Prigodnom informatičkom radionicom održanom u Gradskoj Vijećnici Grada Rijeke, obilježeno je 30 godina djelovanja Zavoda za informatičku djelatnost.

Nazočne je tom prigodom pozdravio Riječki gradonačelnik mr. sc. Vojko Obersnel, a u svojstvu izaslanika državnog tajnika Središnjeg državnog ureda za e-Hrvatsku i načelnik Odjela za koordinaciju i praćenje informatičkih usluga i sadržaja dr. sc. Fjodor Ružić. Gradonačelnik Obersnel u kraćem je pozdravnom govoru istaknuo zadovoljstvo postignutim rezultatima na području informatizacije gradske uprave, i to ne samo zavidnom razinom opremljenosti kao i tehnologijom koja je dosegnuta tijekom dosadašnjeg rada, već zaokruženjem smisla postignutog, a to su e-servisi građanima koji od danas stoje na raspolaganju.

Dio dosadašnjih dostignuća dugujemo suradnji sa naprednim Europskim gradovima čiji su predstavnici ovdje sa nama, a to su Genova, Beč, Helsinki i još mnogi drugi koji nisu prisutni. Isto tako ponosni smo što smo i mi nekim svojim rješenjima pomogli nekim gradovima Europskih zemalja. Drago mi je da eto i ova obljetnica protiče u radnoj atmosferi što je znak da se ne zadovoljavamo postignutim već neprestance težimo napretku i novim spoznajama, rekao je Obersnel čestitavši na važnoj obljetnici kako za Zavod tako i za Grad Rijeku.

Pročelnik zavoda za informatičku djelatnost u Gradu Rijeci, mr. sc. Vanja Smokvina, govorio je o informatizaciji gradske uprave. U svojoj dugoj povijesti Zavod je imao različite oblike postojanja, pa je tako u početku bio servis svim većim poduzećima tadašnje Općine Rijeka, da bi u osamdesetim, slijedeći tehnološki napredak, prešao na osobna računala i orijentaciju na rad Općine Rijeka i njenih službi, a danas Gradske uprave Rijeka. Tako smo eto došli i do predstavljanja najnovijih rubrika na web Portalu Grada Rijeke, a to su Informacijski servisi građana, putem koje građani mogu dobiti uvid u nekoliko baza podataka koje se na njihovo ime vode u gradskoj upravi. Građani će moći dobiti uvid u cjelovite podatke otkupa stana putem kredita, kao i podatak o preostalom dijelu duga, potpunu financijsku informaciju o svim komunalnim troškovima domaćinstva poput vode, plina čistoće itd., a oni koji u najmu imaju i poslovne prostore moći će pogledati sve financijske transakcije vezane uz najam poslovnih prostora. Danas možemo reći da je upravo Projekt E-munis otvorio vrata kvalitetne informatizacije Gradske uprave.
Projekt GE.RI.T (Genova, Rijeka. nove tehnologije) koji je sufinanciran od Ministarstva proizvodnih aktivnosti Republike Italije, isto tako u svom prioritetu i ciljevima usmjeren je ka poboljšanju kvalitete usluga i ukupnog odnosa sa građanima, a realizira se kroz suradnju Rijeke i Genove na razvoju i primjeni novih informatičko-komunikacijskih tehnologija, u funkciji davanja usluga iz domene gradske uprave i komunalnih društava, građanima i poduzetnicima putem Portala Grada. Sav taj rad i napori uloženi su u realizaciju projekta “gradska uprava bez zidova” da bi u konačnici od Rijeke stvorili “digitalni Grad” na korist našim sugrađanima u njihovom svakodnevnom životu i komunikaciji sa gradskom Upravom.

U svemu tome važan prilog bit će i pilot program “kontakt centra”, koji bi na kraju trebao dati još jednu finiju sponu sa građanstvom te objedinjavanje svih usluga sa grafičkim prikazima. Kao teškoće u provođenju projekta spomenuo je neprilagođene zakonske okvire, nedostupnost registra stanovništva, razjednjenost poslovnih procesa itd. Za sve to potrebno je jako mnogo ljudi i znanja pa zavod u tom smislu koristi i sve one vanjske suradnike koji su u mogućnosti da doprinesu tom konačnom cilju a to je Rijeka “digitalni grad”. Smokvina je na kraju zahvalio svima koji su svojom nazočnošću uveličali ovu našu svečanost,a koji će svojim prezentacijama doprinijeti još većim spoznajama na našem putu. Posebno je zahvalio Riječkom gradonačelniku Vojku Obersnelu bez čijeg razumijevanja i pomoći sigurno sve ovo što je postignuto ne bi bilo moguće postići. Naglasio je da je su dobrodošli svi suradnici koji će nam pomoći da istrajemo u našim nastojanjima, te da smo i mi otvoreni za suradnju sa svima zainteresiranima.

Izaslanik državnog tajnika Središnjeg državnog ureda za e-Hrvatsku g. Ružić istaknuo je da za Riječki “ERC” zna već od njegovih davnih početaka i zna koliko je on bio važan na ovim prostorima za napredak, informatičke djelatnosti, tada još u povojima. Program e-Hrvatska osnovica je za reformu javne uprave i svih funkcija javne vlasti. Naglasio je potrebu da se cijeli program dovede na jednu razinu na vrhu, a da se potom spušta prema općinama i gradovima te da se ostvari ideja da građanstvo nema potrebe za posjetama Upravama i Ministarstvima. Upravo u toj nakani grad Rijeka sa svojim projektom jedan je od pionira u Hrvatskoj. Možda je najveći kompliment Rijeci izrečen na kraju kada je g. Ružić rekao “da je veza Rijeke koja je počela sa projektom E-Munis došla i do razine države, i ja vam prenosim poruku ispred ureda da je vaš projekt Rijeka “digitalni grad” podloga za kretanje u pravcu projekta e-Hrvatska”,  završio je Ružić.

Informatika u Gradu Zagrebu, servisi građani online bile su teme pročelnika Gradskog zavoda za automatsku obradu podataka Grada Zagreba dipl. ing. Mladena Mustaća, koji je nazočnima predstavio rezultate informatizacije gradske uprave u Zagrebu koji se budući da je istovremeno i Grad – županija ima veće ovlasti, pa mu je bilo lakše objediniti usluge građanima za koje su potrebne veće ovlasti.
Izlaganjem na temu suradnje gradova Rijeke i Genove – zajednički GIS projekti radionicu je nastavio dr. Sergio Faruggia iz Grada Genove.

Zamiljivo izlaganje na temu Informatika u Gradu pripremio je gospodin Mario Pivac iz gradske uprave Grada Beča. Radionica je završena izlaganjem Mattia Arponena iz Grada Helsinkija s temom Unapređenje usluga u Gradu Helsinkiju korištenjem GIS tehnologije
Može se reći da su problemi istaknuti u gotovo svim izlaganjima zajednički. Najviše se spominjao “Elektronički potpis” i problemi vezani uz zakonsku regulativu, kao i problemi spore prilagodbe pojednih državnih gradskih i općinskih tijela na nove informatičke tehnologije, a posebice problem decentralizacije.

Podrška vlasti u budućnosti treba biti glavna garancija da će krilatica kojom se koriste u Beču “Neka putuju podatci a ne građani” zaživjeti u svakodnevnom životu. Stalno se isticala važnost potpore najviših dužnosnika informatizaciji, i ako je po tome suditi Rijeka je do sada imala sreću sa svojim gradonačelnikom Vojkom Obersnelom.