Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:
Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanja koja se odnose na nedavno završen proces prijave na natječaj za stipendije Grada Rijeke.
- s obzirom da smo u 2024. godini, postoji li prepreka da Grad postupak predaje dokumentacije ubuduće promjeni u online oblik (a ne više slanjem poštom ili osobno), te je li Grad spreman otkloniti eventualne prepreke za iduću školsku, odnosno akademsku godinu?
- je li moguće, posebno za studente izvan Rijeke, psihologijsko testiranje uvesti u online formatu? Naime, održavanjem testiranja uživo, mnogi od njih su prisiljeni na putovanje i dodatni trošak, što ih potencijalno stavlja u lošiji položaj u odnosu na one koji se školuju u Rijeci.
Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica
Odgovor
Prije svega, želim naglasiti kako iznimno cijenim angažman svakog pojedinca na unapređenju sustava stipendiranja Grada Rijeke. Ovom prilikom podsjećam na značajne iskorake po tom pitanju, a koji su dijelom zasigurno i rezultat konzultativnih pregovora s pojedinim gradskim vijećnicima.
U školskoj, odnosno akademskoj 2023./2024. godini uvećani su iznosi pojedinačne stipendije za gotovo 40%, u odnosu na iznose isplaćene u proteklim godinama, kao i broj raspoloživih pojedinačnih stipendija, o čemu smo informirali vijećnice i vijećnike, kao i širu javnost, što stipendije Grada Rijeke trenutno svrstava među najveće u državi.
U kontekstu prebivališta, novim odredbama odluka osigurano je ublažavanje uvjeta za pravo na podnošenje zahtjeva za dodjelu stipendije, na način da je sada dovoljan uvjet da učenik/student ima prebivalište na području grada Rijeke, odnosno predlaže se odustajanje od uvjeta da ima prebivalište na području grada Rijeke u neprekidnom trajanju od najmanje šest mjeseci do dana objave javnog natječaja. Za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja, u potpunosti je maknut uvjet prebivališta, čime smo željeli privući i studente drugih sredina diljem zemlje, a koji će kasnije biti u obavezi raditi u ustanovama na području grada Rijeke te u konačnici ostati živjeti u Rijeci.
Vezano uz ECTS bodove, išlo se u smanjivanje potrebnog broja ECTS bodova sa 55 na 50 za stipendije prema socijalnom kriteriju i za deficitarna zanimanja. U praksi je, naime, uvriježeno da student, ako je skupio i manje od 55 ECTS bodova, može na određenim sveučilištima upisati višu godinu, a broj ECTS bodova koje student može prenijeti tijekom studija određuje se internim aktima pojedinih sveučilišta.
Također, mijenjao se i uvjet pod kojim učenici srednjih škola i studenti ne mogu u vrijeme sklapanja ugovora o stipendiranju niti za vrijeme njegova trajanja primati niti jednu drugu stipendiju koja se financira iz javnih izvora, opet nastojeći podržati inicijative brojnih korporacija i privatnih poduzetnika koji na taj način nastoje dodatno podržati i osnažiti mlade ljude u sektoru kojim se bave.
Što se pak tiče prijedloga za psihologijsko testiranje u on line formatu, stručno Povjerenstvo u postupku stipendiranja razmotrilo je prijedlog i jednoglasno iznijelo potencijalne teškoće u tom pogledu. Kriteriji za stipendiranje učenika i studenata u Gradu Rijeci sastavni su dio Odluke te omogućuju jednak pristup i bodovanje svih pristupnika. Sastavni dio je i matematički obrazac koji je stavljen na uvid javnosti i pomoću kojega svatko može procijeniti vlastite šanse za dobivanje stipendije. Pristupnici natječaju za dodjelu stipendija boduju se prema uspjehu u obrazovanju, priznatim postignućima te prema mišljenju profesora-mentora i rezultatima psihologijskog testiranja.
Naime, psihologijsko testiranje, u složenom postupku bodovanja i rangiranja pristupnika Natječaju za darovite učenike 3. i 4. razreda srednje škole i studente, provode psiholozi zaposleni na Odsjeku za psihologiju, Filozofskog fakulteta, Sveučilišta u Rijeci. Korišteni testovi u svrhu provedbe natječaja za dodjelu stipendija spadaju u kategoriju posebno zaštićenih psihodijagnostičkih sredstava. Svrha psihologijskog testiranja je ispitivanje sposobnosti i provodi se u skladu sa svim normama psihologijske struke i Zakona o psihološkoj djelatnosti. Dakle, postupak primjene zaštićenih psihodijagnostičkih sredstava, pa tako i testova korištenih u ovom psihologijskom testiranju, je standardiziran. Testovi se za sve kandidate primjenjuju prema istom postupku i u što sličnijim uvjetima. U ovom slučaju radi se o testnom materijalu koji se nalazi u testnim knjižicama, dok se odgovori upisuju u za to predviđene listove za odgovore. Nažalost, ne postoji elektronska verzija korištenih testova koja bi omogućila internetsko testiranje, odnosno testiranje na daljinu jer čak i kod testova koji imaju elektroničku verziju predviđeno je testiranje u kontroliranim uvjetima, što znači na zaštićenim računalima i uz prisutnost psihologa koji ima ovlasti za provođenje testa. Kod online testiranja bi bilo teško ili nemoguće osigurati da se test ne daje na uvid neovlaštenim osobama te da se, primjerice, ne fotografira, a tako ne bi bila moguća kontrola uvjeta u kojima se test provodi. Bilo kakvo preslikavanje u cjelini ili u dijelovima i na bilo koji način davanje na uvid zabranjeno je navedenim Zakonom.
Upravo iz svih gore razloga Povjerenstvo za stipendiranje utvrdilo je da za sada ne postoji mogućnost da se organizira internetsko testiranje, odnosno testiranje na daljinu u sklopu ovog natječajnog postupka.
Testovi nisu jedino mjerilo darovitosti te se stoga u postupku bodovanja koriste višestruki kriteriji, pri čemu jednak udio od 30% u ukupnim bodovima imaju bodovi mišljenja stručne službe (rezultati psihologijskog testiranja) i bodovi priznatih postignuća – natjecanja, radovi i nagrade, dok ocjene nose nešto veći udio od 35%, a bodovi mišljenja profesora nose 5% bodova. Temeljem ovih utvrđenih kriterija izbor stipendista je objektivan, što dokazuju ostvareni rezultati i postignuća riječkih stipendista tijekom njihovog školovanja.
Ono što Povjerenstvo može eventualno razmotriti su izmjene u dijelu obaveznog psihologijskog testiranja, odnosno prijedlog modusa da to bude opcionalno te da učeniku/studentu donosi samo dodatne bodove. I dalje bi se navedeno moglo definirati kao stavljanje kandidata u nejednaki položaj, no u konačnici dolazimo do slobode izbora i odluke pojedinca, odnosno u slučaju maloljetne osobe njegovog, odnosno njezinog roditelja o postupcima kojima će u danom trenutku dati prioritet, kao i potencijalnim posljedicama svojih odluka.
Iz svega prethodno navedenoga vidljivo je da Grad Rijeka kontinuirano ispituje mogućnosti poboljšanja kvalitete i učinkovitosti sustava stipendiranja, uz nužnu participaciju mladih, cijeneći činjenicu da su stipendije namijenjene njima.
Što se pak tiče kompletne predaje u on line formatu, ozbiljno razmišljamo o toj opciji, posebice u kontekstu većeg broja stipendija u budućnosti te smo spremni ozbiljnije djelovati u tom smjeru, što pak iziskuje dodatne financijske, stručne i materijalne kapacitete, o čemu ćemo Vas svakako obavijestiti, ukoliko i kada dođe do realizacije.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović