Član Gradskog vijeća Vedran Sabljak je na 26. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, održanoj 14. srpnja 2016. godine, iznio kako je činjenica da u proljetnim i ljetnim mjesecima promet motociklima i mopedima u užem središtu Grada postaje povećan čime se povećava potreba za tim parkiralištima koja su na žalost veliki problem u Rijeci. U takvim su slučajevima, zbog nedostatka parkirnih mjesta, vozači prisiljeni parkirati na neoznačenim mjestima među kojima su i pješačke zone pa vozači zbog toga dobivaju kazne za nepropisno parkiranje.

Iznio je kako je 2010. godine izrađen Elaborat potencijalnih lokacija za parkirališta za mopede i motocikle koji je predviđao oko 225 novih parkirališnih mjesta od čega bi 130 bilo u užem središtu grada. Međutim, taj elaborat nije nikada u potpunosti zaživio zbog neriješenih vlasničkih odnosa jer Grad nije bio vlasnik čestica na kojima su se ta parkirališta trebala nalaziti.

Zanima ga da li će se i kada će se razriješiti ti vlasnički odnosi i kada će uži centar Grada dobiti nova parkirališna mjesta za motocikle i mopede te u kojoj je to fazi?

Odgovor

Vezano uz postavljeno pitanje, dostavljam sljedeći odgovor:

Sva parkirna mjesta u užem središtu Rijeke označena su sukladno Projektu “Parkirališna mjesta za motocikle i mopede” koji je izrađen 2005. godine. 2010. godine izrađena je i dopuna Projekta pod nazivom “Elaborat potencijalnih lokacija za parkiranje motocikala i mopeda na području grada Rijeke”. Oba prometna projekta izradio je Rijeka promet d.d., u skladu sa sve većim brojem motocikala i mopeda na području grada Rijeke te sve većim potrebama za njihovim parkiranjem. Cilj izrade tih prometnih projekata bio je razmatranje svih lokacija na kojima postoje mogućnosti privođenja u funkciju parkiranja za motocikle i mopede. Uz kriterij prometno-tehničkih i sigurnosnih uvjeta, razmatran je i kriterij atraktivnosti lokacija. Pod atraktivnosti lokacija razmatrana je blizina sadržaja koji generiraju prometnu potražnju takvog tipa prijevoza. To se prvenstveno odnosi na ugostiteljske, kulturno-znanstvene, sportske i trgovačke sadržaje , ali i zdravstvene te bankarsko-poštanske usluge. Kao jedan od manje važnih, ali ne i beznačajnih kriterija pri razmatranju lokacija adekvatnih za privođenje u funkciju organizacije parkirnih mjesta za motocikle i mopede, usvojena je natkrivenost lokacije parkiranja motocikla, odnosno mogućnost parkiranja u hladovini.

Sve razmatrane lokacije po izračenom Elaboratu iz 2010. godine, prema svom smještaju unutar područja grada Rijeke, bile su podijeljene na lokacije užeg središta grada i lokacije u naseljima izvan područja užeg središta grada. Slijedom navedenog, Elaboratom je predloženo ukupno jedanaest lokacija za parkiranje motocikala i mopeda na području užeg središta grada, a to su: Ulica Dolac, Jadranski trg, Krešimirova ulica, Matačićeva ulica, Poštanski prolaz, Ulica Riva, Trg Republike Hrvatske, Ulica Bure Šporera, Trg Ivana Klobučarića, Trg Žabica, Ulica Vatroslava Lisinskog te Verdijeva ulica. Ukupan broj predloženih parkirnih mjesta bio je 130. Razmatrane su i lokacije izvan užeg središta grada i to na području nekoliko mjesnih odbora (Belveder, Drenova, Podvežica, Kozala, Trsat, Gornja Vežica, Krnjevo te Zamet). Ukupan broj predloženih parkirnih mjesta na tim lokacijama bio je 95. Dakle, navedenim Elaboratom bilo je predloženo ukupno 225 parkirnih mjesta za parkiranje mopeda i motocikala na užem i širem području grada Rijeke, s čime ste vjerujem već i upoznati.

Neovisno o broju parkirnih mjesta za mopede i motocikle predloženih u Elaboratu, danas na području užeg središta grada Rijeke imamo oko 100 parkirnih mjesta. Rijeka promet je svjestan da taj broj parkirnih mjesta nije dovoljan, zbog sve većeg broja mopeda i motocikala u gradu. No, potrebno je istaknuti da svako označavanje takvih parkirnih mjesta treba biti izvršeno sukladno zakonskim propisima, poštujući prometno-tehničke i sigurnosne uvjete. Prema postojećim zakonskim propisima, nije dozvoljeno niti je poželjno “miješanje” pješačkog i motornog prometa (u što spada i promet mopeda i motocikala), iako je danas vidljivo da mopedi i motocikli parkiraju u zonama namijenjenim isključivo pješačkom prometu. U takvim slučajevima i dobivaju kazne za nepropisno parkiranje, što navodi i gospodin Sabljak. Iako je navedenim Elaboratom bilo predviđeno čak 225 parkirnih mjesta, od čega 130 parkirnih mjesta u užem središtu Rijeke, razlozi zbog čega ta mjesta nisu označena su sljedeći. Neke od predloženih lokacija u privatnom su vlasništvu (primjerice, površina u Ulici Dure Šporera i Ulici Dolac – Teatro Fenice). Neke čestice su dijelom javno-prometna površina, a nisu (papirnato) u vlasništvu Grada Rijeke (primjerice, na području riječke Tržnice, u MO Luka), neke su površine u zoni koncesije te na dostavnom putu (Ulica Vatroslava Lisinskog) te smještaj planiranih parkirnih mjesta za parkiranje motocikala i mopeda je u pješačkoj zoni ili na pješačkoj površini (primjerice, Jadranski trg, Krešimirova ulica, Verdijeva ulica, Volčićev trg, Frankopanski trg, Poštanski prolaz – iako se radi o zauzimanju rubnih dijelova pješačkih površina, ovdje se pojavljuje problem omogućavanja manevriranja (i vjerojatno vožnje) motocikala i mopeda preko pješačkih površina.

Budući da je zadnji Projekt, odnosno Elaborat koji je razmatrao potrebu za dodatnim označavanjem parkirnih mjesta za motocikle i mopede izrađen pred šest godina (2010. godine), zatražio sam od Rijeka prometa, ali i Odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem te Odjela za komunalni sustav da započnu sa izradom novelacije Projekta/Elaborata. Naime, od 2010. godine pa do danas u užem i širem središtu grada dogodilo se mnoštvo izmjena u prostoru, tako da su neke lokacije koje su te godine bile planirane za parkiranje motocikala i mopeda, danas prenamijenjene u neku sasvim novu prostornu namjenu (primjerice, u MO Drenova – Cvetkov trg ili prostor ispred dvorane Dinko Lukarić u MO Kozala te prostor gdje je izgrađena sportska dvorana na Zametu). No, iznimno je važno ponovno istaknuti i ponoviti da su zakonski propisi vrlo jasni i oni glase – nije dozvoljeno niti je poželjno “miješanje” pješačkog i motornog prometa. Dakle, ne možemo očekivati da ćemo uskoro imati mogućnost parkiranja mopeda i motocikala, primjerice na riječkom Korzu. Također, rješavanje imovinsko-pravnih dilema i problema nije jednostavan i brz proces, tako da će u idućoj novelaciji Projekta takva potencijalna parkirna mjesta biti izuzeta iz razmatranja.
Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel