Član Gradskog vijeća Davor Štimac je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio pitanje:

Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67., a u svezi članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje: kako se konkretno utvrđuje i koliko iznosi ekonomska cijena u dječjim vrtićima uključenim u Plan mreže dječjih vrtića na području grada Rijeke (kako u onim kojima je osnivač Grad Rijeka, tako i u onim čiji su osnivači druge fizičke i pravne osobe te vjerske zajednice)?
Molim vas da nam ujedno vaš odgovor pruži informaciju i o tome:

  • da li svi roditelji participiraju u istom iznosu neovisno o tome, da li se radi o vrtićima kojima je osnivač Grada Rijeka ili vrtićima drugih osnivača, ili se pri tome pravi diskriminacija roditelja odnosno djece u iznosu, ovisno o tome koji vrtić dijete pohađa,
  • da li je model sufinanciranja vrtića drugih osnivača usklađen sa primjerima dobre prakse u Republici Hrvatskoj (npr. kao što je to slučaj u Rijeci bliskoj općini Viškovo gdje se sufinanciranje ugovara izravno sa roditeljima djece).

Unaprijed zahvaljujem
Davor Štimac
nezavisni vijećnik

Odgovor

Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“ broj 10/97, 107/07, 94/13, 98/19 i 57/22) u članku 48. propisuje da je osnivač dječjeg vrtića dužan osigurati sredstva za osnivanje i rad dječjeg vrtića. Dječji vrtić osigurava sredstva prodajom usluga na tržištu i iz drugih izvora sukladno zakonu.

Zakon, nadalje, u članku 49. propisuje da mjerila za osiguranje javnih potreba u djelatnosti predškolskog odgoja na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđuje predstavničko tijelo županije, odnosno Grada Zagreba.

Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe („Narodne novine“ broj 63/08 i 90/10), člankom 41., propisuje da troškove smještaja djece u dječjim vrtićima snose osnivači ustanove i roditelji djece koja polaze vrtić u skladu sa zakonom. Standard nadalje, u članku 42., propisuje vrste troškova od kojih se sastoji cijena smještaja djeteta u dječji vrtić. Ti su troškovi: izdaci za radnike (bruto plaće, naknade i materijalna prava radnika), prehrana djece, uvjeti boravka djece (materijalni izdaci, energija i komunalije, tekuće održavanje objekta i opreme, prijevoz djece), nabava namještaja i opreme te nabava sitnog materijala.

Člankom 3. Odluke o utvrđivanju mjerila za osiguranje sredstava za zadovoljavanje javnih potreba u djelatnosti predškolskog odgoja i naobrazbe u Primorsko-goranskoj županiji („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 10/11), navodi se da ekonomska cijena programa u dječjem vrtiću obuhvaća sljedeće vrste troškova: izdatke za radnike (bruto plaće, naknade i materijalna prava radnika), prehranu djece, uvjete boravka djece (materijalne izdatke, energiju i komunalije, tekuće održavanje objekta i opreme, prijevoz djece), nabavu namještaja i opreme te nabavu sitnog materijala. Člankom 5. Odluke, određena je obveza jedinice lokalne samouprave dječjim vrtićima kojima su osnivači osigurati novčana sredstva najmanje u visini od 25% utvrđene ekonomske cijene za svako dijete uključeno u redovite programe. Sukladno članku 6. Odluke jedinice lokalne samouprave, mogu, odlukom predstavničkog tijela, utvrditi visinu novčanih sredstava kojim će, iz svog proračuna, sufinancirati ekonomsku cijenu smještaja djeteta u dječjem vrtiću kojeg polaze djeca s prebivalištem na njihovom području, a koja su upisana u dječji vrtić drugog osnivača.

Točkom IV. Plana mreže dječjih vrtića na području grada Rijeke (“Službene novine Grada Rijeke” broj 15/18, 4/19, 13/19, 20/19, 12/21 i 10/22), utanačuje se nepostojanje obaveze Grada Rijeke za sufinanciranje djelatnosti dječjih vrtića drugih osnivača koji se nalaze u Planu mreže, uz istovremeno određivanje Programa javnih potreba u predškolskom odgoju i obrazovanju te skrbi o djeci rane i predškolske dobi Grada Rijeke kojeg, za svaku pedagošku godinu, donosi Gradsko vijeće Grada Rijeke kao akta kojim se utvrđuju iznosi sufinanciranja djelatnosti dječjih vrtića drugih osnivača, ovisno o potrebama građana te o mogućnostima financiranja iz Proračuna Grada Rijeke.

Program javnih potreba u predškolskom odgoju i obrazovanju te skrbi o djeci rane i predškolske dobi Grada Rijeke za pedagošku 2022./2023. godinu („Službene novine Grada Rijeke“ broj 6/22), određuje modalitete sufinanciranja dječjih vrtića čiji su osnivači fizičke i pravne osobe te vjerske zajednice. Program se nalazio na javnom savjetovanju u razdoblju od 7. ožujka do 6. travnja 2022. godine te gaje Gradsko vijeće Grada Rijeke izglasalo na svojoj sjednici 28. travnja 2022. godine. Program je objavljen u Službenim novinama Grada Rijeke 6. svibnja 2022. godine. Člankom 9. Programa određeno je da, dječji vrtići drugih osnivača samostalno određuju ekonomsku cijenu svojih programa, a Grad Rijeka će, s ciljem da roditelji-korisnici usluga upisane djece sudjeluju u mjesečnoj cijeni redovitog cjelodnevnog programa sa iznosom od 720,00 kuna, odnosno redovitog poludnevnog programa sa iznosom od 385,00 kuna, dječjim vrtićima drugih osnivača isplaćivati ostatak, do iznosa ekonomske cijene programa pojedinog dječjeg vrtića utvrđenog za pedagošku 2019./2020. godinu.

Javni poziv za podnošenje zahtjeva za ostvarivanje prava na sufinanciranje djelatnosti predškolskog odgoja i obrazovanja za dječje vrtiće drugih osnivača za pedagošku 2022./2023. godinu raspisan je 16. svibnja 2022. godine po stupanju na snagu Programa javnih potreba. Modaliteti sufinanciranja propisani predmetnim Program naznačeni su u Javnom pozivu. Gradonačelnik Grada Rijeke donio je, 11. srpnja 2022. godine, Zaključak (KLASA: 024-02/22-01/62-22, URBROJ: 2170-1-15-00-22-7), kojim se odobrava sufinanciranje dječjih vrtića uz navedene iznose sufinanciranja određene sukladno propisanim modalitetima.

Slijedom gore navedenih pravila, dječji vrtići izrađuju izračun ekonomske cijene koja ovisi o posebnostima pojedine ustanove. Primjerice, neki dječji vrtići obavljaju predškolsku djelatnost u vlastitom prostoru dok drugi imaju prostor u najmu, neki vrtići nude posebne programe koji zahtijevaju dodatnu didaktičku opremu i edukaciju djelatnika (sportski program, učenje stranih jezika i si.) dok drugi vrtići provode redoviti odgojno-obrazovni program, neki vrtići imaju zaposleno računovodstveno i administrativno osoblje dok drugi koriste usluge računovodstvenih servisa i/ili administrativne poslove obavljaju ravnatelji, neki vrtići imaju vlastite dvorane za tjelesni odgoj djece dok drugi koriste javne površine, neki vrtići imaju vlastitu kuhinju i zaposleno kuhinjsko osoblje dok drugi koriste usluge dostave hrane, neki vrtići zapošljavaju stručne suradnike dok drugi ne i time imaju veće odnosno manje izdatke za zaposlene itd. Mnogo je dakle faktora koji utječu na izračun ekonomske cijene. Grad Rijeka nastojao je, u određivanju iznosa sufinanciranja svake pojedine ustanove, uvažavati posebnosti uz zadržavanje ekonomičnosti u upravljanju javnim novcem.

Napominjem da je, formiranje ekonomske cijene vrtića, isključivo u nadležnosti osnivača te Grad Rijeka nažalost ne može utjecati na povećanje cijene usluga privatnih poduzetnika koji djeluju na tržištu i usklađuju svoje cijene prema tržišnim kretanjima. Bitno je dakle razlikovati privatnu inicijativu i javnu uslugu. Radi lakšeg razumijevanja, dopustite da paralelu povučemo s privatnim poliklinikama koje pružaju zdravstvene usluge građanima paralelno uz postojanje javnog zdravstvenog sustava i liječenjem ostvaruju profit.

Ekonomska cijena dječjih vrtića čiji je osnivač Grad Rijeka iznosi 2.167,20 kuna i nije mijenjana od 2008. godine. Kod formirane cijene za roditelja u iznosu od 720,00 kuna, iznos sufinanciranja Grada iznosi 1.447,20 kuna po djetetu.

Ekonomska cijena dječjih vrtića, čiji su osnivač druge pravne i fizičke osobe te vjerske zajednice, određena za pedagošku godinu 2019./2020. i iznos sufinanciranja Grada Rijeke je sljedeći:

USTANOVA Ekonomska cijena dječjeg vrtića Iznos sufinanciranja Grada Rijeke po djetetu
Jasličke skupine Vrtićke skupine Jasličke skupine Vrtićke skupine
Dječji vrtić Žirafa 2.350,00 2.000,00 1.630,00 1.280,00
Waldorfski dječji vrtić Mala vila 2.142,36 2.142,36 1.680,00 1.410,00
Dječji vrtić Mali princ 2.300,00 2.200,00 1.480,00 1.380,00
Dječji vrtić Zvjezdica mira 2.014,38 1.190,00
Dječji vrtić Nazaret 2.001,41 2.001,41 1.320,00 1.035,00
Dječji vrtić Pinokio 2.050,00 1.365,00
Dječji vrtić Snjeguljica 2.100,00 1.280,00
Dječji vrtić Zlatan 2.500,00 1.330,00
Dječji vrtić Luna 2.200,00 2.200,00 1.380,00 1.380,00
Dječji vrtić Planet mašte 2.800,00 1.380,00

Usporedbom iznosa sufinanciranja, može se primijetiti da je, u nekim slučajevima, dječji vrtić drugog osnivača sufinanciran većim iznosom od vrtića čiji je osnivač Grad Rijeka, dok se u većini slučajeva radi o neznatnoj razlici.

Vlada Republike Hrvatske predstavila je na svojoj sjednici 8. rujna 2022. godine najavljivani paket mjera usmjeren ka pomoći građanstvu i poduzetnicima u prevladavanju negativnih utjecaja inflacije i rasta cijene energenata. Vjerujemo da će Sabor Republike Hrvatske navedene mjere podržati te da će one doista značajno utjecati na smanjenje postojećih pritisaka, a time direktno i na prestanak potrebe za uvećanjem ekonomske cijene dječjih vrtića.

Glede primjera dobre prakse, držimo da dobar primjer predstavlja upravo Grad Rijeka budući su model sufinanciranja koji naš grad primjenjuje već dugi niz godina preslikale susjedne općine i gradovi koje su nedavno započele sa sufinanciranjem dječjih vrtića drugih osnivača. Međutim, postoje općine u našoj neposrednoj blizini koje primjerice uvjetuju upis u dječji vrtić drugog osnivača neuspjelim upisom u dječji vrtić čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave. Grad Rijeka odabrao je pluralizam odgoja i obrazovanja odnosno slobodu roditelja u odabiru dječjeg vrtića kojeg će njegovo dijete pohađati koristeći razloge blizine mjestu stanovanja, program koji vrtić provodi, odgojitelje koji će provoditi odgojno-obrazovni rad, stručne suradnike zaposlene od strane vrtića i slično. Vjerujemo da ovime doprinosimo zadovoljstvu roditelja i njihove djece.

Slijedom izrečenih mišljenja gradskih vijećnika prilikom rasprave o predloženom Programu javnih potreba, povećanja kapaciteta gradskih dječjih vrtića, kao i rezultata provedenih upisa, promišlja se o promjeni modaliteta sufinanciranja dječjih vrtića drugih osnivača. Trenutno se procjenjuju raspoložive opcije i njihov utjecaj na korisnike vrtića te svakako pozdravljamo svaki konstruktivni prijedlog ka unapređenju odgoja i obrazovanja djece našega grada. Pri tom, naravno, uvažavajući mogućnosti gradskog proračuna i postavljene prioritete.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović