Članica Gradskog vijeća Ivona Milinović je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, dostavila pisanim putem sljedeća pitanja:
“Na 8. sjednici Gradskoga vijeća, tijekom rasprave o prijedlogu odluke o izmjenama i dopunama Odluke o komunalnoj naknadi, gradonačelnik Obersnel je ustvrdio kako u slučaju odbijanja ovog prijedloga će biti prisiljen staviti izvan snage planirana sredstva u proračunu za 2018. godinu u iznosu od 12 milijuna kuna. Tom prilikom je gradonačelnik rekao kako će to značiti kako, između ostalog, nema planiranih izdvajanja za uređenje KBC-a, da se smanjuju planirani iznosi za održavanje groblja za minimum 1 milijun kuna, da se smanjuje daljnji plan javne rasvjete za dodatnih milijun kuna itd. (prema dostupnom videozapisu sjednice). Također, u medijima je gradonačelnik u više navrata istaknuo kako će se zbog neusvajanja ove odluke smanjiti standard održavanja komunalne infrastrukture.
S tim u vezi imam slijedeća pitanja:
- U članku 3. usvojenog Programa za održavanje komunalne infrastrukture za 2018. godinu, potrebna sredstva za realizaciju Programa u 2018. godini, utvrđuju se u ukupnom iznosu od 88.307.000,00 kn i u odnosu na sredstva iz Programa za 2017. godinu su manja za 5.551.000,00 kn ili 5,9%. Ukoliko su potrebna manja sredstva za održavanje komunalne infrastrukture u 2018. godini od 2017. godine, a komunalna naknada je ostala na istoj razini kao i 2017., kako je moguće da će se smanjiti standard održavanja i da se neće realizirati plan održavanja komunalne infrastrukture za 2018. godinu u iznosu od 12 milijuna kuna ?
- U Proračunu 2018. godine osigurana su sredstva za kapitalnu donaciju KBC Rijeka namijenjena za troškove uređenja Odjela za hematologiju i Odjela za digestivnu kirurgiju u iznosu od 500.000 kuna. Sredstva su osigurana u razdjelu 005 Odjela gradske uprave za zdravstvo i socijalnu skrb, u glavi 00501 Odjel gradske uprave za zdravstvo i socijalnu skrb, na Programu 1151 Kapitalne pomoći i ulaganja, na kapitalnom projektu: K115102 Nabava opreme za KBC Rijeka. Planirani izvor financiranja je od prihoda od prodaje ili zamjene nefinancijske imovine. Planirano je kako će se dodatni iznos od 1.500.000,00 kuna osigurati donacijom od komunalnih i trgovačkih društava u vlasništvu Grada Rijeke. Obzirom da se troškovi uređenja za hematologiju i Odjela za digestivnu kirurgiju niti mogu financirati, niti su planirani iz prihoda komunalne naknade, zašto ste naveli da se zbog neusvajanja prijedloga odluke o izmjenama i dopunama Odluke o komunalnoj naknadi neće moći realizirati planirana izdvajanja za uređenje KBC-a?“
Odgovor
Program održavanja komunalne infrastrukture u 2018. godini donesen je na sjednici Gradskog vijeća 21. prosinca 2017. godine. Na istoj toj sjednici donesene su Izmjene i dopune Programa održavanja komunalne infrastrukture u 2017. godini kojima su ukupna sredstva za realizaciju Programa umanjena sa 93.858.000,00 kn na 92.973.000,00 kn. S obzirom da su Izmjene i dopune Programa za 2017. godinu donesene na istoj sjednici Gradskog vijeća kada je usvojen i Program održavanja komunalne infrastrukture u 2018. godini, usporedba financijskih sredstava u Prijedlogu Programa za 2018. godinu dana je u odnosu na do tada važeći Program za 2017. godinu. U odnosu na Izmjene i dopune Programa za 2017. godinu ukupna sredstva za realizaciju Programa su manja za 4.666.000,00 kn. Umanjenje sredstava, kao što je i navedeno u Obrazloženju Prijedloga Programa održavanja komunalne infrastrukture u 2018. godini je radi dodatnih ulaganja (zaostalo opremanje, javna rasvjeta), čiji obim je manji u odnosu na plan za 2017. godinu. Obim, odnosno standard redovnog održavanja komunalne infrastrukture, osim čišćenja javno-prometnih površina i održavanja zelenih površina koji se u odnosu na 2017. godinu povećava, na razini je postignutog obima i standarda, a time i sredstava iz 2017. godine. S obzirom da je standard održavanja komunalne infrastrukture još uvijek ispod potrebne razine, riječi „potrebna sredstva“ iz članka 3. Programa koje navodi gospođa Milinović odnose se na sredstva koja je nužno osigurati za dosadašnji standard održavanja.
Za istaknuti je da se iz komunalne naknade, osim komunalnih djelatnosti čijim obavljanjem se provodi održavanje i uređenje komunalne infrastrukture, temeljem Zakona o komunalnom gospodarstvu, financira građenje i održavanje objekata predškolskog, školskoga, zdravstvenog i socijalnog sadržaja, građenje i održavanje javnih građevina sportske i kulturne namjene i poboljšanje energetske učinkovitosti zgrada u vlasništvu jedinice lokalne samouprave.
Također, temeljem Zakona o vatrogastvu iz sredstava komunalne naknade financira se redovna djelatnost vatrogastva na području Grada.
Sukladno navedenim zakonima, iz sredstava komunalne naknade u Proračunu za 2018. godinu, osim Programa održavanja komunalne infrastrukture, planirano je financiranje i slijedećih aktivnosti:
- kapitalna ulaganja u objekte kulture………………………………………1.075.800,00 kn
(turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine, uređenje prostora za projekt Rijeka, sanacija gledališta u HKD na Sušaku), - zaštita od požara-Gradska vatrogasna zajednica…………………….3.585.000,00 kn,
održavanja objekata javne, poslovne i stambene namjene………..1.640.000,00 kn, - Kapitalna ulaganja u objekte javne i poslovne namjene…………….1.600.000,00 kn
(rekonstrukcija dvorca Stara Sušica, kompleks ex Rade Končar-Vodovodna ulica) - kao i otplate dva zajma za projekte za koje je sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu predviđeno da se građenje cesta i građenje i održavanje objekata
predškolskog sadržaja može financirati, i to:
otplata robnog zajma za izgradnju cesta………………………………… 9.420.800,00 kn, - otplata zajma za uređenje Dječjeg vrtića Rijeka……………………… 6.740.400,00 kn.
Iz ovog pregleda planiranih izdvajanja, temeljem Zakona o komunalnom gospodarstvu i Zakona o vatrogastvu, vidljivo je da se sredstva komunalne naknade, osim za aktivnosti iz Programa održavanja komunalne infrastrukture, najvećim dijelom koriste za otplatu zajmova za izgrađene ceste i dječje vrtiće te zakonsku obvezu financiranja redovne djelatnosti vatrogastva.
Da bi se standard redovnog održavanja komunalne infrastrukture zadržao na dosadašnjoj razini te omogućilo financiranje i ostalih aktivnosti temeljem navedenih zakona, Proračunom za 2018. godinu predviđena su povećana sredstva komunalne naknade u 2018. godini po osnovi donošenja Izmjena i dopuna Odluke o komunalnoj naknadi za 10.000.000,00 kn, odnosno Projekcijom za 2019. i 2020. godinu predviđena su povećanja za 12.000.000,00 kn po godini.
Kako na 8. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke održanoj 29. ožujka 2018. godine nisu usvojene Izmjene i dopune Odluke o komunalnoj naknadi, radi uravnoteženja Proračuna nužno je smanjiti planirane prihode Proračuna u 2018. godini iz izvora komunalna naknada, a sukladno tome i uravnotežiti rashodovnu stranu Proračuna koja se financira iz izvora komunalna naknada. S obzirom da se preuzete obveze u financiranju otplate zajma za gradnju cesta i dječjih vrtića, kao i zakonska obveza financiranja redovne djelatnosti vatrogastva ne mogu umanjiti, preostaje jedino moguće umanjenje, a to je planiranih sredstava za Program održavanja komunalne infrastrukture i ostalih aktivnosti koje se financiraju iz izvora komunalna naknada, kao što su kapitalna ulaganja u objekte kulture, održavanje objekata javne, poslovne i stambene namjene, kapitalna ulaganja u objekte javne i poslovne namjene.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel