Član Gradskog vijeća Željko Jovanović je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio sljedeće pitanje:
„Temeljem upita brojnih građana, molim Vaš odgovor na temu biciklističkih staza u Gradu Rijeci.
Naime, kako građani navode, svjedoci smo velikog povećanja broja građana koji se u Rijeci koriste biciklima i električnim romobilima u svakodnevnom prijevozu Gradom, pri čemu taj vid prijevoza postaje i način dostave različitih paketa. Mišljenje je zabrinutih građana da bez kvalitetnog prometnog rješenja i uspostave posebnih staza za njihovo prometovanje postoji velika opasnost za sigurnost u prometu i vozača bicikala, romobila i automobila, te pješaka.
Kakvi su planovi za dugoročno rješenje ovog problema?“

Odgovor

Za sve ceste, kao prometnu infrastrukturu, propisani su osnovni elementi važećim odredbama primjenjivih zakona i pravilnika. Gradsko područje uvelike je izgrađeno, a specifičnost područja grada Rijeke su i velike visinske razlike, zbog kojih naše ceste imaju relativno velike nagibe te je rekonstrukcija istih u izgrađenom području izuzetno zahtjevna. Valja naglasiti i da ceste izvan užeg gradskog područja nemaju mjestimice niti izgrađene pješačke nogostupe propisanih dimenzija, a često su i same nedostatnih širina.

Problem električnih romobila, monocikala i sl. eskalirao je razvojem tehnologije i njihovom sve češćom uporabom te gradska infrastruktura nije posebno opremljena za ovakve nove načine prijevoza koja se u važećem Zakonu o sigurnosti prometa na cestama spominju kao pomoćna pješačka sredstva. Valja istaknuti da istim Zakonom nisu posebno regulirane odredbe vezane za korištenje pomoćnih pješačkih sredstava u kontekstu sigurnosti prometa. Ovu problematiku prepoznao je i zakonodavac te je u pripremi novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama kojim će se utvrditi konkretna pravila o korištenju pomoćnih pješačkih sredstava u što se ubrajaju sva ova vozila koja ne razvijaju brzinu veću od 25 km/h te koriste iste površine kao i pješaci.

No, isto tako razvoj održive mobilnosti važan je dio razvoja prometa u gradu, a unutar održive mobilnosti jedan od bitnih elemenata je poticanje alternativnih, ekološki prihvatljivih načina kretanja i tzv. mikromobilnosti.

Slijedom toga je 2020. godine u Rijeci uveden sustav e-bicikala „Ricikleta“, zatim 2021. godine proveden je pilot projekt uvođenja e-romobila, a ove je godine usluga iznajmljivanja e-romobila implementirana kroz javni poziv.

Da bi se započelo s ostvarivanjem infrastrukturnih uvjeta za ove vidove prijevoza prošle je godine izrađen projekt biciklističke trase u gradu, i to od Preluka do središta grada Rijeke. Projekt je izrađen u suradnji Odjela za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem i Rijeka prometa d.d. Analiza podataka o korištenju e-bicikala pokazala je da su terminali e-bicikala na zapadnom dijelu grada bili najkorišteniji, te je kao početni projekt definirana upravo ta trasa na zapadnom dijelu grada. Svakako napominjem da će da po novom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i e-romobili moći kretati biciklističkim stazama.

Projekt je sadržajno obuhvatio utvrđivanje optimalnih pravaca kretanja biciklističkog prometa i rješavanje kritičnih točaka na dionici od terminala e-bicikala na Jadranskom trgu do granice grada na Preluku; projektirana je sva potrebna horizontalna i vertikalna signalizacija te je izrađen detaljni troškovnik svih radova i opreme za realizaciju navedenog zahvata. Projektom je predviđeno vođenje biciklističke staze nogostupima (na najvećem dijelu trase), osim na dionici od Riječkog zavoja do Preluke, na kojoj je dionici predviđeno kretanje biciklista na kolniku, uz izvedbu odgovarajuće horizontalne signalizacije.

Procijenjeni troškovi izvedbe predmetne biciklističke staze iznose 1.360.000,00 HRK. Ostvaren je preliminarni kontakt s nadležnim Ministarstvom o sufinanciranju ovog zahvata kroz 2023. i 2024. godinu. Planirana je također i daljnja izrada projektne dokumentacije za uređenje biciklističkih staza na istočnom dijelu grada – od središta grada do Plumbuma, te na prostoru Sveučilišnog kampusa.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović