U Gradskoj vijećnici održana je tribina o stanju otvorenih podataka u Republici Hrvatskoj na nacionalnoj i lokalnoj razini pod nazivom „Otvoreni podaci – jedinice lokalne samouprave kao garancija transparentnosti i ponovne uporabe podataka“. Tribinu je organizirala povjerenica za informiranje Anamarija Musa u suradnji s Gradom Rijekom, kao najtransparentnijim hrvatskim gradom. Cilj tribine je bio identificirati koji su sve podaci otvoreni, u kojem formatu te koji su prioriteti objavljivanja podataka ubuduće.

Gradonačelnik Rijeke Vojko u svom se pozdravnom govoru zahvalio povjerenici za informiranje što je za održavanje ove konferencije odabrana upravo Rijeka. „Za nas je to znak da se na nacionalnoj razini prepoznaju napori koje Rijeka već godinama čini kako bi u kontekstu razvoja transparentnosti ponudila svojim građanima mogućnost pristupa, utjecaja i sudjelovanja u donošenju odluka i važnih dokumenata koji bitno utječu na kvalitetu života u gradu“, rekao je Obersnel.

Gradonačelnik je istaknuo da je titula najtransparentnijeg grada u Hrvatskoj nešto na što je Rijeka ponosna, ali da ona ipak ne smije biti samoj sebi dostatna, već je potrebno postavljati nove razine transparentnosti uprave i komunikacije s građanima.

Konferencija Otvoreni podaci u Gradskoj vijećnici

Konferencija Otvoreni podaci u Gradskoj vijećnici

„Nastojanja gradova i općina u Hrvatskoj da budu otvoreniji, da što veći spektar informacija i dokumenata učine dostupnima putem gradskih web portala, da koriste više kanala za komunikaciju s građanima, da poštuju Zakon o pravu na pristup informacijama… dakle, sva ta nastojanja i svi ti projekti, nažalost, još uvijek nemaju relevantnu količinu korisnika“, rekao je Obersnel. Riječko iskustvo pokazuje da je potrebno poduzeti značajnije napore u informiranju i educiranju društva radi boljeg razumijevanja nadležnosti javnih uprava, ali i povjerenja u vlastitu građansku snagu koja može utjecati na odluke i promjene u društvu.

Grad Rijeka svoj proces intenzivne dvosmjerne komunikacije s građanima, kazao je gradonačelnik, započeo je vrlo davno, jer dostupnost informacija, dokumenata i različitih službenih odluka na gradskom web portalu bitno olakšava rad samim gradskim službenicima kojima se građani često obraćaju s upitima. Gradonačelnik je pritom podsjetio na nekoliko projekata u kojima se Rijeka pojavila kao grad lider postavljajući ostalima ljestvicu otvorenosti, komunikativnosti i transparentnosti kojoj bi javne uprave trebale stremiti.

Grad Rijeka je 2004. pokrenuo prvi projekt participativnog budžetiranja koji se vrlo živo provodi i danas. Riječ je o programu malih komunalnih akcija u kojem građani neposredno, vlastitim prijedlozima, odlučuju u koje svrhe će se utrošiti 10 milijuna kuna proračunskog novca na godišnjoj razini. Godinu dana kasnije pokrenut je i Riječki program lokalnog partnerstva kojim se uveo novi oblik participativnog budžetiranja, a kojem je cilj, unatoč manjim iznosima iz proračuna, potaknuti udruživanje građana, volontiranje i osobni angažman u zajednici radi uređenja kvartova. Nakon toga, 2011. godine pokrenuta je i edukativna proračunska onlina igra kao dodatni oblik sudjelovanja građana u kreiranju proračuna, a Rijeka je te godina bila i prvi grad u Hrvatskoj koji je pokrenuo E-konzultacije.

„Ova iskustva koja Rijeka ima zasigurno mogu biti vrijedna i zakonodavcu u smislu kreiranja propisa, ali i svim udrugama civilnog sektora“, rekao je Obersnel. Grad Rijeka prisutan je i na društvenim mrežama, putem kojih gradonačelnik i osobno komunicira s građanima, a na gradskom portalu postoji i rubrika Tužibaba u kojoj se javno objavljuju pitanja, poruke i pritužbe građana.

Novi gradski portal zadovoljit će sve do sada tražene indikatore u ispitivanju transparentnosti, ali i sve traženo u dokumentu koji je izradila povjerenica za informiranje i koji se zove „Smjernice za proaktivnu objavu podataka

Vojko Obersnel

U tijeku je i redizajn gradskog portala koji će biti postavljen na open source platformi WordPressa, a izrađeni kod ponudit će se besplatno svim gradovima i općinama koji na taj način žele i sami izraditi svoje portale. „Novi gradski portal zadovoljit će sve do sada tražene indikatore u ispitivanju transparentnosti, ali i sve traženo u dokumentu koji je izradila povjerenica za informiranje i koji se zove „Smjernice za proaktivnu objavu podataka“, rekao je Obersnel i dodao da je u planu i objava novog portala E-usluga koji je povezan s nacionalnim sustavom  E-građanin.

Cilj tribine je bio identificirati koji su sve podaci otvoreni, u kojem formatu te koji su prioriteti objavljivanja podataka ubuduće. Naime, Republika Hrvatska, kao članica Europske unije te istaknuta članica Partnerstva za otvorenu vlast, pokrenula je prije godinu dana portal otvorenih podataka. Otvoreni podaci, za koje se često govori da su nova nafta – sirovina bez koje suvremeno gospodarstvo ne može napredovati, ne osiguravaju samo razvoj i dobitak za privatni sektor već i transparentnost i javno dobro za sve građane.

Grad Rijeka najtransparentniji grad u Hrvatskoj

Grad Rijeka najtransparentniji grad u Hrvatskoj

Suvremenom trendu objavljivanja podataka pridružili su se i gradovi i lokalne vlasti pa tako i Grad Rijeka najavom o pokretanju vlastitog portala otvorenih podataka.

Rasprava u Gradskoj vijećnici temeljila se na analizi uspjeha Hrvatske te specifično Grada Rijeke u međunarodnom kontekstu i na jedinstvenom digitalnom tržištu Europske Unije. Nakon rasprave održale su se radionice s ciljem povezivanja ponude i potražnju podataka na lokalnoj razini, ali i informiranja  o nadolazećim natječajima za dodjelu sredstava u ovom području. Raspravljalo se također i nacrtima akcijskih planova otvaranja podataka za jedinice lokalne samouprave.

Konferencija je bila namijenjena pružateljima i korisnicima podatka iz javnog, privatnog i civilnog sektora te svima zainteresiranima za otvorene podatke i proaktivnu transparentnost.

Na konferenciji su sudjelovali i Tamara Puhovski, kao moderatorica, Zoran Luša iz Ministarstva uprave, Željko Jurić, pročelnik Zavod za informatičku djelatnost Grada Rijeke i Goran Matić, predstavnik Grada Pule.