Član Gradskog vijeća Davor Štimac je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio pitanje:

Poštovani,
Ovim putem obraćam se Gradu Rijeci, Gradskom vijeću te gradonačelniku g. Marku Filipoviću da mi se da pisani i obrazloženi odgovor u roku od 30 dana o konkretnom načinu na koji će Grad Rijeka riješiti prometnu situaciju u ulici Podkoludricu (Plivalište Kantrida) i dijelu Istarske ulice iznad plivališta ili će naći način kako će udovoljiti ovom pisanom prijedlogu u nastavku.

Naime, prometna situacija u ulici Podkoludricu i dijelu Istarske je kao što većina zna, katastrofalna od kad je izgrađeno plivalište Kantrida i nova plaža Ploče.
Radi se o uskoj slijepoj ulici koja završava pred malim brodogradilištem. U ulicu se dnevno slijeva više tisuća vozila, što radi dolaska na plivalište, što radi dolaska na plaže Villa Nora i Ploče. Ulica nema drugi izlaz niti okretište.

Tijekom cijele godine svakodnevno dolazi do prometnih zakrčenja, pogotovo u periodu kada su intenzivni dolasci roditelja s djecom na treninge, izvan ljetne sezone u periodu od 16 – 20 sati, a u ljetnim mjesecima tijekom cijelog dana i vikendima. Ključni problem prometne zakrčenosti je nepropisno parkiranje vozila na svim mogućim punktovima ulice, zbog toga prometnica ostaje sužena do te mjere da kroz nju može proći samo vozilo u jednom smjeru bez mogućnosti mimoilaženja vozila iz drugog smjera.

Najveći problem su nepropisno parkirana vozila u donjem dijelu ulice koja započinje od same Villa Nore pa do kraja uz kuću i plažu. Ulica je vrlo uska u tom dijelu, sva vozila se parkiraju sjedne strane ceste tako da nastaje veliki problem prohodnosti. Uz Villa Noru se vozila parkiraju s obje strane, tako da gosti visoko kategoriziranog turističkog objekta trpe svakodnevno jer sa svojim vozilima ne mogu pristupiti niti izaći s označenih parkirnih mjesta uz kuću.

Na inicijativu građana predmetne ulice i mjesnog odbora Kantrida, uspjelo se nakon višegodišnjih zamolbi ishodovati 2011. godine uvođenje prometnog znaka za zabranu parkiranja od kućnog broja 4 (Villa Nora) do kraja ulice gdje završava pred malim brodogradilištem, te se također na samu inicijativu građana uvela naplata parkirnih mjesta u samoj ulici prema prometnoj studiji koju je Grad Rijeka dao izraditi.

To je jedino što je Grad udovoljio zamolbama građana nakon višegodišnjih molbi. No unatoč znaku zabrane parkiranja i uvođenjem naplate, nije spriječeno nepropisno parkiranje stotina vozila, a komunalni redar i prometni redar vrlo rijetko dolaze u obilazak ulice, uglavnom na poziv samih građana tih ulica. Većina vozila ne bude kažnjena.

Predlaže se uvođenje Stalnog prometno/komunalnog redara (predlažemo da bude jedna osoba objedinjena za oba posla) za ulicu Podkoludricu, plaže Villa Nora i Ploče, kompleks plivališta Kantrida, te dijela ulice Istarska, iznad kompleksa plivališta koji su zahvaćeni prometnim gužvama vezanim uz ovaj dopis, jer i u tim dijelovima Istarske ulice u kojoj se nalaze autobusna stajališta, dvije benzinske INA pumpe, market Brodokomerc, također se građani parkiraju nepropisno i zatvaraju i onemogućuju normalan život stanovnika.

Neposluh građana je otišao do te mjere da se parkiraju na ulaze kuća, ulaze garaža i privatne parkinge. Također veliki problem nastaje prilikom dolaska interventnih vozila do plaža ili samog trga plivališta, jer hitna pomoć ne može pristupiti plaži ili trgu uslijed vozila koja su parkirana ispred stupica i automatske rampe, a niti proći kroz uski dio ulice.

Uvođenjem stalnog prometno/komunalnog redara u ovaj dio grada konačno bi se uveo red, građani bi bili sigurni, interventne službe bi imale normalan pristup, a ujedno bi se i pumo gradski proračun naplaćenim kaznama.

Patroliranjem bi se dala sigurnost građanima, ne samo prometno, nego i na samim plažama gdje se često dešavaju krađe pa bi se spriječilo i nedolično ponašanje građana. Uz to bi takva nadležna osoba mogla upozoravati ostale gradske službe na čistoću plaža i trgova, potrebu popravaka javnih sanitarnih čvorova, ograda, ulaza u more i slično.
Moli se Naslov da hitno razmotri prijedlog i inicijativu te udovolji prijedlogu na način da se komunalno/prometni redar dodjeli za stalno sa radnim vremenom od 12-20 sati svaki dan uključujući vikende i praznike.

Odgovor

Nedostatak parkirnog prostora na području cijeloga grada jedan je od gorućih problema i to iz objektivnih razloga: gustoće stanovništva, konfiguracije terena te uskih prometnica projektiranih sredinom prošloga stoljeća, a koje danas sve teže primaju sve veći broj automobila. Kada se tomu pridoda nesavjesno ponašanje pojedinaca i prometna nekultura, ovi problemi postaju još veći, što svakako nije riječka specifičnost. No, nedostatak parkirnog prostora jedan je od onih problema na čijem se rješavanju i iznalaženju kvalitetnih i dugoročnih rješenja neprestano radi, u okvirima postojećih prostornih i svih drugih mogućnosti.

Tijekom sezone kupanja posebice su opterećene prometnice na Kantridi, odnosno kod Stadiona Kantrida, bazenskog kompleksa, na Biviu, kao i one na Pećinama i Kostabeli. Za razliku od drugih navedenih lokacija, u blizini plaže Ploče, u sklopu bazenskog kompleksa, sagrađena je i garaža s obilježenim parkirnim mjestima pod naplatom. Nažalost, garažni kapaciteti nedostatni su u odnosu na sve veće potrebe naših sugrađana i gostiju u ljetnim mjesecima, odnosno tijekom sezone kupanja. O tome svjedoči i činjenica da je garaža kod Bazena Kantrida potpuno popunjena tijekom dana. Stanari tog dijela grada sasvim sigurno imaju određene probleme, kao i ostali u drugim dijelovima Rijeke, u kojima se također koriste javne gradske plaže i drugi javni sadržaji, bilo sezonski, bilo tijekom cijele godine. Unatoč svemu, opravdanja za neodgovorna ponašanja u prometu i prilikom parkiranja, nema. Prema informacijama koje sam dobio iz Odjela gradske uprave za komunalni sustav, prometni redari Grada Rijeke pojačali su nadzor te svakodnevno obilaze Ulicu Podkoludricu, kao i odvojak Istarske ulice. Tijekom proteklih tjedan dana izdali su 108 mjera protiv počinitelja prekršaja.

Što se tiče prijedloga da se jedan prometni ili komunalni redar zaduži isključivo za nadzor tih nekoliko ulica Kantride ili tamošnji mjesni odbor, to nažalost, nije moguće prihvatiti. Naime, prometnim redarima opis poslova utvrđen je sistematizacijom i da bi mogli obavljati poslove nadzora nad nepropisno parkiranim vozilima, temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, moraju proći osposobljavanje po Programu stručnog osposobljavanja na Policijskog akademiji Ministarstva unutarnjih poslova i za to imati položeni ispit. Prometni redar nije nadležan za komunalne prekršaje, niti komunalni redar ima ovlasti provoditi nadzor nad parkiranim vozilima. Prometni redar sankcionira vozače koji su nepropisno parkirali vozila, primjerice u Ulici Podkoludricu, no zakonski nema ovlasti za zaustavljanje vozača i upozoravanje da tu ne parkiraju ili da su parkirališni kapaciteti popunjeni. Također, ne može niti utvrditi identitet osobe, niti zadržati počinitelja prekršaja. Dakle, nakon ispisivanja kazni vozilima u prekršaju njegova daljnja prisutnost praktički nema nikakvog učinka. Zbog nedostatnih ovlasti prometnih i komunalnih redara, njihova prisutnost na određenoj lokaciji ne bi bila učinkovita, bez prisutnosti policijskih službenika koji ima znatno veće ovlasti za sve navedene prekršaje. Za istaknuti je da Grad Rijeka ima 13 prometnih redara raspoređenih na terenu u dvije smjene i to od 6:30 sati ujutro do 20:00 sati uvečer. Ukoliko se uzme u obzir činjenica da su neki službenici odsutni iz zdravstvenih razloga, dok je jedan službenik dežuran, u smjeni su četiri ili pet redara.

S druge strane, vjerujemo da bi se, analogijom moglo očekivati da imamo po jednog stalno prisutnog prometnog i komunalnog redara u gotovo svim dijelovima grada jer, nažalost, zbog već spomenutih razloga, u gotovo svim dijelovima grada postoje lokacije s izrazitim ili istaknutim sličnim problemima. Kada govorimo o parkiranju, ljeti su to uz zapadni priobalni dio grada, primjerice i Pećine, a tijekom cijele godine, slične probleme imaju i veća stambena naselja koja su građena prije tridesetak ili više godina kada je u prometu bilo znatno manje automobila, a sama lokacija ne omogućava uređenje dodatnih parkirnih površina, bez rušenja postojećih objekata.

Stoga u odgovoru na Vaše pitanje moram istaknuti da će prometni redari pojačani nadzor u ulici Podkoludricu obavljati sukladno raspoloživim ljudskim i vremenskim resursima. Prioritet postupanja prilikom nadzora, a temeljem procjena stručnih službi, uvijek imaju prometnice u centru grada koje čine tzv. “prsten protočnosti“, jer se njima odvija najveći intenzitet prometa osobnih, kao i vozila javnog gradskog prijevoza.

No, represija je samo jedan od segmenata prometne strategije te kao takva ima ograničeni učinak. Svrha represivnog djelovanja nije isključivo naplata novčanih kazni, već promjena ponašanja vozača. Otežavajuća okolnost je i u tome što je Ulica Podkoludricu slijepa, bez okretišta, a u nju se svakodnevno slijevaju brojna vozila iz svih dijelova grada. Pritom nepropisno parkirana vozila dovode do zastoja i zbog toga će, kao što je već istaknuto, prometni redari i ubuduće pojačano nadzirati ovo područje, s ciljem poboljšanja prometne situacije u Ulici Podkoludricu.

Nadalje, što se tiče samog problema ulaska u pješačku zonu trga ispred bazena ili plaže, promet se odvija neometano. Za istaknuti je da tom zonom upravlja Rijeka sport d.o.o., a tijekom ove godine nije zaprimljena niti jedna dojava o nemogućnosti ulaska zbog parkiranih vozila. Dakle, i ulazak na trg zbog posebnih potreba, kao i na plažu radi obavljanja dostava, neometano se odvija. Ukoliko neko vozilo priječi ulazak na privatni posjed, građani putem besplatnog telefona 0800 5101 mogu pozvati prometne redare i to svakodnevno od 6.30 do 20 sati te će oni izvid obaviti u najkraćem mogućem roku.

Ističemo na kraju da komunalni redari redovito nadziru sve riječke plaže, a pojačano u vrijeme sezone kupanja, pa tako i plažu Ploče i onu ispred Vile Nore. O uočenim nepravilnostima obavještavaju nadležne gradske službe, kao što je primjerice kvar, potreba zamjene opreme, izvođenje sanacije i sl. Nadzor se provodi i izvan sezone kupanja, u cilju održavanja ispravnosti kompletne infrastrukture. Komunalni redari također, po potrebi poduzimaju mjere u okviru svojih nadležnosti na ovoj lokaciji  radi održavanja komunalnoga reda, posebice prema neodgovornim vlasnicima koji nepropisno izvode pse na plažu, gdje, za razliku od same šetnice, to nije dozvoljeno.

S poštovanjem,

Gradonačelnik
Marko Filipović