Član Gradskog vijeća Marijan Šegota, je na 28. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 6. lipnja 2024. godine, iznio da smo zadnjih par godina svjedoci da se jako loše održavaju zelene površine, te da pretpostavlja da je radi toga nedavno i stavka u proračunu vezano za košnju trave povećana za devet puta, što je dosta ekstremno povećanje, ali nažalost da rezultat kvalitetnijeg i bržeg održavanja zelenih površina ne vidimo u gradu Rijeci. Interesira ga kada će Upravni odjel za komunalni sustav i promet početi raditi svoj posao i kositi grad? Interesira ga i gdje je točno raspoređen taj devet puta veći proračun za košnju trave, što je ekstremno, a ne vidi se ekstreman rad?

Odgovor

Komunalno društvo Čistoća d.o.o., javne zelene površine na području grada Rijeke održava prema Ugovoru, troškovniku koji je sastavni dio Ugovora i Katastru javnih zelenih površina koji se uredno vodi i ažurira. Značajan dio aktivnosti održavanja javnih zelenih površina jest i njihova košnja koja uključuje košnju zelenih površina i uklanjanje korova uz rubnjake dijela cesta i dijela parkirališta. Rast trave i druge zeljaste vegetacije uvjetovan je biološkim i vremenskim uvjetima, što dovodi do gotovo istovremenog početka rasta biljnog materijala na čitavom području grada. To ujedno znači da je košnja izrazito sezonska aktivnost koja se pritom preklapa s razdobljem pojačane potrebe obavljanja svih drugih radova na zelenim površinama, kao što su radovi na cvjetnim gredicama, postava visećih vaza, orezivanje živica, sadnja stabala i grmova, okopavanje drvoreda, pinciranje stabala itd.

Kako niti jedan sustav nema kapacitete za vršna opterećenja, već za ona prosječna, tako i KD Čistoća u razdoblju najveće potrebe za košnjom dodatno angažira podizvođače.

Početkom svake godine raspisuje se natječaj za angažiranje dodatnih podizvođača koji se zatim, temeljem okvirnog sporazuma, javljaju za košnju pojedinih mjesnih odbora. Okvirni sporazum podizvođače ne obavezuje na javljanje na natječaje za mjesne odbore, već se javljaju u skladu sa svojim mogućnostima i poslovnim obavezama u trenutku raspisivanja pojedinih natječaja. U 2023. godini okvirni sporazum bio je sklopljen sa šest podizvođača, koji su se javljali na pojedine natječaje.

Iako je za ovu, 2024. godinu, značajno povećana jedinična cijena košnje u odnosu na prošlu godinu, na natječaj za sklapanje okvirnog sporazuma javila su se samo četiri podizvođača, od kojih se tek dva aktivno javljaju na pojedine natječaje za košnju površina po mjesnim odborima. Ovogodišnje vremenske prilike dodatno su pogodovale pojačanom rastu trave i druge zeljaste vegetacije, zbog neuobičajeno blage zime te kišnog i toplog proljeća. Ovaj svibanj je bio izuzetno kišovit, s čak 14 kišnih dana. Usporedbe radi, svibanj 2023. godine je imao devet kišnih dana, a 2022. samo šest kišnih dana, uz duža suha razdoblja. Tijekom kišnih dana nije moguća košnja. Također, količine padalina u lipnju ove godine su slične onima u svibnju. Suho vrijeme i visoke temperature usporavaju rast trave, što ove godine nije slučaj. Posljedično, trava koja je već pokošena, vrlo brzo zahtijeva ponovnu košnju, što se uredno i provodi. Unatoč svim prethodno navedenim otegotnim okolnostima, na dan 31. svibnja ove godine pokošeno je znatno više zelenih površina nego na isti datum prošle godine.

Također, u odnosu na period 2019. – 2024. godine, za istaknuti je kako je u 2024. godini pokošeno najviše površina te uklonjeno korova na najviše dužnih metara uz rubnjake, unatoč rekordnom broju kišnih dana u proteklih šest godina.

Što se tiče povećanja stavke u proračunu za devet puta, nije jasno kako je izračunat izneseni podatak. Stavka u proračunu za košnju je povećana 119 %, što uključuje povećanje jediničnih cijena, ali i povećanje obima posla, odnosno površina koje se kose. Cijena košnje za 2024. godinu realna je i opravdana kako bi se pokrili stvarni troškovi za odrađene radove, a nikako devet puta veća koliko se navodi u postavljenom pitanju.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović