Edukacija hrvatskog znakovnog jezika provedena je u sklopu projekta RInkluzija – Riječki model podrške učenicima s teškoćama, a diplome je primilo 12 polaznica edukacije.

Putem Odjela za odgoj i školstvo Grada Rijeke, a u suradnji i organizaciji Hrvatskog saveza gluhoslijepih osoba Dodir iz Zagreba i riječke ustanove Dnevni centar za rehabilitaciju „Slava Raškaj“ ova osnovna edukacija hrvatskog znakovnog jezika provedena je s ciljem što bolje integracije djece s problemima sluha u obrazovni sustav.

Edukacija je trajala 30 školskih sati i predstavlja nastavak dosadašnje prakse kontinuiranog ulaganja u znanje i stjecanje novih vještina koje se provode kroz projekt RInkluzija. Neke od 12 polaznica edukacije već rade kao pomoćnici u nastavi u riječkim osnovnim školama.

Osposobljavanje stručnih komunikacijskih posrednika

Edukacija predstavlja prvu, osnovnu razinu učenja hrvatskog znakovnog jezika koja je i preduvjet za posao stručnog komunikacijskog posrednika za gluhog, nagluhog ili gluhoslijepog učenika.

Podjela diploma polaznicima edukacije hrvatskog znakovnog jezika u sklopu projekta RInkluzija

Edukaciju je uspješno završilo 12 polaznica

Stručni komunikacijski posrednik posreduje u komunikaciji između gluhog, nagluhog ili gluhoslijepog učenika i okoline tijekom odgojno-obrazovnog procesa u svakodnevnim (izvan)nastavnim aktivnostima u svim odgojno-obrazovnim ustanovama te gluhim, nagluhim ili gluhoslijepim učenicima pruža adekvatnu komunikacijsku potporu, osigurava pristup informacijama i omogućuje zdravu socijalnu interakciju u uvjetima inkluzivnog odgoja i obrazovanja te kao takav predstavlja iznimno važnu i nezamjenjivu kariku u sustavu obrazovanja.

Prema riječima voditeljice projekta RInkluzija Marije Japundža Broznić iz Odjela za odgoj i obrazovanje Grada Rijeke ovo je prvi puta da je u Rijeci organizirana ovakva vrsta edukacije. „U našim riječkim osnovnim školama trenutno imamo jedno dijete koje ima potrebu za rad sa stručnim komunikacijskim posrednikom, ali budući da surađujemo s udrugama i ustanovama poput ‘Slave Raškaj’ znamo da gluhe i nagluhe djece ima u predškolskom sustavu. Oni će nam s vremenom ući u školski sustav i na ovaj način želimo biti spremni i imati osposobljene ljude koji će s njima raditi i omogućiti im što bolju integraciju i prilagodbu“, rekla je Japundža Broznić.

Podjela diploma polaznicima edukacije hrvatskog znakovnog jezika u sklopu projekta RInkluzija

Ravmateljica Dnevnog cestra za rehabilitaciju “Slava Raškaj”, Ana Sušić

Inkluzivno obrazovanje pruža učenicima s teškoćama pravo na jednakost obrazovnih šansi i primjerenu socijalizaciju te mogućnost rasta i napretka među svojim vršnjacima koji uče živjeti u svijetu punom različitosti. Također, omogućava učenicima s teškoćama redovit i dostojanstven boravak u školi te osjećaj pripadnosti i prihvaćenosti dok njihove razredne kolege istovremeno uči toleranciji, prihvaćanju i pomaganju.

Polaznicama edukacije čestitala je i zamjenica riječkog gradonačelnika Sandra Krpan istaknuvši kako sva djeca imaju pravo na kvalitetno i jednako dostupno obrazovanje. „Drago mi je što se naš program RInkluzije sustavno nadograđuje, a ova edukacija još je jedan korak koji olakšava lakšu i jednostavniju integraciju djece u obrazovni sustav“, istaknula je Krpan i dodala kako se ulažu veliki napori kako bi se kvalitetan i organiziran obrazovni proces u Rijeci nastavio nadograđivati, a Rijeka nastavila biti jedan od lidera po brojnim i uspješnim projektima u području obrazovanja.

Inkluzivno obrazovanje u riječkim osnovkama

Inkluzivno obrazovanje u osnovnim školama Grada Rijeke započelo je 2008. godine kada je sredstvima iz gradskog proračuna osigurano 6 pomoćnika u nastavi. Od tada je broj pomoćnika u nastavi bio u porastu, ali uvijek u skladu s potrebama iskazanim od strane stručnjaka u osnovnim školama Grada Rijeke.

Od 2014. inkluzivno se obrazovanje u Rijeci provodi kroz EU projekt „RInkluzija – Riječki model podrške učenicima s teškoćama“, a tada je zabilježen i najveći zamah u zapošljavanju pomoćnika u nastavi.

U ovoj 2021./2022.školskoj godini putem EU projekta „RInkluzija“ osigurana su 63 pomoćnika u nastavi koji rade s 73 djece dok je financiranje još 10 dodatnih pomoćnika osigurano kroz proračun Grada Rijeke, odnosno ukupna vrijednost projekta „RInkluzija – Riječki model podrške učenicima s teškoćama“ u ovoj školskoj godini iznosi 2.854.013,40 kuna, od čega je 2.425.911,39 kuna financirano od strane  Europskog socijalnog fonda, dok je 428.102,01 kuna osigurano u proračunu Grada Rijeke.

Podjela diploma polaznicima edukacije hrvatskog znakovnog jezika u sklopu projekta RInkluzija

Tajana Uzun, voditeljica ureda Hrvatskog saveza glugoslijepih osoba “Dodir”

Podjeli diploma prisustvovale su i pročelnica Odjela za odgoj i školstvo Grada Rijeke Sanda Sušanj, pročelnica Odjela za zdravstvo Grada Rijeke Karla Mušković, voditeljica ureda Hrvatskog saveza gluhoslijepih osoba Dodir iz Zagreba Tajana Uzun te ravnateljica Dnevnog centra za rehabilitaciju „Slava Raškaj“ Ana Sušić koja je istaknula kako centar trenutno ima 102 korisnika s područja Primorsko-goranske i Istarske županije. „Kvalificirana i stručna ekipa našeg Centra za rehabilitaciju svakodnevno se trudi poboljšati kvalitetu procesa rehabilitacije i trudimo se našoj djeci dati sve ono što je u našoj moći“, zaključila je Sušić.

Izgradnja uključivog društva traži djelovanje na različitim područjima

Hrvatski savez gluhoslijepih osoba Dodir djeluje s ciljem izgradnje uključivog društva, te aktivnog uključivanja gluhoslijepih osoba u zajednicu, stvaranja boljih mogućnosti i podizanja kvalitete života za osobe sa gluhosljepoćom, ali i za sve koji su s njima, posredno ili neposredno, povezani te u svoje projekte i programe uključuju gluhoslijepe osobe. Gluhosljepoća kao multidimenzionalni fenomen zahtijeva djelovanje na različitim područjima u svrhu poticanja kvalitete aktivnog življenja osoba s gluhosljepoćom.

U Dodiru djeluje Centar za prevođenje hrvatskog znakovnog jezika i Služba podrške koji svakodnevno osiguravaju dobru razmjenu i pristup informacijama, komunikaciji i kretanju gluhoslijepih osoba omogućavajući im tako aktivan,  a time i potpuniji i sretniji život.

Podjela diploma polaznicima edukacije hrvatskog znakovnog jezika u sklopu projekta RInkluzija

Sandra Krpan, Sanda Sušanj i Karla Mušković

Prvi su u Hrvatskoj osmislili edukacijski program za tečaj znakovnog jezika, tečaj za intervenore i prevoditelje za gluhoslijepe osobe te tečaj taktilnog znakovnog jezika namijenjen gluhoslijepim osobama.

Dnevni centar za rehabilitaciju „Slava Raškaj“ Rijeka  utemeljen je 17. 12. 1954. g. kao Škola (i dom) učenika u privredi za gluhu omladinu osiguravajući srednjoškolsko obrazovanje i profesionalno osposobljavanje učenike s oštećenjem sluha.

1991. godine otvara se i Odjel za rehabilitaciju predškolske djece oštećena sluha te dvije godine poslije, Ustanova proširuje svoju djelatnost i otvara Odjel za djecu s glasovno-govornim poremećajima.

Danas je Dnevni centar „Slava Raškaj“ Rijeka ustanova s 25-godišnjim iskustvom u provođenju programa rehabilitacije i integracije slušno oštećene djece i mladih i djece s govorno-jezičnim teškoćama. U Centru radi 13 visokoobrazovanih stručnjaka iz područja logopedije, defektologije-audiorehabilitacije, fonetike i psihologije po Verbotonalnoj metodi.

Cilj rada Centra je omogućiti svakom djetetu oštećena sluha i govora pravo na kvalitetnu rehabilitaciju od najranije dobi da bi se uspješno integrirali u vršnjačke grupe i postali ravnopravni članovi zajednice i društva u cjelini.

Europski socijalni fond