Što je Zdravstveni odgoj i obrazovanje?
Zdravstveni odgoj i obrazovanje je izvannastavna aktivnost koju je Grad Rijeka uveo u više razrede gradskih osnovnih škola. Nastavu zdravstvenog odgoja u svoje škole Grad Rijeka uveo je kao prvi i za sada jedini grad u Hrvatskoj, želeći aktivno raditi na razvoju zdravstvene pismenosti djece i mladih kroz cjelovit pristup učenju o svim aspektima zdravlja. Zdravstveni odgoj uveden je kao izvannastavna aktivnost zbog nemogućnosti sustavne provedbe ovakvih tema i razvoja kompetencija, izuzetno važnih za svakog pojedinca, u okviru kurikuluma redovnih predmeta.
Koje teme obrađuju učenici na nastavi Zdravstvenog odgoja i obrazovanja?
Učenje i poučavanje unutar ove izvannastavne aktivnosti organizirano je kroz četiri tematska područja: Zdravi stilovi života, pravilna prehrana i tjelesna aktivnost; Mentalno zdravlje; Prevencija ovisnosti i rizičnih ponašanja; Spolno i reproduktivno zdravlje te rodna ravnopravnost.
Zašto je važno da djeca o tim temama uče u školi i koji su ciljevi uvođenja zdravstvenog odgoja u škole?
Izuzetno je važno jer ne radi se tek o spoznajama o zdravoj prehrani, tjelesnoj aktivnosti ili prevenciji bolesti, za koje bismo laički mogli tvrditi da se u cijelosti usvajaju u obiteljskom domu, nego se radi i o tome da djeca kroz sistematiziran pristup ovim temama stječu i sposobnost kritičkog razmišljanja o vlastitom zdravlju. U društvu u kojem prevladavaju brzina, dezinformacije i brojni utjecaji iz medija, zdravstvena pismenost postaje zaštita i osnažuje djecu i mlade u ispravnom pristupu izgradnji vlastitog zdravlja. Kada mladi razumiju svoje tijelo, emocije, granice i kada znaju gdje potražiti pouzdane informacije, možemo govoriti o tome da im kvaliteta života raste.
Kada se projekt počeo provoditi u riječkim osnovnim školama?
Kao pilot-projekt nastava Zdravstvenog odgoja i obrazovanja provedena je u školskoj godini 2024./2025. u šest osnovnih škola, dok je u školskoj 2025./2026. uveden u svih 25 riječkih gradskih osnovnih škola.
Koliko su trajale pripreme za uvođenje novog predmeta i tko je sudjelovao u izradi kurikuluma?
S aktivnostima za uvođenje programa započelo se 2022. godine, a prvi korak u procesu razvoja programa bila je izrada presjeka brojnih međunarodnih i domaćih istraživanja, kao i provedeno istraživanje među riječkim učenicima sedmih razreda. Sva su ova istraživanja naglasila potrebu za uvođenjem cjelovitog programa zdravstvenog odgoja i obrazovanja koji treba uključiti razvijanje znanja, vještina, i sposobnosti koje su djeci i mladima potrebne za mentalno, emocionalno, društveno i fizičko blagostanje sada i u budućnosti.
Program se razvijao pomno, odgovorno i promišljeno, te je baziran na utvrđenim potrebama, provedenim međunarodnim, nacionalnim i lokalnim istraživanjima i na znanstveno utemeljenim činjenicama. Na stvaranju kurikuluma i priručnika radio je eminentan tim stručnjaka iz različitih područja djelovanja: uz urednice Eli Pijaca Plavšić i Vesnu Kovač, autorski tim činili su Nataša Dragaš – Zubalj, Sandra Pavičić-Žeželj, Martina Šeša, Tea Juretić, Maša Komadina, Ana Goleš, Maja Obućina i Aleks Finderle.
Za svaku od četiri tematske cjeline razrađene su teme i povezani ishodi učenja te broj sati provedbe. Sam kurikulum donosi i prijedloge metoda i strategija učenja i poučavanja za svako tematsko područje kao i prijedloge metoda vrednovanja učenika koje se temelje isključivo na formativnom vrednovanju, umjesto klasičnom brojčanom ocjenjivanju.
Kojem uzrastu učenika je predmet namijenjen i koliko se nastavni sadržaji razlikuju ovisno o dobi učenika?
Program se provodi u višim razredima osnovnih škola u fondu od 70 sati godišnje (dva sata tjedno), i to kroz dva odvojena obrazovna ciklusa od kojih prvi uključuje učenike/ice 5. i 6. razreda, a drugi učenike/ice 7. i 8. razreda. Pripremljeno je izdanje objedinjenog kurikuluma i priručnika za pete i šeste razrede, i objedinjenog za sedme i osme razrede, na hrvatskom i na talijanskom jeziku.
Kurikulum i priručnici javno su objavljeni na mrežnim stranicama Grada Rijeke.
Na koji je način osmišljen kurikulum zdravstvenog odgoja?
Kurikulum je strukturiran kako bi pružio učiteljima/icama, provoditeljima/cama jasne smjernice i ciljeve za učenje o zdravlju, osiguravajući interaktivno i angažirano iskustvo za učenike.
Kurikulum podržava različite metode i tehnike poučavanja, potiče aktivno sudjelovanje učenika i njihovo praktično iskustvo kroz terensku nastavu, projekte i suradničko učenje. Uz podršku škola, obitelji, stručnjaka i lokalne zajednice, riječki kurikulum teži stvaranju poticajnog okruženja za učenje u kojem će svako dijete imati priliku postati zdrava, osviještena i sretna osoba. Uz to pruža i fleksibilnost u prilagodbi različitim nastavnim okruženjima i potrebama učenika, osiguravajući da je obrazovanje o zdravlju relevantno, primjenjivo i inspirativno za sve.
Koja će znanja, vještine i stavove učenici razviti završetkom programa?
Nakon završenog ciklusa programa Zdravstveni odgoj i obrazovanje djeca i mladi moći će:
- demonstrirati ovladanost ključnim spoznajama o zdravlju i zdravim stilovima života
- prepoznati i pravilno odabrati zdrave životne navike
- uspostaviti zdravlje (fizičko i mentalno) kao vlastiti životni obrazac i životni stil
- demonstrirati odgovorno ponašanje prema sebi i drugima u zajednici poštujući dostojanstvo svakoga ljudskog bića
- demonstrirati ponašanja koja ukazuju na razvijenu pozitivnu sliku o sebi – samopoštovanje i samopouzdanje
- donositi informirane odluke i izbore o društvenim, osobnim i zdravstvenim dimenzijama života
- prepoznati i poštovati različitosti koje postoje u društvu
- promovirati i proaktivno stvarati inkluzivno i podržavajuće okruženje za sve članove_ice škole i zajednice
- prepoznati i poštovati načela rodne ravnopravnosti
- iskazati pozitivan odnos prema svojoj spolnosti i spolnosti drugih
- ophoditi se s poštovanjem i podrškom prema onima koji imaju poteškoće sa zdravljem
- analizirati utjecaj obitelji, vršnjaka, kulture, medija, tehnologije i drugih čimbenika na ponašanje koje je usmjereno na zdravlje
- prepoznati i upozoriti na nejednakosti i stereotipe koje društvo može nametnuti na temelju spola, roda ili spolne orijentacije
- prepoznati i kritički reagirati na nepoželjne prakse i navike pojedinaca i skupina u svojem užem i širem okruženju
- promovirati zdravlje kao vlastiti način života i biti primjer drugim
Tko predaje taj predmet i jesu li predavači prošli neku posebnu obuku?
Kurikulum Grada Rijeke propisuje očekivane kompetencije koje, osim općih kvalifikacija odgojno-obrazovni radnici zaposleni u odgojno-obrazovnim ustanovama, budući provoditelji moraju imati. Stoga su uoči početka provedbe programa, kako pilot faze tako i uvođenja u sve škole, provoditelji pohađali opsežne edukacije. Naime, s obzirom na to da se radi o specifičnim, vrlo širokim i raznolikim kompetencijama, sustav edukacije potreban je s ciljem kvalitetne implementacije i provedbe programa. Edukacija je osigurala svim polaznicima suvremene znanstvene i praktične sadržaje iz svih tematskih cjelina obuhvaćenih kurikulumom Zdravstvenog odgoja i obrazovanja.
Dobivaju li učenici ocjenu iz Zdravstvenog odgoja i obrazovanja?
Zdravstveni odgoj je izvannastavna aktivnost i kao takav pohađa se isključivo po iskazanom interesu učenika i uz suglasnost roditelja te se ne ocjenjuje, što donosi određenu dozu slobodnijeg i rasterećenijeg pristupa važnim temama. Učenici to u konačnici vide kao dodanu vrijednost, uzevši u obzir sve obaveze koje nameće kurikulum obaveznih predmeta.
Kako je Zdravstveni odgoj i obrazovanje prihvaćen u riječkim osnovnim školama?
Rezultati istraživanja pilot-faze provedbe programa pokazali su da je Zdravstveni odgoj i obrazovanje pobudio interes učenika, nastavnika i roditelja. Učenici su provedbu programa ocijenili visokih 4,4, a roditelji s 4,2. Istraživanje su proveli Tanja Jurin i Goran Koletić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu te Tatjana Čulina iz Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ.
U školskoj godini 2025./2026., kada je program uveden u sve riječke škole, interes za pohađanje ove izvannastavne aktivnosti iskazalo je 500 učenika.
Kolika su financijska sredstva izdvojena za uvođenje programa Zdravstvenog odgoja i obrazovanja?
Projekt uvođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja financiran je iz proračuna Grada Rijeke. Za potrebe uvođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja, odnosno za razvoj kurikuluma osigurano je 20.355,00 eura za 10 članova radne skupine, eminentnih stručnjaka koji su radili na razvoju i izradi kurikuluma i priručnika. Kako bi se osigurao moderan, primjeren i stimulativan nastavni materijal, za vizualno i grafičko oblikovanje te produkciju materijala za provedbu, osigurana su sredstva u iznosu od 20.000,00 eura.
Dodatno, za usluge lekture, korekture, recenzije priručnika namijenjenog učenicima, prijevod kurikuluma i priručnika na talijanski jezik te edukaciju provoditelja programa, osigurano je još 23.200,00 eura. Za provedbu evaluacijskog istraživanja, članovima istraživačkog tima isplaćeni su honorari u ukupnom iznosu od 8.000 eura, a za honorare učitelja u 25 riječkih škola u kojima će se provoditi ova izvannastavna aktivnost u ovoj godini osigurano je 125.000,00 eura.
Mogu li neki grad, županija ili pojedinačna škole uvesti program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja po riječkom modelu?
Imajući u vidu nužnost provođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja kao zasebnog nastavnog predmeta u cilju razvoja kvalitetnijeg društva, Grad Rijeka besplatno ustupa sve materijale za provođenje ovog programa svim jedinicama lokalne i regionalne samouprave, te svim školama koje za tim iskažu interes odnosno odluče provoditi program.