
U Gradskoj vijećnici Grada Rijeke održan je prvi stručni simpozij o zdravstvenom odgoju i obrazovanju pod nazivom „365 dana zdravlja u školi: Iskustva, učinci, izazovi“. Skup je okupio relevantne stručnjake iz područja obrazovanja, zdravstva i javnih politika, a otvorila ga je gradonačelnica Rijeke Iva Rinčić.
Skup je otvorila gradonačelnica Rijeke Iva Rinčić, istaknuvši kako je Rijeka prvi grad u Hrvatskoj koji je imao hrabrosti i vizije uvesti zdravstveni odgoj u osnovne škole.
“Znanje mijenja živote, osnažuje mlade i daje im alate da budu aktivni i savjesni građani. Briga za građane, a osobito za najmlađe, mora biti iznad političkih podjela. Zdravstveni odgoj nije tek još jedan školski program, već ulaganje u zdravlje, znanje i otpornost zajednice”, poručila je gradonačelnica, ističući kako Rijeka ovim programom ne prati trendove, nego ih postavlja.
Moderatorica događanja bila je Eli Pijaca Plavšić, sociologinja i osnivačica savjetovališta Edukateka te urednica priručnika „Zdravstveni odgoj i obrazovanje“.
Program je započeo panelom „Djeco, kako vam je bilo?“ u kojem su učenici riječkih osnovnih škola podijelili osobna iskustva sudjelovanja u programu ZOO. Učenici Lejla Japić, Kimberly Pribanić, Daniel Veranić, Antonio Rutter, Mara Paškvan i Mia Jelača su kao najzanimljiviju temu izdvojili mentalno zdravlje i savjete kako se nositi sa stresom. Stekli su nove prijatelje i naučili napraviti zdrave obroke, svojim vršnjacima savjetuju da se uključe u program, a u idućoj godini žele više izleta i radionica za roditelje, rekli su riječki osnovci.
“Čvrsta četvorka”
Slijedilo je predstavljanje rezultata istraživanja prve godine provedbe, koje je pokazalo visoku razinu zadovoljstva i interes učenika, nastavnika i roditelja.
Pilot fazu programa učenici su ocijenili s 4,4; roditelji s 4,2, a nastavnici-provoditelji ocjenom 3,8. Istraživanje su proveli Tanja Jurin i Goran Kolatić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu te Tatjana Čulina iz Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ. Uz veliku razinu potpore, uočene su i poteškoće u organizaciji rasporeda te dostupnosti terenske nastave. Preporuke su vizualno modernizirati i konkretizirati radne materijale, ojačati suradnju škola s udrugama i institucijama te uključiti roditelje, uz naglasak na dugoročne koristi.
Ulaganje u one koji dolaze
U drugom panelu, pod nazivom „Kako ZOO oblikuje budućnost?“, sudjelovali su vodeći stručnjaci, među njima dr. sc. Ivana Kekin, saborska zastupnica i specijalistica psihijatrije, Domagoj Jakopović “Ribafish”, novinar i predsjednik udruge RokOtok, dr. sc. Inka Miškulin, psihologinja i psihoterapeutkinja i prof. dr. sc. Iva Rinčić, profesorica bioetike i gradonačelnica Rijeke. Panel je otvorio niz važnih tema, od mentalnog zdravlja i utjecaja medija na djecu, do važnosti interdisciplinarnog pristupa u zdravstvenom odgoju.
Dok se tijekom prošle školske godine kao pilot program provodio u šest škola, ove godine Zdravstveni odgoj i obrazovanje kao izborni predmet ulazi u više razrede svih riječkih škola. “Vidjeli smo koliko su učitelji spremni, učenici otvoreni za dijalog i koliko je važno da sadržaji budu prilagođeni dobi. Ključni su edukacija provoditelja, suradnja sa školama te uključivanje roditelja i zajednice, bez njihove podrške program gubi snagu”, istaknula je gradonačelnica Rinčić. Zahvalila stručnom autorskom timu na njihovom doprinosu te istaknula da je program besplatan i dostupan. Naime, Grad Rijeka besplatno ustupa sve materijale za provođenje Zdravstvenog odgoja i obrazovanja.
“Zdravstveni odgoj djecu koja žive uz ekrane, podučava praktičnim znanjima o tome kako bi trebalo živjeti, to je ustvari domaćinstvo na “entu” , rekao je Domagoj Jakopović “Ribafish”, koji radi s djecom na projektima očuvanja okoliša.
Prvi dobar korak je da su se destigmatizirale teme poput mentalnog zdravlja, pretilosti i ovisnosti, rekla je Ivana Kekin. Upozorila je na pokazatelje da je u Hrvatskoj svako treće dijete pretilo, da oko 50 tisuća djece ima poteškoće mentalnog zdravlja, da je značajan problem ovisnosti o alkoholu, pušenju i kocki te da mladi, njih više od polovice, u prve spolne odnose ulaze nezaštićeni. “Mi kao društvo moramo odgovoriti na te izazove, Zagreb sad uvodi zdravstveni odgoj, a Rijeka je pokazala kako”, rekla je Kekin.
Solidarnost zajednice
Psihologinja Inka Miškulin je upozorila da se kroz sve ove teme provlači crvena nit predrasuda te da je bitno da deprivilegirana djeca budu uključena u program. “Zdravlje djece je temelj zdravlja zajednice koja pruža potporu”, rekla je Miškulin.
U raspravu se uključila i Josipa Gračanin, nastavnica iz Osnovne škole Ivana Zajca te naglasila kako zdravstveni odgoj pohađaju motivirana djeca iz podržavajućih obitelji, dok djeca kojoj je najviše potrebna pomoć ostaju bez podrške.
Ivana Kekin je dodala da je za mlade važno da uče biti članovi zdrave zajednice, koja će izgraditi mrežu solidarnosti, bez rupa kroz koje propadaju slabi i drugačiji, a Iva Rinčić je naglasila očekivanje da ovi učenici u budućnosti budu nositelji dobrih promjena.
Preventivni programi
Nakon panela, dr. med. Sandro Kresina, specijalist školske medicine, održao je stručno predavanje o ulozi preventivnih programa i probira u očuvanju mentalnog zdravlja djece i mladih. Kronične nezarazne bolesti i mentalni poremećaji su trenutno najveći zdravstveni problemi na koje možemo utjecati, rekao je Kresina te dodao da je uloga zdravstvenog odgoja povećati znanje i potaknuti promjenu ponašanja.
Događanju su prisustvovali i Iva Erceg, pročelnica za odgoj i obrazovanje te Iva Milardović Štimac, pomoćnica pročelnika Grada Zagreba.
Simpozij je zaključen porukom o važnosti nastavka suradnje svih dionika u obrazovanju i zdravstvu.
Sudionici su se složili da je prvi korak učinjen, no za održivost i širenje programa ZOO na druge sredine ključni su kontinuirana edukacija, podrška roditelja i politička volja.
Program je izravno prenošen putem YouTube kanala, a snimka je dostupna na poveznici: