Kontekst, potrebe i prilike: Kako bi Grad Rijeka 2030. godine ostala grad raznolikosti, u kojem visoka kvaliteta života proizlazi iz suradnje pametne gradske uprave i angažiranih stanovnika potrebno je, u kontekstu društvenih usluga, osigurati jednak pristup svim građanima i mogućnost za sudjelovanje u društvenom životu te kvalitetne usluge. Mjere i aktivnosti za poboljšanje društvenih usluga u Rijeci koje se odnose na zdravstvene i socijalne usluge, sadržaj kulturne ponude, sportskih aktivnosti i mogućnosti za edukaciju mogu se podvesti pod projekte koji doprinose učinkovitoj komunikaciji između dionika, ulaganje u infrastrukturu i cjelovit pristup razvoju usluga. Slijedom navedenog, nameće se potreba za horizontalnim i vertikalnim sektorskim povezivanjem koje bi omogućilo razmjenu informacija, znanja i razvoj novih suradnji te interdisciplinarno upravljanje razvojem grada. Navedeno se prvenstveno odnosi na povezivanje obrazovnog sektora s gospodarskim, sektora koji su detektirani kao ključni privlačni faktori za život u određenoj sredini, a čija razina razvoja i premreženosti izravno utječe na profesionalni i privatni rast i razvoj građana.
Teme obuhvaćene ovim područjem su:
- Obrazovanje,
- Kultura,
- Sport,
- Mladi,
- Zdravlje,
- Manjine,
- Stariji građani,
- Građani s poteškoćama u razvoju,
- Socijalno ugroženi građani,
- Povezivanje građana, male inicijative u zajednici,
- Suradnja i komunikacija gradske uprave s građanima,
- Organizacija rada gradske uprave.
U ovom području predložena su tri specifična cilja kojima će Rijeka postati grad visokih i uravnoteženih standarda življenja te jedan specifični cilj kojim se želi unaprijediti poslovanje gradske uprave i potaknuti građane na aktivno uključivanje u razvoj grada. Grad će tako biti usmjeren na unapređenje kulturnog identiteta i očuvanje kulturne baštine kroz nove projekte te nastavak aktivnosti iz programa EPK 2020., razvoj i prilagođavanje obrazovnog sustava potrebama gospodarstva i tržišta rada, unaprjeđenje kvalitete i podizanja standarda zdravstvenih i socijalnih usluga te poticanje građana na aktivan život. Četvrti specifični cilj odnosi se na pametno upravljanje gradom unaprjeđenjem poslovanja gradske uprave kroz digitalnu transformaciju i povezivanje gradskih odjela i ustanova, edukaciju kadrova i građana te poticanje građana na aktivno sudjelovanje u razvoju grada.
U odnosu na horizontalni cilj Pametna Rijeka 2030, namjera je Grada osobito kroz specifični cilj 1.4. razvijati pametna rješenja u području upravljanja i komunikacije s građanima, koristeći tehnologiju za što učinkovitije administrativne transakcije, ali i poticanje angažmana građana.
Strateški cilj | 1. Živjeti u Rijeci 2030.: Grad raznolikosti, u kojem visoka kvaliteta života proizlazi iz suradnje pametne gradske uprave i angažiranih stanovnika |
Specifični ciljevi | 1.1. Obrazovanje u funkciji kvalitete života i jačanja gospodarstva |
1.2. Zdrav, aktivan i socijalno osjetljiv grad privlačan za život | |
1.3. Prijestolnica kulture i nakon 2020. godine | |
1.4. Suradnja pametne uprave i angažiranih stanovnika (H) |
Mjere vezane uz Strateški cilj 1. Živjeti u Rijeci 2030.
Specifični cilj 1.1. Obrazovanje u funkciji kvalitete života i jačanja gospodarstva
Rijeka 2030. grad je u kojem znanje i tržište ostvaruju značajna partnerstva, a obrazovni sektor je horizontalno povezan i koordiniran. Obrazovanje u Rijeci 2030. otvoreno je svima i privlači sve veći broj studenata iz Hrvatske i inozemstva koji se profesionalno ostvaruju u Rijeci i u njoj ostaju živjeti kao visokoobrazovani članovi zajednice. Obrazovne institucije u Rijeci prepoznate su po inoviranju sustava naobrazbe i pristupa učenju, a integralno upravljanje obrazovanjem u Rijeci ključan je element uspjeha stavljanja obrazovanja u funkciju kvalitete života šire zajednice.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI |
● postotak djece vrtićke dobi u Gradu Rijeci koja pohađa redovite vrtićke programe te postotak obuhvaćenih jasličkim programom |
● broj upisanih na doktorske studije pri Sveučilištu u Rijeci |
● udio visokoobrazovanog stanovništva |
Kako bi se osiguralo ostvarenje opisanog cilja, potrebno je pokrenuti sljedeće mjere, aktivnosti i projekte:
- Gradska platforma za integralni pristup obrazovanju i razvoju
- Obrazovni programi i aktivnosti usmjereni promicanju uključivosti i aktivnog građanstva
- Predškolski odgoj i obrazovanje kao temelj obrazovnog sustava
- Stipendiranje studenata i učenika
- Suradnja sa Sveučilištem u Rijeci na razvoju visokoobrazovnih programa
- Grad za djecu i mlade
Specifični cilj 1.2. Zdrav, aktivan i socijalno osjetljiv grad privlačan za život
Rijeka 2030. prepoznata je kao grad aktivnih građana koji kontinuirano ulaže u demografsku obnovu, zdravstvene navike i usluge svoje zajednice i posredstvom novih tehnologija ažurno prati potrebe najugroženijih u društvu pozicionirajući se na taj način kao mjesto koje prepoznaje potrebe svakoga stanovnika te posebno ulaže u osjetljive skupine društva pružajući na taj način sigurnost i stabilnost životnog standarda i mogućnosti za prosperitetan razvoj. Građani Rijeke 2030. podižu standard svijesti o zdravom načinu života i uključivom društvu u kojem svaki stanovnik ima važnu ulogu za očuvanje ekosustava zajednice i zajedničkog napretka.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI |
● udio proračuna (nenamjenski prihod) namijenjen socijalnoj skrbi za siromašne i socijalno isključene građane |
● udio zakonski ostvarenih socijalnih prava u ukupnom broju ostvarenih prava temeljem Socijalnog programa Grada Rijeke |
● broj dostupnih programa i projekata namijenjenih prevenciji bolesti i promociji tjelesnog i mentalnog zdravlja |
● postotak građana koji se bave sportom i rekreacijom u Gradu Rijeci |
Kako bi se osiguralo ostvarenje opisanog cilja, potrebno je pokrenuti sljedeće mjere, aktivnosti i projekte:
- Podrška svim generacijama građana
- Poticanje programa socijalne sigurnosti građana i Rijeka kao zdravi grad
- Cjelovit i uključiv pristup razvoju sporta
Specifični cilj 1.3. Prijestolnica kulture i nakon 2020. godine
Rijeka 2030. identitetsko je nasljeđe projekta “Luke različitosti” i ideja koje su postale integralni dio zajednice i generirale nove vrijednosti za društveno-ekonomski razvoj grada i okolice. Kultura u Rijeci 2030. prepoznaje se po snažnom djelovanju lokalnih aktera i međunarodnom umrežavanju koji doprinosi prepoznatljivosti Rijeke i Republike Hrvatske izvan granica. Kultura u Rijeci 2030. preuzima ulogu snažnog aktera koji promišlja budućnost, preispitujući prošlost i sadašnjost te u snažnoj sinergiji institucionalnog i izvaninstitucionalnog sektora svakodnevno pruža prilike za nove uvide, prostore za razgovor i razmjenu ideja te čini esencijalnu vrijednost za život svakog građanina. Kulturni programi u Rijeci 2030. su uključivi i participativni, a kultura postaje sastavni dio obrazovanja i gospodarstva, prvenstveno u kulturnom poduzetništvu i kulturnom turizmu.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI |
● broj kulturnih događanja u gradskim ustanovama |
● broj posjetitelja kulturnih događanja |
● broj građana uključenih u volontiranje pri gradskim kulturnim ustanovama |
● iznos proračuna izdvojen za organizaciju kulturnih događanja |
Kako bi se osiguralo ostvarenje opisanog cilja, potrebno je uključiti sljedeće mjere, aktivnosti i projekte:
- Kompleks Benčić kao “dnevni boravak” Grada
- Obala i Delta kao prostor oživljene baštine
- Kultura blizu građanima
- Urbana aglomeracija Rijeke kao područje cjelovite kulturne ponude i povezivanje u kulturi
Specifični cilj 1.4. Suradnja pametne uprave i angažiranih stanovnika
Građani Rijeke 2030. su povezaniji, informiraniji i aktivniji te kontinuirano podižu standard tolerancije u društvu u Rijeci i šire. Aktivno građanstvo razvijeni je koncept grada Rijeka čiju vrijednost prepoznaju svi stanovnici koji svojim djelovanjem doprinose upravljanju javnim resursima, a dodatnim razvojem sudioničkih procesa, građani su izravno uključeni u odlučivanje o određenom dijelu javnih sredstava i druga pitanja od javnog interesa. Cilj je gradske uprave 2030. da u suradnji s građanima osigurava visoku kvalitetu života u Rijeci u kontekstu društvenih usluga i infrastrukture te razvoja društva općenito. Rijeka će stoga kontinuirano poticati rast i razvoj civilnog društva i unaprjeđivati kanale za interakciju građana i gradske uprave posredstvom novih tehnologija.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI |
● udio proračuna o kojem se odlučuje participativno |
● broj projekata Riječkog programa lokalnog partnerstva |
● broj sudionika Riječkog programa lokalnog partnerstva |
● broj korisnika elektroničkih usluga Grada Rijeke (prema korisnicima NIAS-a ili logina na riječkim stranicama) |
Kako bi se osiguralo ostvarenje opisanog cilja, potrebno je pokrenuti sljedeće mjere, aktivnosti i projekte:
- Centar dijeljenih ICT-usluga Grada Rijeke i razvoj e-usluga za građane
- RiHUB i SmartRI: poticanje digitalne kulture, kreativnog, angažiranog i inovativnog društva
- Unaprjeđenje Riječkog programa lokalnog partnerstva (RPLP)