Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:
Poštovani gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21) odgovorite na pitanje nepoštivanja prostornog ograničenja odnosno minimalne udaljenosti automat klubova i casina od odgojno-obrazovnih ustanova i vjerskih objekata u Rijeci?
Pitanje postavljam zbog prisutnosti automat klubova i casina koje su u Rijeci suprotno važećim zakonskim odredbama od škola i vjerskih objekata udaljene manje od 500 m. Naime, Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima i automatima (čl. 8, st.2) nalaže da njihova udaljenost u odnosu na škole i vjerske objekte ne smije biti manja od 500 m, a činjenica je da se ova odredba krši u najmanje 5 slučaja u gradu Rijeci pa imamo casina i automat klubove na manje od 200 m kraj Osnovne škole Turnić, Osnovne škole Nikola Tesla, Prve riječke hrvatske gimnazija te Kapucinske crkve i crkve na Donjoj Vežici. Ovo su eklatantna kršenja, no zasigurno ih ima puno više s obzirom na prisutnost uplatnih mjesta za klađenje u ugostiteljskim objektima. Čl. 37, st. 3 istog Pravilnika nalaže da udaljenost ugostiteljskog objekta u kojem se primaju uplate za igre klađenja putem samoposlužnih terminala ne smije biti manja od 200 metara u odnosu na odgojno-obrazovne ustanove i vjerske objekte. Zanima me provodi li se kontrola i postoji li evidencija o takvim mjestima jer za razliku od automat klubova i casina sa propisanim minimalnim uvjetima od 100m2 i 400m2, uplatna mjesta za klađenje imaju minimalnu površinu od 10m2 pa se stoga brže otvaraju i zatvaraju, a nisu toliko vidljiva kao što je to slučaj kod casina i automat klubova.
S obzirom na zanemarivanje zaštite najboljeg interesa djece i vrlo štetnu praksu otvaranja automat klubova i casina u blizini odgojno-obrazovnih ustanova, Grad Rijeka koji se ponosi titulom Grada-prijatelja djece bi svakako trebao imati mehanizme primjene odredbe o minimalnoj udaljenosti od odgojno-obrazovnih i drugih mjesta na kojima organizirano borave djeca (škole, klubovi, domovi za djecu…)
Pozivajući se na Konvenciju o pravima djeteta, Ured pravobraniteljice ističe društvenu odgovornost jedinica lokalne samouprave pa predlaže da upravo jedinice lokalne samouprave izdaju suglasnost te da imaju vlastite mehanizme praćenja odobrenja za otvaranje ili preseljenje casina, automat kluba te uplatnog mjesta za primanje uplata klađenja. Zaključno, zanima me odnos gradske uprave prema ovim preporukama, a posebno u smislu postojanja zakupa gradskih prostora za automat klub, casino ili kockarnicu te pokušaja primjene određenih mehanizama utjecaja na ovakvu namjenu prostora u gradu?
Unaprijed zahvaljujem,
Maša Magzan, nezavisna vijećnica
Odgovor
Prije svega, važno je naglasiti kako je izdavanje prethodnog mišljenja za lokaciju poslovnog prostora casina ili automat kluba u nadležnosti Ministarstva financija, a ne Grada Rijeke kao jedinice lokalne samouprave i to prema Pravilniku o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica.
Između ostalog, Pravilnik propisuje da za odobrenje lokacije casina ili automat kluba prethodno mišljenje izdaje Ministarstvo financija, dok je uloga Grada Rijeke ograničena i ne uključuje izdavanje dozvola ili mišljenja za lokacije ovih objekata. Dakle, u ovom konkretnom slučaju, odgovornost za izdavanje mišljenja i kontrolu pridržavanja zakonskih odredbi, na državnoj je razini.
Nadalje, kako je navedeno u vijećničkom pitanju, prema istom tom Pravilniku, ugostiteljski objekti u kojima se primaju uplate za igre klađenja putem samoposlužnih terminala također trebaju biti udaljeni najmanje 200 metara od odgojno-obrazovnih ustanova i vjerskih objekata. Kontrolu poštivanja ovih odredaba također provodi Ministarstvo financija koje je odgovorno za izdavanje dozvola i provođenje inspekcijskih nadzora.
Preporuke Ureda Pravobraniteljice, a koje navode društvenu odgovornost jedinica lokalne samouprave, iako su važne, ne mijenjaju zakonsku nadležnost propisanu važećim Pravilnikom.
Isto tako, djelatnost “kockarnica“, prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007 (NKD 2007) pripada području R – šifra 92.00 – kockanje i klađenje.
U tom smislu, četiri zakupnika obavljaju navedenu djelatnost u poslovnim prostorima Grada Rijeke i to na sljedećim adresama:
- Franje Čandeka 32/H, zakupnik TD Hrvatska lutrija d.o.o., prostor površine 8 m2 koristi se od 2000. godine, a trenutačno je na snazi ugovor o zakupu koji ističe 2030. godine;
- Franje Čandeka 32/I, zakupnik TD Hrvatska lutrija d.o.o., prostor površine 12 m2 koristi se od 2015. godine, a trenutačno je na snazi ugovor o zakupu koji ističe 2025. godine;
- Korzo 27, zakupnik TD Hrvatska lutrija d.o.o., prostor površine 26 m2 koristi se od 1998. godine, a trenutačno je na snazi ugovor o zakupu koji ističe 2033. godine te
- Trpimirova 6/B, zakupnik TD Interigre d.o.o., prostor se koristi od 1998. godine, a trenutačno je na snazi ugovor o zakupu koji ističe 2033. godine.
Prilikom isticanja ugovora o zakupu za poslovni prostor na adresi Trpimirova 6/B, odnosno u postupku obnove istoga, zatraženo je mišljenje nadležnog Ministarstva financija, Središnjeg ureda porezne uprave, o tome da li dosadašnji zakupnici imaju obvezu ishoditi novo prethodno mišljenje za novi Ugovor o zakupu za obavljanje djelatnost kockanja i klađenja, a sve radi odredaba Pravilnika o prostorima i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima, kojim je određeno da je prije podnošenja zahtjeva za izdavanje odobrenja za otvaranje ili preseljenje casina ili automat kluba priređivač dužan Ministarstvu financija dostaviti podatke o lokaciji na kojoj namjerava otvoriti ili preseliti casino ili automat klub, zbog dobivanja prethodnog mišljenja za lokaciju poslovnog prostora casina ili automat kluba. Istim Pravilnikom propisano je da minimalna udaljenost takvih prostora od odgojno-obrazovnih ustanova, odnosno dječjih vrtića, osnovnih škola i učeničkih domova te vjerskih objekata ne smije biti manja od 500 m².
Ministarstvo financija, Porezna uprava, Središnji ured je 25. siječnja 2023. godine dostavilo mišljenje u kojemu je navedeno da dosadašnji zakupnici poslovnih prostora koji u prostorima obavljaju djelatnosti kockanja i klađenja u slučaju obnove ugovora o zakupu poslovnog prostora u kojemu bi nastavili bavljenje djelatnosti kockanja i klađenja nisu dužni zatražiti izdavanje prethodnog mišljenja za predmetnu lokaciju. Isto tako, na privatne vlasnike Grad, nažalost, ne može i nema alata utjecati. Naime, casino koji se spominje u neposrednoj blizini OŠ Turnić, u privatnom je vlasništvu.
Pojavnost i broj kladionica, odnosno kockarnica uređena je temeljem Zakona o igrama na sreću i naglašava se da je ta djelatnost u potpunosti u nadležnosti Republike Hrvatske.
Ono što kao Grad Rijeka po tom pitanju možemo učiniti, i što činimo, jest to što, iako kao gradonačelnik ne utvrđujem djelatnost klađenja za nove prostore, ako bih to i učinio, djelatnost klađenja imala bi utvrđenu jednu od najskupljih početnih cijena zakupnine koja iznosi za: 0. zonu 36,00 €/m2, I. zonu 28,00 €/m2, II. zonu 22,00 €/m2 te za III. zonu 16,00 €/m2, zbog čega se gubi zainteresiranost za obavljanje navedene djelatnosti.
Svako drugačije postupanje bilo bi protuzakonito i za sobom povuklo određene posljedice, među ostalim i naknadu štete i izgubljene dobiti zakupnicima kojima je odbijeno sklapanje ugovora.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović