Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, pisanim putem postavila pitanje vezano uz masovno poništavanje natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja/ica u osnovnim školama kojima je osnivač Grad Rijeka.
„Grad Rijeka osnivač je 29 ustanova odgoja i obrazovanja za koje osigurava proračunska sredstva za ostvarenje programa te održavanje i opremanje objekata. U ustanove kojima je osnivač Grad Rijeka ubraja se i 25 osnovnih škola o kojima skrbi gradski Odjel za odgoj i školstvo, a čija programska djelatnost obuhvaća i praćenje rada i poslovanja gradskih ustanova odgoja i obrazovanja.
Od djelatnika nekoliko osnovnoškolskih ustanova zaprimili smo informaciju daje došlo do masovnog poništavanja natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja/ica, a povodom odgovarajućih Rješenja Prosvjetne inspekcije, Područna služba prosvjetne inspekcije Rijeka.
U skladu sa navedenim molim vas odgovor na pitanje: zbog čega je došlo do lančanog poništenja natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja/ice u nemalom broju osnovnih škola kojima je osnivač Grad Rijeka?
Pritom molim da odgovor sadržava slijedeće konkretne informacije:

  • specifični razlozi za poništenje Natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja/ice u svakoj od škola u kojima Je proveden predmetni postupak,
  • što je gradski Odjel za odgoj i školstvo poduzeo u svrhu praćenja natječajnog postupka i sprječavanja njegovog ponavljanja u nemalom broju riječkih škola,
  • što će gradski Odjel za odgoj i školstvo poduzeti vezano uz neugodnu i neočekivanu situaciju u koju su dovedene škole i njihovo funkcioniranje, kao i odabrani kandidati za ravnatelja/icu“.

Odgovor

U razdoblju od 1. siječnja 2021. godine do 3. ožujka 2022. kada je zaprimljeno navedeno vijećničko pitanje, od 31 Rješenja Ministarstva znanosti i obrazovanja, Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije, Područne službe prosvjetne inspekcije Rijeka koja su dostavljena Gradu Rijeci, samo dva su donesena vezano za imenovanja ravnatelja gradskih škola. Uz navedeno, još četiri osnovne škole samostalno su donijele odluke o poništenju natječaja za imenovanje ravnatelja/ice škole. Dakle, u odnosu na 29 ustanova odgoja i obrazovanja ili konkretno 25 osnovnoškolskih ustanova, došlo je do poništenja četiri natječaja za imenovanje ravnatelja/ice.

Specifični i osnovni razlozi za poništenje natječaja u dvije škole nakon obavljenog inspekcijskog nadzora su različiti. U jednoj se razlozi odnose na Odluku Školskog odbora za koju je inspekcijskim nadzorom utvrđeno da je u suprotnosti sa zakonskim odredbama, kao i odredbom Statuta temeljem kojih Školski odbor imenuje ravnatelja, odlukom koja stupa na snagu nakon dobivene suglasnosti ministra, a ne kako je u spornoj Odluci navedeno da je donesena odluka o izboru kandidata za čije će imenovanje škola zatražiti prethodnu suglasnost ministra. Stoga se Školi zabranilo imenovanje ravnatelja temeljem odluke Školskog odbora od 31. siječnja 2022. godine, budući je u postupku povrijeđen zakon. Tekst natječaja sadržavao je sve propisane elemente.

Kod druge Škole natječaj nije sadržavao sve propisane sadržaje, točnije da poveznica na mrežne stranice Ministarstva hrvatskih branitelja vezano za ostvarivanje prava prednosti pri zapošljavanju temeljem odredbe članka 102. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji nije aktivna, te nije uopće navedena poveznica na mrežne stranice Ministarstva hrvatskih branitelja u vezi ostvarivanja prava prednosti pri zapošljavanju u skladu s odredbom članka 48. Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata. Budući je utvrđeno da se radi o značajnom propustu u sadržaju natječaja, Školi je zabranjeno imenovanje ravnatelja temeljem odluke Školskog odbora od 17. siječnja 2022. godine budući je u postupku povrijeđen zakon.

Četiri škole samostalno su naknadno utvrdile postojanje mogućnosti prekoračenja roka utvrđenog Zakonom o ustanovama. Naime, Zakonom o ustanovama regulirano je da rok do kojega se primaju prijave kandidata na natječaj za ravnatelja ne može biti kraći od osam dana od objave natječaja, a rok u kojemu se kandidati obavještavaju o ishodu ne može biti dulji od 45 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava.

Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, kao i školskim Statutima, utvrđene su nadležnosti i postupanja školskih tijela vezano uz cjelokupan postupak za imenovanje ravnatelja, kao i da školski odbor imenuje ravnatelja odlukom koja stupa na snagu nakon dobivene suglasnosti ministra. U tom postupku osnivač je u potpunosti zaobiđen i nema mogućnosti formalnog neposrednog sudjelovanja.

Svaka škola ima svoje tijelo upravljanja, odnosno Školski odbor, ravnatelja, poslovnog i stručnog voditelja koji je odgovoran za zakonitost rada i stručni rad škole, stručna tijela škole te svoje stručne službe, pravne i računovodstvene, te propisane nadležnosti. Zakonodavac nije propisao da je škola dužna, ne samo kod raspisivanja natječaja i postupka imenovanja ravnatelja, već kod bilo kojeg zasnivanja radnog odnosa, tražiti od osnivača suglasnost ili da je dužna dostaviti na „kontrolu11 svoje odluke koje svakodnevno donosi u okvirima svoje nadležnosti. Odjel gradske uprave za odgoj i školstvo ne provodi, niti sudjeluje u natječajnim postupcima u školama, pa stoga ne može ni spriječiti ponavljanje njihovih natječaja.

Zbog navedenih poništenja natječaja nije doveden u pitanje daljnji rad i poslovanje škola, odnosno njihovo funkcioniranje. Naravno, kao osnivač bili bismo zadovoljniji da do poništenja bilo kojeg školskog natječaja, uključujući i navedene, nije došlo. Svakako nam je važno da škole nesmetano i dalje obavljaju svoju redovnu djelatnost. Sve ove škole raspisale su novi natječaj te bi imenovanje ravnatelja trebalo biti provedeno u odgovarajućem roku. Može se dogoditi da se u pojedinoj školi ne imenuje ravnatelj, primjerice da se na raspisani natječaj nitko ne prijavi ili nitko od prijavljenih kandidata ne bude izabran. Stoga je i sam Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi utvrdio i mogućnost imenovanja vršitelja dužnosti ravnatelja u određenim slučajevima kako bi se osigurao daljnji nesmetan rad ustanova.

Dakle, ne radi se o neočekivanim situacijama, jer ih je i sam zakonodavac predvidio, kao i moguća rješenja. Naravno, bilo bi bolje da imenovanja ravnatelja idu nesmetano, ali to, nažalost, u stvarnom školskom životu nije uvijek moguće. Želja svih nas je ista, a ta je da takvih situacija ima što manje te da se svaki postupak za imenovanje ravnatelja u svim našim gradskim osnovnim školama odvija u dobrom ozračju.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović