Predstavljen je projekt „PROMEHS – Promocija mentalnog zdravlja u školama“ koji će u suradnji riječkih i europskih stručnjaka razviti sustavni okvir za poboljšanje mentalnog zdravlja maloljetnika.
U ovom europskom projektu sudjeluje dvadeset institucija iz sedam zemalja, a hrvatski tim predvodi Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci u suradnji s Gradom Rijekom i Primorsko-goranskom županijom, koji u vrtićima te osnovnim i srednjim školama u gradu i županiji planiraju provesti eksperimentalni kurikulum. U kontekstu porasta problema mentalnog zdravlja djece u posljednjem desetljeću, projektom se prepoznaje potreba i važnost rane intervencije i prevencije mentalnih bolesti, pri čemu upravo odgojno-obrazovne ustanove predstavljaju idealno okruženje za promicanje socijalno-emocionalne dobrobiti i mentalnog zdravlja djece.
Aktualne i nadolazeće aktivnosti projekta predstavile su Sanja Tatalović Vorkapić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, voditeljica PROMEHS projekta za Hrvatsku te predstavnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje PGŽ-a i Lana Golob, savjetnica za programe Odjela za odgoj i školstvo Grada Rijeke.
Tatalović Vorkapić navela je kako je u današnjem dobu potrebno razviti otpornost na psihološke probleme kod djece, zbog čega će planirani kurikulum obuhvaćati brigu za sve skupine maloljetnika, od dobi od 3 do 18 godina. „Pokazalo se da preventivnih programa u Europskoj uniji kada je u pitanju mentalno zdravlje ima malo i da se ne provode sustavno. Takve nejednakosti u odgoju dovode do toga da se djeca, ali i učitelji, često ne osjećaju ugodno u odgojno-obrazovnim ustanovama“, rekla je voditeljica hrvatskog dijela projekta, navevši kako kurikulum obuhvaća stručne specijalizirane edukacije i skupove odgojitelja i nastavnika u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, čime će se indirektno poboljšati i mentalno zdravlje učitelja i nastavnika. Konačni cilj kurikuluma je ambiciozan – njegova pretvorba u nastavni plan i program te implementacija istog u nacionalne obrazovne i znanstvene politike koje će se provoditi u ustanovama diljem zemlje.
Lana Golob kazala je kako se PROMEHS razvija u prirodnom partnerstvu s riječkim školama i vrtićima, pri čemu europsko financiranje i uključenost brojnih institucija omogućava da se projektom naprave značajni iskoraci. Golob je istaknula kako prema istraživanjima čak 20% školske djece ima poteškoće s mentalnim zdravljem, od kojih polovica probleme ove vrste osjeća prije četrnaeste godine života, što je tematika koju je Grad Rijeka prepoznao i uvrstio u svoj petogodišnji Program za mlade. „Mislim da bez lažne skromnosti možemo reći da kao Grad provodimo malu obrazovnu reformu, krpamo institucionalne rupe, a sve s ciljem da djeca žive i odrastaju u sretnijem i zdravijem okruženju“, rekla je Golob, navodeći kako Grad Rijeka za nadstandard (izdvajanja iznad zakonskih minimuma) u odgoju i školstvu godišnje uloži oko 10 milijuna kuna.
Projekt se temelji na znanstvenim metodama analize stanja, kreiranja kurikuluma i evaluacije njegove prakse, a u svom se trogodišnjem trajanju odvija po strukturiranim fazama. Trenutno se izrađuje priručnik za odgojitelje i nastavnike, a u proljeće 2020. godine očekuje se početak edukacija za obrazovne radnike. Nakon izrade kurikuluma te eksperimentalne provedbe u vrtićima, osnovnim i srednjim školama PGŽ-a, rezultati će biti evaluirani i dorađeni kako bi mogli poslužiti kao osnova za nacionalne obrazovne politike o mentalnom zdravlju djece u državama članicama Europske unije.
Projekt koordinira Sveučilište Milano-Bicocca iz Italije s voditeljicom prof. Ilariom Grazzani, a osim institucija iz Hrvatske i Italije, u njemu sudjeluju u partneri iz Grčke, Latvije, Malte, Portugala i Rumunjske.
Projekt je pokrenut u veljači 2019. godine, traje 36 mjeseci, a sufinanciran je u sklopu europskog programa Erasmus+. Ukupna vrijednost projekta iznosi 2.012.927,00 eura.