti jaz između studentskih ideja i njihove praktične implementacije te identificirati preporuke za buduće angažmane, suradnju i podršku mladim inovatorima.

Gordana Lalić, direktorica Parentiuma d.o.o., stručnjakinja za energetsko planiranje i klimatsku politiku s višegodišnjim iskustvom u javnoj upravi te europska ambasadorica za klimatski pakt, istaknula je da prostorno planiranje danas često djeluje reaktivno – „ispravljamo greške“ umjesto da planiramo proaktivno. Ukazala je na potrebu stalne edukacije zaposlenika u javnoj upravi, kao i potrebe za timskim, međusektorskim i zdravlju-orijentiranim planiranjem.
“U tom procesu, mladi su ključni akteri jer donose nove vrijednosti: empatiju, digitalne alate, inovativne metode i otvorenost prema zajednici“, kazala je Lalić, naglašavajući kako je praksa iz Poreča pokazala kako uključivanje građana kroz aktivnosti poput Living Streets uvelike povećava kvalitetu rješenja i društveno prihvaćanje promjena.

Ljetna škola Inovativna transformacija gradskih ulicaLuka Vidan, stručni suradnik na zavodu za Gradski promet pri Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu iznio je primjere interdisciplinarne suradnje na Fakultetu prometnih znanosti tijekom natjecanja Transportikum i tijekom rada na razvoju pojedinih planova održive urbane mobilnosti. Istaknuo je da angažman u projektima i neformalnim aktivnostima kao što je ljetna škola razvijaju upravo one vještine koje tržište rada traži – komunikaciju, analizu, empatiju i inovaciju.

Neven Zenko, ovogodišnji počasni mentor, dio prošlogodišnjeg pobjedničkog tima, student sociologije pri Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu opisao je vlastitu transformaciju – od studenta bez jasnog profesionalnog fokusa do mladog stručnjaka koji razumije procese urbanog planiranja i zna gdje može doprinijeti. Ljetna škola za njega je bila konkretan primjer kako iz ideje nastaje rješenje – uz pomoć timskog rada, razmjene znanja i mentorske podrške
„Mladi inovatori nisu samo oni s firmom i financiranjem – to su svi koji žele naučiti, surađivati i mijenjati.“

Panelisti su istaknuli kako je važno uključiti mlade u faze planiranja, ne samo u edukativne aktivnosti; financirati male akcije i testiranja studentskih rješenja; razvijati vještine kroz timski rad, mentorsku podršku i multidisciplinarne zadatke, kao i prepoznati i vrednovati neformalno učenje kao stvarnu komponentu stručnog razvoja.

Ovaj okrugli stol nije bio tek završna aktivnost ljetne škole, već poziv na dugoročno povezivanje i djelovanje: mladi ne trebaju čekati promjene – oni ih mogu voditi. Ali trebaju partnerstvo, povjerenje i sustav koji ih vidi ne samo kao učenike, već kao urbane inovatore.

Više o ljetnoj školi „Inovativna transformacija gradskih ulica“ na mrežnim stranicama udruge ODRAZ.

(foto: Udruga Odraz)