Nakon što je prije godinu dana u prostoru zgrade Zračne luke Rijeka otvoren jedinstven projekt u Hrvatskoj, a i šire – muzej na aerodromu, riječka zračna luka dobila je još jednu posebnost – glazbu skladanu upravo za taj prostor, temeljenu na tradicijskoj glazbi ovog kraja.

„Muzejski terminal“ jedinstven je hrvatski projekt muzeja u zračnoj luci, realiziran na inicijativu Primorsko-goranske županije, u suradnji s muzejima s područja županije okupljenima u projektu „Muzeji zajedno“.  „Muzejski terminal“ sadrži dvadeset i pet radova (grafika, slika, skulptura i instalacija) iz fundusa riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti te niz izložbi iz muzejskih riznica. Dio prostora uređen je kao dječji kutak „Znalac muzealac“, a budući da se riječka zračna luka nalazi na otoku Krku, postavljena je i izložba o baštini toga otoka.

Kako bi se vizualni koncept prostora aerodroma upotpunio zvukom, putem prezentacije bogate glazbene baštine ovog kraja, u rujnu prošle godine Ustanova Ivan Matetić Ronjgov provela je natječaj za akustički dizajn prostora putničkog terminala Zračne luke Rijeka, odnosno za ambijentalnu aerodromsku glazbu temeljenu na zvucima tradicijske glazbe ovog kraja. Od autora se tražilo da istraže načine kako na suvremen način predstaviti našu tradicijsku glazbu u javnim prostorima. Uz pomoć Unicult programa Sveučilišta u Rijeci i Music Tech Festa iz Londona, natječaj je imao i internacionalni karakter pa je svoje radove poslao i velik broj inozemnih autora.

Prvu nagradu na natječaju je osvojio rad riječkog glazbenika Aleksandra Valenčića „Zvučni atlas zavičaja“. Riječ je o šestosatnoj soundscape kompoziciji koja predstavlja zvučne osobitosti Primorsko-goranske županije kroz njene tri cjeline – Gorski kotar, Primorje sa zaleđem i otoke, te njihove prirodne i kulturne različitosti. Atlas vodi na šetnju i upoznavanje zvučne atmosfere našeg zavičaja, koristeći konkretne zvukove mora, vremenskih prilika, životinja, tradicionalnih instrumenata, govora ili zvuka ljudskih djelatnosti, a međusobno se kombinirajući, svi ti zvukovi stvaraju posebne zvučne uzorke. Ova glazba moći će se slušati u svim prostorima zgrade aerodroma te upoznavati putnike sa zvučnom kulisom našeg zavičaja.

Rad  Håkana Lidboa iz Švedske izrađen u suradnji s britanskim duom Coldcut (Mat Black & Jonathan More) i škotskim autorom Jackom Jamesom osvojio je na natječaju drugu nagradu. Riječ je o instalaciji koja je postavljena u prostoru zgrade aerodroma, netom prije odlaska putnika na policijsku provjeru, a sastoji se od interaktivnih zvučnih jedinica koje otkrivaju pokrete putnika dok se kreću ispred njih. Prolaskom nekog od putnika pokreće se pojedina jedinica, stvarajući tako ukupan skladan zvuk. Ovom radu dodijeljena je i posebna nagrada za najbolji projekt zvučne instalacije, koju je dodijelio priznati američki proizvođač bežične audio-opreme – tvrtka Sonos, koja je i sponzorirala opremanje riječke zračne luke glazbenim instalacijama.

Predstavljanje projekta u zracnoj luci 2

Predstavljanje projekta u Zračnoj luci Rijeka

Britanskom glazbeniku Scanneru (Robin Rimbaud je Music Tech Fest dodijelio posebnu nagradu za šestosatnu kompoziciju generativne glazbe naslovljenu „Water drops“ (Kapi vode), inspiriranu bogatstvom vode kojom je naš kraj ispunjen. Ova glazba može se slušati u prostoru  prije samog odlaska putnika na ukrcaj u avione, a namjera je da na njih djeluje smirujuće i opuštajuće.

Zvučni atlas zavičaja šestosatna je soundscape kompozicija koja predstavlja zvučne osobitosti Primorsko-goranske županije kroz njene tri cjeline – Gorski kotar, Primorje sa zaleđem i otoke, te njihove prirodne i kulturne različitosti

O GLAZBENICIMA…

Aleksandar Valenčić je riječki kompozitor, glazbeni aranžer i producent. U svom stvaralaštvu često kombinira elemente klasične, folklora i etno-glazbe, tvoreći tako razne vrste crossovera. Autor je i producent brojnih osebujnih umjetničkih projekata, koji uključuju suvremene obrade gregorijanskih i glagoljaških korala te interdisciplinarno oblikovanje zvučnog okoliša unutarnjih i vanjskih prostora u okviru koncepta akustične ekologije. Putem svoje glazbe predstavlja povijesnu multikulturalnost Istre i Kvarnera.

Håkan Lidbo je švedski glazbenik s dugogodišnjim iskustvom u glazbenoj industriji. Producirao je više od 300 albuma, baveći se različitim stilovima – dance, techno,  house i pop glazbom. Surađivao je s mnogim poznatim glazbenicima kao što su Depeche Mode, Fatboy Slim, Yello, Kool Keith, Ennio Morricone…

Scanner je britanski umjetnik, pisac, medijski teoretičar i kritičar koji piše, producira i izvodi eklektični mix umjetničkih i društvenih formi. Scannera nazivaju jednim od najoriginalnijih umjetnika današnjice koji je u stalnoj akciji pronalaženja novih prostora i mogućnosti prezentacija svoje glazbe i rada, bilo da se radi o skeniranju telefonskih razgovora, snimanju beatova ulice, višestrukim koncertima na različitim mjestima u isto vrijeme ili samo stvaranju glazbe. Svakodnevnu sliku medija, društva i umjetnosti,  Scanner pretvara u zvučne instalacije za bolnice, kripte, muzeje, galerije, soundtrackove filmova, radio-drame, glazbu za balet… Ovaj umjetnik održava  koncerte na najvećim svjetskim glazbenim festivalima te predaje na raznim sveučilištima, a autor je i mnogobrojnih pisanih djela. Od početka glazbenog djelovanja, početkom devedesetih godina, Scanner je izdao petnaestak samostalnih albuma i realizirao mnogobrojne suradnje, prvenstveno s islandskom divom Bjoerk, a onda i s eminentnim umjetnicima u raznim područjima umjetnosti, kao što su DJ Spooky, Jim O Rourke, Therre Thaemlitz, The Swans, Charlemagne Palestine, Bill Laswell, Stephan Vitiello i dr.

(I.N.)