Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 22. studenog 2023. Tema kojom se bavi ovo savjetovanje tiče svih građana Rijeke, kao i pravnih i fizičkih osoba koje grade građevine na području grada Rijeke, a potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njegu uključi. To su ujedno i zainteresirane javnosti koje se pozivaju na uključivanje u ovo Savjetovanje.

Komunalni doprinos ulaže se u održavanje standarda komunalne infrastrukture

Komunalni doprinos predstavlja novčano javno davanje koje se plaća za korištenje komunalne infrastrukture na području cijele jedinice lokalne samouprave i položajne pogodnosti građevinskog zemljišta u naselju prilikom građenja ili ozakonjenja građevine. Komunalni doprinos plaća vlasnik zemljišta na kojem se gradi građevina ili se nalazi ozakonjena građevina odnosno investitor ako je na njega pisanim ugovorom prenesena obveza plaćanja komunalnog doprinosa te predstavlja prihod proračuna jedinice lokalne samouprave koji se koristi strogo namjenski.

Komunalni doprinos predstavlja izuzetno važan izvor prihoda kojim jedinica lokalne samouprave brine o komunalnoj infrastrukturi, od ulaganja u ceste, parkirališta i garaže preko ulaganja u javno-prometne i zelene površine do ulaganja u groblja i javnu rasvjetu, a time i o pružanju odgovarajućih komunalnih usluga koje se pružaju stanovnicima na njenom području.

Budući da stanje komunalne infrastrukture uvelike utječe na kvalitetu života na području određene jedinice lokalne samouprave, namjenskim prihodima iz komunalnog doprinosa osigurava se kvalitetno življenje u zajednici, privlače se novi stanovnici na određeno područje te se utječe na sprječavanje iseljenja postojećih stanovnika.

Komunalni doprinos kao namjenski prihod predstavlja javno davanje od izuzetne važnosti za funkcioniranje grada. S time u vezi valja istaknuti osnovne ciljeve kojima se nužno voditi prilikom utvrđivanja visine komunalnog doprinosa, a koji su usklađeni sa ciljevima i politikama Grada Rijeke:

  • utvrđivanje visine komunalnog doprinosa na dostatnoj razini da se može održavati odgovarajući standard komunalne infrastrukture,
  • poticanje malog i srednjeg poduzetništva,
  • poticanje proizvodnih i industrijskih djelatnosti,
  • olakšavanje građanima rješavanje stambenog pitanja,
  • zaštita javnog interesa.

U razdoblju od stupanja na snagu trenutno važeće Odluke o komunalnom doprinosu, donesene 2019. godine, do danas uočene potrebe za uvođenjem određenih promjena uslijed brojnih situacija s kojima su se stručne službe Grada Rijeke svakodnevno susretale u primjeni Odluke, a sve sa svrhom iznalaženja što praktičnijih i svrsishodnijih rješenja, usklađenih sa ciljevima i politikama Grada Rijeke.

Utvrđivanje visine komunalnog doprinosa na dostatnoj razini da se može održavati odgovarajući standard komunalne infrastrukture

U razdoblju od stupanja na snagu važeće Odluke do danas cijena građenja, kao i cijena građevinskog materijala značajno je porasla, uz otežanu mogućnost nabave nekih materijala.

Analogno, porastom troškova građenja i održavanja komunalne infrastrukture, dok je prihodovna strana namjenskih prihoda nepromijenjena, značajno su smanjene mogućnosti izvedbe i ostvarenja planiranih dugoročnih ciljeva, odnosno razvidno je prolongiranje ili pak odustajanje (primjerice zbog isteka dozvola) od realizacije ciljeva koji su od interesa Gradu Rijeci, Republici Hrvatskoj i svim građanima koji žive i borave na području grada Rijeke.

S obzirom na prethodno iznesene promjene na tržištu građevinskih materijala i radova uzrokovane pandemijom, inflacijom, ratnim zbivanjima van granica države, kao i ostalim čimbenicima koji utječu na proizvodnju, nabavu i cijenu predlaže se povećanje dosadašnjeg najvećeg koeficijenta zone (Z) za 10% u svim zonama, a što se ocjenjuje nužnim uslijed razloga koji su iscrpno obrazloženi prethodno u tekstu. Navedeni iznos predstavlja minimalnu korekciju, osobito uzimajući u obzir da je od donošenja važeće Odluke do danas cijena građevinskog materijala porasla više od 20%.

Slijedom mišljenja nadležnog ministarstva o načinu utvrđivanja jedinične vrijednosti komunalnog doprinosa, dosadašnji najveći koeficijent zone (Z), predviđen za građevine trgovačke i ugostiteljske namjene, uvećan za predloženih 10% postao bi osnova za izračun jedinične vrijednosti komunalnog doprinosa. Potom bi se za ostale namjene propisala odgovarajuća oslobođenja.

Predlaže se stoga propisati da se koeficijent zone (Z) utvrđuje kako slijedi:

Izmjene i dopune Odluke o komunalnom doprinosu - tablica predloženih koeficijenata zone

Napominje se da se za određivanje granica zona za plaćanje komunalnog doprinosa na području grada Rijeke primjenjuju granice zona utvrđene općim aktom kojim se uređuje građevinsko zemljište. S obzirom da se ocjenjuje da su odstupanja u uređenosti i opremljenosti atraktivne zone i zone I minimalna, za iste je koeficijent zone utvrđen u istom iznosu, kao što je to bilo i do sada.

Poticanje malog i srednjeg poduzetništva te proizvodnih i industrijskih djelatnosti

Važećom Odlukom o komunalnom doprinosu, predviđena su umanjenja za trgovačku i ugostiteljsku namjenu budući da djelatnosti uredske i uslužne namjene podrazumijevaju najčešće različite djelatnosti koje obavljaju obrtnici i mali i srednji poduzetnici. Stoga se predlaže da se navedeni postoci umanjenja zadrže, odnosno da se zadrži kontinuitet poticanja malog i srednjeg poduzetništva te da se u predloženim izmjenama i dopunama Odluke predvidi da se za građevine uredske i uslužne namjene koeficijent zone (Z) umanjuje za 5% u zoni I, za 10% u zoni II, za 25% u zoni III te za 30% u zoni IV.

Također, važećom Odlukom o komunalnom doprinosu predviđena su umanjenja za građevine proizvodne i industrijske namjene, odnosno koeficijent zone (Z) za proizvodnu i industrijsku  namjenu značajno je manji od koeficijenta zone (Z) za trgovačku i uslužnu namjenu. Izmjenama odluke predlaže i nadalje stimulirati potencijalne investitore u građevine proizvodne i industrijske namjene, odnosno da se za građevine proizvodne i industrijske namjene koeficijent zone (Z) umanjuje za 65% u zoni I i zoni II, za 70% u zoni III te za 80% u zoni IV.

Olakšavanje građanima rješavanja stambenog pitanja

Grad Rijeka u kontinuitetu nastoji svojim građanima osigurati što bolje uvjete kod rješavanja stambenog pitanja. Važećom Odlukom tako je propisano kako su plaćanja komunalnog doprinosa oslobođene fizičke osobe koje grade ili kupuju stambeni objekt kojim rješavaju svoje stambeno pitanje, a nemaju u vlasništvu stambeni objekt ili imaju u vlasništvu stambeni objekt neodgovarajuće površine. Grad Rijeka je prilikom uvođenja navedene odredbe vodio računa o tome da se osobama koje rješavaju svoje stambeno pitanje taj proces u što većoj mjeri olakša pa su stoga takve osobe u cijelosti oslobođene plaćanja komunalnog doprinosa.

Predlaže se da se i nadalje zadrži kontinuitet nastojanja da se građanima osiguraju što bolji uvjeti kod rješavanja stambenog pitanja, pa bi tako za građevine stambene namjene investitora koji je fizička osoba, s najviše tri stambene jedinice, čiji je obujam jednak ili manji od 1.250 m3 koeficijent zone (Z) umanjuje za 65% u zoni I i zoni II, za 70% u zoni III te za 75% u zoni IV. Navedeni obujam predstavlja manje građevine, najčešće do 400 m2.

Ujedno, u slučajevima kada građevine stambene namjene grade prvenstveno radi daljnje prodaje predlaže se korigirati visinu komunalnog doprinosa. Naime, cijene nekretnina koje se prodaju na tržištu u značajnom su porastu već dugi niz godina. Zadržavanjem jedinične vrijednosti komunalnog doprinosa na istoj razini omogućuje se investitorima ostvarenje sve veće dobiti, a zajednica od takve vrste poslovne aktivnosti ne ostvaruje dobrobit jer je iznos komunalnog doprinosa kojeg prikuplja za takve građevine neadekvatno nizak.

Naime, građenjem građevina stambene namjene koje su namijenjene prodaji investitori ostvaruju dobit, a na području na kojem su navedene građevine izgrađene značajno se povećava opterećenje na komunalnu infrastrukturu. Na navedenim područjima uslijed gradnje stambenih objekata pojavljuje se potreba za gradnjom komunalne infrastrukture budući da je postojeća infrastruktura nedostatna, odnosno za povećanim troškovima održavanja komunalne infrastrukture zbog povećanog broja korisnika na tom području. Uzimajući u obzir činjenicu povećanih troškova građenja i održavanja komunalne infrastrukture, razvidno je da je povećanje namjenskih prihoda u odnosu na takve građevine u javnom interesu. Stoga se predlaže da ostale vrste građevina stambene namjene ne predviđa se propisati oslobođenje, već bi za te vrste građevina investitori plaćali komunalni doprinos prema osnovnom koeficijentu zone (Z).

Izuzetak bi predstavljale građevine stambene namjene koje se grade prema propisima kojima se uređuje društveno poticana stanogradnja ili za projekte Grada Rijeke kojima se stambeno pitanje građana rješava po povoljnijim uvjetima od tržišnih uvjeta (priuštivo stanovanje). Predlaže se da se u odluku uvrsti mogućnost da gradonačelnik utvrdi oslobođenje od obveze plaćanja komunalnog doprinosa za takve građevine.

Zaštita javnog interesa

Zaštita javnog interesa, osim što predstavlja osnovu svakog sigurnog, zdravog i funkcionalnog društva i demokratskog uređenja, ujedno je i izričito propisana zakonom kao jedno od načela na kojima se temelji komunalno gospodarstvo.

S time u vezi valja istaknuti kako je prema važećoj Odluci koeficijent zone (Z) za javnu namjenu manji od koeficijenta zone (Z) za trgovačku i ugostiteljsku namjenu oko 85% u svim zonama. Ova razlika posljedica je činjenice da je građenje građevina javne namjene (škola, vrtića i sl.) od izuzetne važnosti za jedinicu lokalne samouprave i njezine građane pa se slijedom navedenog predlaže zadržati navedenu postotnu razliku i predvidjeti da se koeficijent zone (Z) za građevine javne namjene umanjuje za 85% u svim zonama.

S obzirom da je zahvaljujuću trendu porasta interesa turista i prepoznavanju grada Rijeke kao zanimljive destinacije, izmjenama odluke o komunalnom doprinosu iz 2015. godine ocijenjeno kako je neophodno stimulirati nova ulaganja u turističku infrastrukturu i aktivnosti kojima se proširuje turistička ponuda grada Rijeke te je važećom odlukom propisano da se za objekt iz skupine hoteli (osim turističkog apartmana i pansiona), za hostel i luku nautičkog turizma koeficijent zone umanjuje za 40%.

Iz analize turističkih pokazatelja razvidno je kako umanjenje koeficijenta zone (Z) za 40% za objekt iz skupine hoteli (osim turističkog apartmana i pansiona), za hostel i luku nautičkog turizma nije značajno utjecalo na gradnju takvih objekata u razdoblju od četiri godine, odnosno od uvođenja takve odredbe do donošenja važeće Odluke. Valja istaknuti da je zbog kontinuiranog porasta turističkih brojki na području grada Rijeke za očekivati da ulagači u turistički sektor mogu računati na ostvarenje dobiti, osobito promatrano u dugoročnom razdoblju, zbog čega i ulaze u projekte gradnje takvih turističkih objekata. Pri tom se ocjenjuje da jednokratno davanje kao što je komunalni doprinos ne utječe značajno na odluku ulagača o dugoročnoj isplativosti investicije.

Nadalje, valja istaknuti kako turizam svakako donosi prihod zajednici, međutim ujedno predstavlja i značajno opterećenje za komunalnu infrastrukturu na turistima atraktivnom području. Osim činjenice da je građenje odgovarajuće komunalne infrastrukture nužno potrebno na takvim područjima, velik broj ljudi koji koristi komunalnu infrastrukturu podrazumijeva i povećanje troškova njenog održavanja.

Slijedom navedenog, predlaže se da se trenutno umanjenje koeficijenta zone za objekt iz skupine hoteli (osim turističkog apartmana i pansiona), za hostel i luku nautičkog turizma, smanji s dosadašnjih 40% na 20%. Navedeno smanjenje u iznosu od 20% (s 40% na 20%) odgovara postotku porasta cijena građenja, cijena rada na tržištu, kao i cijena građevinskog materijala.

Kako se uključiti u savjetovanje?

Zainteresirana javnost se u postupak Savjetovanja može uključiti ispunjavajući online obrazac za sudjelovanje u savjetovanju, a može se uključiti i upisujući svoje primjedbe i prijedloge u polje za komentiranje u dnu stranice pojedinog savjetovanja. Proučite navedeni nacrt prijedloga odluke i javite Vaše sugestije, primjedbe i prijedloge kako bi Odluka u konačnici bila što kvalitetnije formirana.