Član Gradskog vijeća Adrijano Rogić je, na 12. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 22. rujna 2022. godine, iznio kako su građani, u sklopu ovogodišnjeg Europskog tjedna mobilnosti, imali prilike koristiti romobil i upoznati se sa vještinama i sigurnostima vožnje. Takve manifestacije zasigurno će potaknuti građane za korištenje takvog modela transporta, poput romobila i električnih bicikala, pa ga interesira da li se zbog velikog interesa građana razmišlja o konkretnoj organizaciji javnog gradskog prijevoza električnim romobilima i električnim biciklima, a ukoliko se razmišlja o obliku javnog gradskog prijevoza, o kakvom modelu bi bila riječ odnosno da li su se razmatrali načini realizacije i modeli financiranja?
Ujedno je zamolio da se u sklopu odgovora prokomentira Strategija razvoja infrastrukture Grada Rijeke odnosno realizacija najavljenog projekta staze koja bi trebala ići od centra do Preluka, koji bi trebao biti u funkciji do kraja 2024. godine odnosno u tijeku 2023. godine. Također je zamolio da se da informacija o tom financijskom zahvatu i omjerima financiranja Grad – Ministarstvo.

Odgovor

Budući da je član Vijeća zatražio i pisani odgovor na postavljeno pitanje, temeljem članka 71. stavka 2. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, u nastavku dostavljam odgovor.

Izuzetno mi je drago što ste pratili događanja kojima se Grad Rijeka pridružio obilježavanju ovogodišnjeg Europskoga tjedna mobilnosti od 16. do 22. rujna, kao i da su Vam ona poslužila kao podloga za pitanja koja ste postavili.

Iako su građani iskazali interes za korištenje električnih javnih bicikala i, još veći interes za električne javne romobile, riječ je o prijevoznim sredstvima koja pripadaju skupini prijevoznih sredstava pogodnih za razvoj mikromobilnosti. Prema međuvladinoj organizaciji International Transport Forum, čija članica je i Republika Hrvatska, a koji djeluje u okviru OECD-a,  mikromobilnost se temelji na uporabi vozila mase do 350 kg  i brzine do 45 km/h, a predloženu skupinu čine bicikli, e- bicikli, e-romobili, mopedi, e-vozila i sl., pri čemu se iste, osim za osobni prijevoz, može koristiti i za prijevoz tereta. Stoga se na vozilima mikromobilnosti, ne može graditi sustav javnoga prijevoza, već se mikromobilnost promatra kao dio multimodalnog prijevoznog sustava koji pruža održive izbore mobilnosti ovisno o potrebama, preferencijama i svrsi putovanja samoga korisnika.

Vezano za komentar Strategije razvoja infrastrukture Grada Rijeke, moram reći kako, u ovom trenutku, takva strategija ne postoji. Naime, Gradsko vijeće Grada Rijeke, donijelo je, u ožujku 2021. godine, Plan razvoja Grada Rijeke u sklopu kojega su definirani ciljevi 3.2. Čisti, učinkoviti i pristupačni javni prijevoz i 3.3. Razvoj urbanoga prometnoga sustava i mobilnosti. Unutar tih ciljeva, naznačen je razvoj mikromobilnosti te tri pokazatelja uspješnosti provedbe: duljina označenih biciklističkih staza, udio proračuna namijenjen unaprijeđenju prometa i broj korisnika električnih bicikala.

U tom smislu, Grad Rijeka svakako će nastaviti s provedbom projekta e-bicikala i e-romobila. Daljnje održavanje i razvoj sustava Ricikleta (e-bicikli) povjereni su KD „Autotrolej“, dok sustav e-romobila održavaju tvrtke s kojima je Grad Rijeka potpisao ugovore na razdoblje od dvije godine. Uoči isteka ugovornoga roka bit će proveden ponovni natječaj za pružatelje usluga, a sve u cilju postizanja što povoljnijih uvjeta za krajnje korisnike ove usluge.

Kako je već najavljivano, uređenje potrebne infrastrukture pokrenulo bi se realizacijom projekta biciklističke trase od gradskoga središta do Preluka.

U pogledu rokova izvedbe, moram napomenuti kako su 2023. i 2024. godina spominjane u svijetlu preliminarnoga kontakta s nadležnim Ministarstvom o sufinanciranju ovoga zahvata, što sam istaknuo i u odgovoru na upit vijećnika Željka Jovanovića od 4. srpnja ove godine, dok će se stvarne mogućnosti moći procijeniti tek nakon otvaranja konkretnih poziva za podnošenje projekata jer će isti sadržavati i podatke o prihvatljivom prijavitelju, visini sredstava koje se dodjeljuju i druge informacije važne za planiranje i provedbu investicije.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović