Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanja u nastavku.
U medijima se jučer pojavila vijest o usklađivanju cijena vode od 1. kolovoza 2023. koje će dovesti do povećanja od 30%. https://www.fiuman.hr/cijena-vode-u-rijeci-od-01-08-raste-30-ak-posto/. Vezano uz navedeno, pojavilo se puno upita građana. Naime Uredba o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga (NN 70/2023.) donesena je 29. lipnja 2023. a stupila je na snagu 16. srpnja 2023. Obavijest korisnicima putem mrežnih stranica Komunalnog društva Vodovod i kanalizacija, cjenik i Odluka o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga objavljeni su 20. srpnja 2023. iako je Odluka donesena deset dana prije, 10. srpnja 2023. (u međuvremenu je održano i Gradsko vijeće). Ovim bih Vas putem molila:
- detaljnu analizu i izračun novih cijena, s obzirom da iz dostupnih informacija to nije razumljivo;
- s obzirom da je nova Uredba o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga donesena prije Odluke o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga, a stupila je na snagu nakon nje, da li se analiza nove cijene možda potkrijepili i analizom po novoj metodologiji izračuna cijene?;
- zašto građani o najavljenom povećanju nisu bili odmah informirani, nego deset dana kasnije, s obzirom da je u međuvremenu stupila na snagu gore navedena Uredba?
Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica
Odgovor
U odnosu na medijske navode o usklađivanju cijena vode od 1. kolovoza 2023. godine, koje će dovesti do povećanja od 30%, na samom početku ističem kako se korekcija odnosi na jedan dio cijene vodnih usluga, konkretno fiksni i varijabilni dio cijene vodne usluge javne vodoopskrbe koji će se za stambene prostorije (stanovništvo) u prosjeku povećati za 27,6%, a za poslovne prostorije 22,55%. Međutim, vjerujem da su stvarna financijska opterećenja, koja proizlaze iz povećanja cijene vodnih usluga, najjasnije vidljiva na iznosima mjesečnih računa, koje korisnici redovito plaćaju.
U tom smislu, za korisnike stambenih prostorija koji imaju mjesečnu potrošnju od 10 m3, odnosno za kućanstvo s prosječno 2,5 člana, mjesečni račun bit će stvarno veći za 10% odnosno korisnici će morati izdvojiti 2,27 EUR (17,10 HRK) više.
Za poslovne korisnike s mjesečnom potrošnjom od 100 m3, povećanje će iznositi 7,7%, odnosno poslovni korisnici će za plaćanje mjesečnog računa morati izdvojiti 20,91 EUR (157,54 HRK) više nego do sada.
U odnosu na dio upita koji je vezan uz detaljne analize i izračun novih cijena, naglašavam kako je sadašnja cijena, po kojoj KD VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. isporučuje vodne usluge, formirana na bazi planiranih količina vode i rashoda za 2020. godinu, odnosno prije pandemije bolesti COVID-19 te se nije mijenjala od 2019. godine.
Izuzetak čine studeni i prosinac 2022. godine, s obzirom na to da je, u drugoj polovici 2022. godine, uslijed značajnog rasta cijene energenata, za isporučitelje vodnih usluga prvenstveno električne energije koja pokreće vodne crpke, bilo neophodno donijeti odluku o privremenom povećanju cijene u trajanju od dva mjeseca jer mjerama Vlade Republike Hrvatske za nadoknadu troškova električne energije nisu bili obuhvaćeni kolovoz i rujan, mjeseci kada se za vodoopskrbu Rijeke i okolice koristi izvorište Zvir na 5 m nadmorske visine i kada se stvaraju znatno veći troškovi koji su posljedica prepumpavanja vode u vodospreme na više kote.
Osim troškova energenata, u protekle četiri godine došlo je do rasta ostalih troškova poslovanja zbog povećanja cijene usluga održavanja, građevinskih radova, materijala i sirovina te troškova zaposlenih. Ovdje ističem kako, osim što je smanjen broj ponuda u pojedinim postupcima za nabavu radova, robe i usluga, zabilježeno je i znatno povećanje cijena dobavljača. Konkretno, navodim primjer građevinskih radova na redovnom i interventnom održavanju vodoopskrbne mreže. U studenom 2020. godine, ugovorena vrijednost građevinskih radova na redovnom i interventnom održavanju vodoopskrbne mreže i izradi kućnih priključaka iznosila je 1.301.183,62 EUR (bez PDV-a) za dvije godine (okvirni sporazum). U lipnju 2022. godine, sklopljen je novi okvirni sporazum u trajanju od dvije godine i u vrijednosti od 1.965.719,69 EUR (bez PDV-a).
Sveukupni planirani troškovi vodne usluge javne vodoopskrbe za 2020. godinu, na temelju kojih je formirana sadašnja cijena, bili su 9.856.400,00 EUR, a Rebalansom za 2023. godinu, su predviđeni u iznosu od 10.445.700,00 EUR.
Napominjem kako se izradi Rebalansa pristupilo nakon produženja mjera Vlade RH za nadoknadu troškova električne energije kada smo bili u mogućnosti utvrditi realne uvjete poslovanja za tekuću godinu. S obzirom na mjere Vlade RH, planirani ukupni trošak električne energije u iznosu od 3.877.000,00 EUR umanjen je za nadoknadu dijela troška električne energije na temelju produženih mjera Vlade RH u iznosu od 2.352.000,00 EUR te prema Rebalansu, opterećuje poslovanje za 1.525.000,00 EUR, odnosno 30% više u odnosu na 2020. kada je taj trošak iznosio 1.170.000,00 EUR. Dodatno, na rast jediničnog troška vode po m3 utjecala je i smanjenje količine isporučene vode s planiranih 13.900.000 m3 u 2020. na 13.000.000 m3, odnosno pad prihoda od prodaje vodnih usluga.
Isto tako, treba istaknuti i kako tijekom pandemije bolesti COVID-19, KD VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. nije mijenjao cijene kako ne bi dodatno opteretio građane, odnosno korisnike vodnih usluga.
U odnosu na dio upita je li se analiza nove cijene potkrijepila i analizom po novoj metodologiji izračuna cijene s obzirom na to da je nova Uredba o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga donesena prije Odluke o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga, a stupila je na snagu nakon nje, prije svega želim pojasniti kako, iako se datumi donošenja i stupanja na snagu Odluke o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga i Uredbe o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga donekle podudaraju, izmjena cijene vodne usluge javne vodoopskrbe, uvjetovana je prethodno navedenim okolnostima i nije povezana s donošenjem nove Uredbe.
Analiza nove cijene nije potkrijepljena analizom po novoj metodologiji izračuna cijene ne samo iz razloga što je Uredba stupila na snagu nakon donošenja Odluke, odnosno 16. srpnja, već i s obzirom na to da se, sukladno članku 53. nove Uredbe, koja je u međuvremenu stupila na snagu, u svim postupcima donošenja odluka o cijeni vodnih usluga do 31. prosinca 2023. godine, primjenjuju pravila iz Uredbe o najnižoj osnovnoj cijeni vodnih usluga i vrsti troškova koje cijena vodnih usluga pokriva („Narodne novine“, broj 112/10.).
Dodatno napominjem i kako Odluka o izmjeni cijene nije donijeta u jedan dan, već je rezultat detaljne analize, kako poslovanja za prvih pet mjeseci, tako i poslovanja do kraja godine, koja je pokazala kako će bez korekcije cijene vodne usluge javne vodoopskrbe Društvo ostvariti negativan poslovni rezultat.
Na dio pitanja zašto građani o najavljenom povećanju nisu bili odmah informirani, nego deset dana kasnije, s obzirom da je u međuvremenu stupila na snagu gore navedena Uredba, naglašavam kako je Odluka o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga donijeta na temelju Zakona o vodnim uslugama („Narodne novine“, broj 66/19), konkretno odredbi članka 109. stavaka 2. do 5. ovoga Zakona, uz odgovarajuću primjenu odredbi članka 43. stavka 3. i stavka 4., članka 44. te članka 46., sukladno Obavijesti Vijeća za vodne usluge isporučiteljima vodnih usluga o donošenju odluke o cijeni vodnih usluga u prijelaznog razdoblju te pravila iz Uredbe o najnižoj osnovnoj cijeni vodnih usluga i vrsti troškova koje cijena vodnih usluga pokriva.
Točno jest, da je Odluka o izmjenama Odluke o cijeni vodnih usluga donijeta 10. srpnja, međutim, sukladno članku 109. stavku 2. Zakona o vodnim uslugama, ona ne može stupiti na snagu bez suglasnosti gradonačelnika, odnosno općinskih načelnika iz jedinica lokalne samouprave na vodoopskrbnom području, odnosno području aglomeracije, s time da, ako suglasnost treba izdati više jedinica lokalne samouprave na vodoopskrbnom području ili području aglomeracije, smatra se da je ona izdana kada je izdaju jedinice lokalne samouprave koje su izravno ili neizravno većinski član društva, dioničar, odnosno osnivač javnoga isporučitelja vodne usluge.
Slijedom navedenog, nakon donošenja odluke, uslijedio je postupak ishođenja suglasnosti, koji iziskuje određeno vrijeme. U samoj odluci navedeno je kako će KD VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. zatražiti suglasnost od svih gradonačelnika, odnosno općinskih načelnika iz jedinica lokalne samouprave – osnivača, sukladno članku 109. stavcima 2. i 3. Zakona o vodnim uslugama. Također, tu je i obveza ishođenja mišljenja savjetodavnog tijela u čijem radu sudjeluje i predstavnik udruge za zaštitu potrošača, propisana Zakonom o zaštiti potrošača.
Nakon što su ispunjeni svi potrebni uvjeti za stupanje Odluke na snagu, uključujući dobivanje suglasnosti od strane Grada Rijeke, pristupilo se informiranju građana. Ovdje treba naglasiti da je suglasnost za Odluku ishođena 18. srpnja, dok su sve relevantne informacije objavljene na službenim mrežnim stranicama KD VODOVOD I KANALIAZACIJA d.o.o., kao i u medijima, 20. srpnja, ove godine.
Također, važno je napomenuti da datum stupanja na snagu Odluke, odnosno 1. kolovoza, označava početak primjene njenih odredbi, a informacija o povećanju cijena objavljena je unaprijed upravo kako bi korisnici bili pravovremeno obaviješteni i mogli se prilagoditi novim uvjetima.
U skladu s navedenim, planirana je i objava u „Službenim novinama Primorsko-goranske županije“ gdje je Odluka objavljena 24. srpnja 2023. Stoga ovim putem, još jednom ističem kako donošenje i stupanje na snagu Odluke i Uredbe, nije međusobno povezano.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović