U Riječkoj gradskoj vijećnici održano izuzetno zanimljivo predavanje o sudbini motornog broda “Galeb”, uz prezentaciju njegove povijesti od razdoblja izgradnje do danas.

Predavanje je održao Alberto Guglia iz Trsta, inženjer strojarstva i sveučilišni profesor, iznijevši neke nove podatke, dosad nepoznate i fotografije o tom brodu.

Predavanje dott.ing. Alberto Guglia M.d.L. pod nazivom “La Ramb III: Da Bananiera a Incrociatore a Yacht oltre settant’anni di vita sul mare” (Ramb III: Od broda za prijevoz banana do jahte više od sedamdeset godina života na moru”) započelo je izlaganjem o osnivanju kompanije Regia Azienda Monopolio Banane (RAMB) 1936. godine, naručitelja gradnje ukupno četiri broda u brodogradilištu Ansaldo Genova, od koji je jedan bio upravo današnji m/b Galeb, tada noseći naziv RAMB III. Uslijedili su podaci o dizajnu i konstrukciji četiri nova broda, posebice o trupu broda i karakteristikama stroja.

Guglia je govorio o aktivnostima broda prije i tijekom Drugog svjetskog rata u Mediteranskom moru i strateškim aktivnostima Talijana i Engleza za vrijeme rata, boravku broda u libijskoj luci kada je torpediran iz britanske podmornice HMS Triumph i aktivnostima njegovog puta krmom 926 nautičkih milja unatraške do Sicilije od kuda je potom tegljačem dovučen u brodogradilište San Marco (San Rocco Muggia) u Trstu.

Nijemci, koji su kapitulacijom Italije 1943. godine zauzeli tršćansko brodogradilište, imali su namjeru brod namijeniti prijevozu trupa. Brod je preuređen u minopolagač pod imenom Kiebitz. Alberto Guglia ispričao je podatak i o dodatnom postavljanju šina za izbacivanje protupodmorničkih mina i dodatnom protuavionskom naružanju te o tragičnom trenutku njegovog potapanja 5. studenoga 1944. godine u riječkoj luci od strane savezničkog zrakoplovstva. Spašavanje broda započelo je 1947. godine kada je od strane splitskog Brodospasa brod izvađen i djelomično rastavljen i rekonstruiran u pulskom brodogradilištu.
Predavanje je obuhvatilo i razdoblje broda koje obuhvaća transformaciju broda u školski brod “Mornar”, kasnije nazvan “Galeb”, odnosno predsjedničku jahtu koju je koristio Josip Broz Tito, kao i putovanja broda u toj funkciji. Giuglia je govorio o sudbini broda nakon 1980. godine i njegovom sadašnjem stanju, posebno strojarnici gdje se nalaze stari preuređeni Fiatovi brodski motori za koje se drži da su muzejske vrijednosti.

U publici koja je pažljivo slušala predavanje bilo je i onih koji su dio dvoje vojne službe proveli na “Galebu”. Među njima je bio i Dušan Milić koji je na “Galebu” plovio od 1955. do 1961. godine kao upravitelj stroja. Milić je o tome objavio knjigu u privatnoj nakladi koju je darovao prof. Giugliu.