Grad Rijeka i ove je godine osigurao sredstva za provedbu projekta „RInkluzija – Riječki model podrške učenicima s teškoćama“, odnosno za 52 pomoćnika u nastavi za 60 učenika s teškoćama, čime se pridonosi socijalnoj uključenosti i integraciji učenika s teškoćama u razvoju.

U Salonu Grada Rijeke, projekt “RInkuzija – Riječki model podrške učenicima s teškoćama” predstavili su gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel i pročelnica Odjela za odgoj i školstvo Grada Rijeke Sanda Sušanj.

Sredstva za provedbu ovog projekta, već četvrtu godinu za redom, osigurana su iz Europskog socijalnog fonda te iz proračuna Grada Rijeke. Međutim, EU sredstava za financiranje pomoćnika u nastavi do ove su se godine odobravala za period od jedne školske godine, a sada je, po prvi puta, natječaj raspisan za razdoblje od četiri školske godine.

Tako ukupan proračun projekta za četiri godine iznosi 9.785.188,80 kuna od čega je Grad Rijeka, uspješnom prijavom na natječaj, iz sredstava Europskog socijalnog fonda osigurao 8.317.410,48 kune, odnosno 85% ukupnog iznosa projekta. Ostatak potrebnih sredstava osigurat će se iz proračuna Grada Rijeke, a riječ je o 1.467.778,32 kuna, odnosno 15% ukupnog iznosa.

Projekt se provodi od kolovoza ove godine i traje do kraja srpnja 2021. godine, a sve aktivnosti provode se u okviru Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo te partnerskim ustanovama, školama Grada Rijeke.

Ove će se školske godine 2017./2018. zaposliti 52 pomoćnika u nastavi koji će pružati podršku 60 učenika s poteškoćama iz 17 redovitih riječkih osnovnih škola i jedne posebne odgojno-obrazovne ustanove, čime će se osigurati uvjeti za njihovo poboljšanje obrazovnih postignuća, uspješnu socijalizaciju i emocionalno funkcioniranje.

U osnovnim školama kojima je osnivač Grad Rijeka pomoć učenicima s teškoćama osigurana i radom stručnih suradnika – pedagoga, psihologa, defektologa ili socijalnog pedagoga, koji su ujedno i koordinatori pomoćnicima u školama.

Uz zapošljavanje pomoćnika, kao glavnu aktivnost ovog projekta, postoji i čitav niz popratnih projektnih aktivnosti kao što su promotivna događanja i stručne konferencije, edukacija pomoćnika, rad sa školskim stručnim suradnicima i slično.

Natječaj za dobivanje EU sredstava kao posredničko tijelo raspisalo i provelo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, koja je ocjenjivala prijavljene projekte, temeljem procjene kvalitete Odbora za odabir projekata projektnom je prijedlogu Grada Rijeke dodijelila maksimalan broj bodova – 100.

Gradonačelnik Obersnel podsjetio je kako je Rijeka prvi hrvatski grad koji je krenuo s programom pomoćnika u nastavi, budući da je još 2009. godine izdvojio sredstva za rad šest pomoćnika u nastavi. Vodeći računa o potrebama svojih građana, iz godine u godinu osiguravalo se sve više sredstava za njihov rad pa je tako u ovu svrhu u proteklih sedam godina iz proračuna izdvojeno gotovo 3.500.000,00 kuna. Stoga ni ne čudi kako se Rijeku često navodi kao primjer dobre prakse i grad koji skrbi za one najpotrebitije.

„Zadovoljni smo i ponosni na naš maksimalno ocijenjen projekt, ali podsjećamo kako bi Vlada Republike Hrvatske trebala dugoročno riješiti pitanje pomoćnika u nastavi“, zaključio je gradonačelnik Obersnel.

Naime, pitanje pomoćnika u nastavi, koji za mnoge učenike s teškoćama predstavlja sponu koja im omogućava pohađanje škole zajedno sa svojim vršnjacima, nažalost još uvijek sustavno regulirano. Ministarstvo znanosti i obrazovanja je u dva navrata pokretalo javnu raspravu o Nacrtu prijedloga Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima koji nažalost do današnjeg dana nije usvojen. Drugim riječima, i dalje način uključivanja i obavljanja poslova pomoćnika u nastavi te uvjeti koje moraju ispunjavati, kao i postupak izdavanja suglasnosti ministarstva nadležnog za obrazovanje za uključivanje pomoćnika u nastavi u školama i drugim javnim ustanovama koje provode djelatnost odgoja i obrazovanja, nije sustavno reguliran.

Inače, u redovnim osnovnim školama kojima je osnivač Grad Rijeka trenutno je integrirano oko 555 učenika s teškoćama u razvoju, a pomoćnici u nastavi dodijeljeni su onim učenicima koji savladavaju nastavni plan i program škole koju pohađaju, ali imaju teškoće koje ih sprečavaju u funkcioniranju bez pomoćnika u nastavi.

Kako je napomenula pročelnica Sušanj, pomoćnici u nastavi djeci s teškoćama pružaju podršku i olakšavaju im redovno pohađanje škole, no oni su podrška i drugoj djeci u razredu te učiteljima, odnosno nastavnicima.

Europski socijalni fond