Članica Gradskog vijeća Ivona Milinović je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, dostavila pisanim putem sljedeće pitanje:

“U očitovanju gradonačelnika na Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Odluke o grobljima (KLASA: 023-01/18-04/60), između ostalog se ističe kako bi usvajanje predložene Odluke bitno utjecalo na poslovanje komunalnog društva Kozala u smislu nužnosti otpuštanja radnika i smanjivanja standarda održavanja svih groblja na području Grada Rijeke.

Obzirom da se održavanje groblja plaća proračunskim sredstvima Grada Rijeke, točnije iz namjenskih sredstava komunalne naknade, zanima me kako konkretno eventualno ukidanje jednokratne naknade prilikom produljenja ugovora o korištenju grobnog mjesta na neodređeno može utjecati na standard održavanja groblja?

Odgovor

Predloženo smanjenje prihoda od cca 1.500.000,00 kn u odnosu na ostvarena sredstva u 2016. godini, iznosi gotovo 17% ukupnih sredstava.
Smanjivanje sredstava za cca 1.500.000 kn na godišnjoj razini, odnosno gotovo 17% ukupnih sredstava nužno nameće i potrebu smanjivanja troškova održavanja u istom iznosu, a što se odnosi na popravak i sanaciju staza i puteva na groblju, prateće infrastrukture! objekata na groblju, plaća zaposlenih, kao i ostalih vanjskih troškova među kojima su nabava novog biljnog materijala, popravak i sanacija pristupnih dijelova grobnim mjestima, usluge odvoza smeća, utroška vode i dr.
S obzirom na činjenicu da su od ukupno ostvarenih rashoda na razini ovog Društva za 2016. godinu troškovi plaća i pripadajućih naknada radnicima iznosili gotovo 48%, smanjivanje troškova za plaće radnika moguće je jedino smanjivanjem njihovog broja.
Ovom prigodom svakako treba naglasiti da održavanje groblja podrazumijeva:

  • održavanje prostora i zgrada za obavljanje ispraćaja i sahrane pokojnika, te ukop i kremiranje pokojnika (61. 3. Zakona o komunalnom gospodarstvu, NNRH br. 36/95-36/15);
  • upravljanje grobljem pored dodjele grobnih mjesta, razumijeva i uređenje, održavanje i rekonstrukciju groblja (promjena površine, razmještaj putova ni si.) na način koji odgovara tehničkim i sanitarnim uvjetima (čl. 10. Zakona o grobljima NNRH br 19/98 50/12, 89/17)
  • uređenje i čišćenje zajedničkih dijelova groblja, zemljišta, staza i putova na groblju od otpada, održavanje pratećih građevina sukladno zakonu kojim se uređuju groblja te sadnja i održavanje zelenila (čl. 34 Odluke o grobljima SI. novine Grada Rijeke 03/17),

Slijedom navedenog, izvori financiranja održavanje groblja, pratećih objekata i infrastrukture su:

  • komunalna naknada,
  • naknada po izdanim rješenjima za korištenje grobnih mjesta na neodređeno vrijeme, te
  • godišnja grobna naknada

Na razini 2016.godine ovi izvori financiranja ostvareni su kako slijedi:

  • iz sredstava komunalne naknade cca 2.500.000 kn
  • iz naknada po rješenjima za korištenje grobnih mjesta (novoizgrađena i obnovljena) cca 2.400.000 kn
  • godišnjih grobnih naknada cca 4.100.000 kn, što sveukupno čini iznos od 9 000 000 kn.

O kojoj se površini za održavanje radi govori i činjenica da KD Kozaia d.o.o. Rijeka upravlja i održava osam gradskih groblja koja se prostiru na 575.987 m², od čega je do sada izgrađeno i uređeno gotovo 350.000 m².
Uređenje i održavanje groblja ne znači samo održavanje postojećeg stanja već i radove sanacije, posebice na grobljima Kozala i Trsat koja su zaštićene kulturno-povijesne cjeline te stoga iziskuju posebnu brigu, a zbog svoje starosti učestale sanacije objekata i prateće infrastrukture.
Površine koje iziskuju održavanje i uređivanje iz godine u godinu se povećavaju, pa bi smanjivanje sredstava nužno dovelo i do smanjenja standarda održavanja groblja, a koji je uistinu na visokoj razini.

S poštovanjem
Gradonačelnik
MR.sc. Vojko Obersnel