Članica Gradskog vijeća Štefica Jagić Rađa, je na 31. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 24. listopada 2024. godine, iznijela kako je početkom godine reduciran vozni red KD Autotrolej d.o.o., što je dovelo do nezadovoljstva korisnika usluge. Također, iznijela je kako se govorilo o uvođenju stranih radnika iz trećih zemalja te da je od 1. lipnja 2024. godine snižena cijena mjesečnih karata koje su i dalje u primjeni. Zanima ju kakva je situacija sada u KD Autotrolej d.o.o. što se tiče vozača, reduciranih voznih redova te hoće li se što stabilizirati? Smatra da bi jedna od najboljih mjera za dovođenje kvalitetnih vozača bilo povećanje plaća. Nadalje, zanima ju, razmišlja li se o snižavanju cijene godišnjih karata za umirovljenike i osobe starije od 65 godina bez prihoda ili  o uvođenju besplatnog javnog prijevoza za sve umirovljenike, obzirom da je za umirovljenike, cijena godišnje karte značajan izdatak? Kao primjer besplatnog prijevoza navela je pilot-projekt Vlade Republike Hrvatske kojim se osigurava besplatni prijevoz željeznicom svim umirovljenicima i Grad Zadar gdje umirovljenici imaju besplatan javni prijevoz bez obzira na dob i visinu mirovine.

Odgovor

Nastavno na postavljeno pitanje, ističem da je KD Autotrolej d.o.o., od konca listopada pojačalo vozni red na gradskim linijama 1, 2, 4, 5 i 8, odnosno uvelo dodatnih 64 polazaka. KD Autotrolej d.o.o. trenutno raspolaže s 250 vozača, a uvođenje dodatnih polazaka omogućila je trenutna situacija s brojem vozača, točnije dolazak novih vozača, manji broj vozača na bolovanju i uredno korištenje godišnjih odmora. Novi, pojačani vozni red realizira se uz 6 dodatnih vozača. Novi vozni redovi ujedno su rezultat praćenja popunjenosti polazaka na gradskim linijama, kao i rezultat prijedloga i zamolbi kako putnika, tako i mjesnih odbora na području grada Rijeke. Bitno je i za naglasiti kako je novim voznim redom postotak polazaka na gradskim linijama samo neznatno umanjen u odnosu na vozni red prije 15. svibnja 2024. godine, kada je KD Autotrolej d.o.o. bio primoran, uslijed nedostatnog broja vozača, reducirati vozni red. Naravno, KD Autotrolej d.o.o. poduzima aktivnosti na daljnjoj stabilizaciji poslovanja, posebice na povećanju broja vozača pri čemu su materijalna prava svakako iznimno važna.

Novi kolektivni pregovori u KD Autotrolej d.o.o. su u tijeku, a sindikatima je u kolektivnim pregovorima ponuđeno linearno povećanje plaće za sve radnike od 15%, i to od 1. siječnja 2025. godine. Podsjetimo, prosječna isplaćena neto plaća vozača 2021. godine iznosila 1.050,00 eura, a u razdoblju od 2021. do 2024. godine, povećavana je tri puta za sve radnike KD Autotrolej d.o.o pa od travnja ove godine, prosječno isplaćena neto plaća vozača iznosi 1.463,00 eura + 193,00 eura neoporezivih primanja, odnosno oko 1650 eura.

Vezano za cijene godišnjih karata za osobe starije od 65 godina, iste nisu obuhvaćene privremenim cjenikom koji je trenutno na snazi, odnosno nije došlo do umanjenja cijene za 25 posto, iz razloga stoje cijena inicijalno postavljena kako bi bila pristupačna, posebice uzimajući u obzir da Naime, riječ je o kartama koje omogućavaju vožnju na svim linijama i unutar svih zona na kojima KD Autotrolej d.o.o. obavlja uslugu javnog prijevoza. Cijene se određuju po cenzusima, tako da oni s najnižim primanjima godišnju kartu plaćaju 13,27 eura, što na mjesečnoj bazi iznosi 1,11 eura, a na dnevnoj, odnosno prilikom korištenja javnog prijevoza 0,04 eura. Kod cenzusa B, godišnja karta stoji 39,82 eura, što na mjesečnoj bazi iznosi 3,32 eura, odnosno na dnevnoj 0,11 eura. Nadalje kod osoba starijih od 65 godina koji imaju primanja od 398,18 eura do 530,89 eura, godišnja karta stoji 66,36 eura, te oni prijevoz na dnevnoj bazi plaćaju 0,18 €, odnosno mjesečno 5,53 eura. U konačnici, osobe koje ostvaruju primanja veća od 530,90 eura, dnevno korištenje javnog prijevoza plaćaju 0,25 eura, odnosno na mjesečnoj bazi 7,74 eura. Slijedom svega prethodno navedenog, cijene ovih karata iz tih se razloga nisu smanjivale. Također, plaćanje godišnjeg prava moguće je napraviti do 6 rata, ukoliko je, naravno plaćanje na rate omogućeno na bankovnoj kartici. Isto tako, moram istaknuti da godišnje karte za osobe starije od 65 godina, na ovaka način, sa subvencijom koja se odnosi na sve zone i sve linije, ima jedino i isključivo Rijeka, u odnosu na druge velike gradove.

Usporedbe radi, Grad Zagreb je tek ove godine, uveo besplatan prijevoz, ali isključivo za one koji imaju više od 65 godina i prebivalište na području Grada Zagreba. U Osijeku pak, mjesečne karte dostupne su po znatno većoj cijeni od godišnje karte u Rijeci te uopće nemaju godišnju kartu. S druge strane, Grad Rijeka ima jedan od najobuhvatnijih socijalnih programa u Hrvatskoj, po kojem je i prepoznatljiv. Mnoga prava iz socijalnoga programa koja imaju naši sugrađani u nepovoljnim životnim okolnostima, a time naravno i umirovljenici, kao jedna od najosjetljivijih skupina, daleko nadilaze prava i zaštitu koju im pruža država. Stoga usporedba samo jednoga prava nije pokazatelj stvarne razine zaštite i podrške umirovljenicima i drugim građanima u odnosu na druge gradove ili državu.

Naravno, kao i u svakom segmentu poslovanja gradske uprave, ali i povezanih komunalnih i trgovačkih društava u vlasništvu Grada, kod pojačanja voznog reda uzeli smo u obzir i umirovljenike te njihove potrebe odlaska liječniku, na gradsku tržnicu po osnovne namirnice, u grad, itd. Naime upravo su navedene linije 1, 2, 5, kao i linije 4 i 8 pojačane i to većinom u periodu od 8 ujutro do 12 sati, kada je najveća fluktuacija upravo naših umirovljenika.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović