Član Gradskog vijeća Hrvoje Burić je, na 23. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke održanoj 29. rujna 2011. godine, iznio je da je u 2008. godini TD Rijeka promet d.d. izdalo obveznice u iznosu od 192 milijuna kuna namijenjenih za financiranje izgradnje prometnica i garažnih objekata, od čega je za izgradnju prometnica trebalo izdvojiti 130.050 milijuna kuna, a za garažne objekte 61.955 milijuna kuna. U prometnice je uloženo 92,9 milijuna kuna, dok je neaktiviranih sredstava ostalo 37,1 milijun kuna, a u garažne objekte svega 24,07 milijuna kuna, što znači da je slobodnih sredstava ostalo 37 milijuna kuna.

Dakle, neiskorišteno je ostalo ukupno 75 milijuna kuna sredstava. Budući da su ta sredstva oročena, zanima ga koja je cijena amortizirajućih obveznica koja se plaća iz Proračuna i kolika je kamata na sredstva koja su oročena u poslovnoj banci?

Odgovor

Član Gradskog vijeća Hrvoje Burić, na 23. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke održanoj 29. rujna 2011. godine, iznio je da je u 2008. godini TO Rijeka promet d.d. izdalo obveznice u iznosu od 192 milijuna kuna namijenjenih za financiranje izgradnje prometnica i garažnih objekata, od čega je za izgradnju prometnica trebalo izdvojiti 130.050 milijuna kuna, a za garažne objekte 61.955 milijuna kuna. U prometnice je uloženo 92,9 milijuna kuna, dok je neaktiviranih sredstava ostalo 37,1 milijun kuna, a u garažne objekte svega 24,07 milijuna kuna, što znači da je
slobodnih sredstava ostalo 37 milijuna kuna. Dakle, neiskorišteno je ostalo ukupno 75 milijuna kuna sredstava. Budući da su ta sredstva oročena, zanima ga koja je cijena amortizirajućih obveznica koja se plaća iz Proračuna i kolika je kamata na sredstva koja su oročena u poslovnoj banci?

Vezano uz postavljeno pitanje, donosimo sljedeći odgovor.

Trgovačko društvo Rijeka promet d.d. izdalo je 25. siječnja 2008. godine na domaćem tržištu kapitala korporativne obveznice u iznosu od 192 milijuna kuna u nematerijaliziranom obliku, koje glase na ime.

Bitno je istaknuti da se radi o izdanju obveznica koje nije osigurano (neosigurano izdanje obveznica) uz financijsku kontribuciju Grada kao 100%-tnog vlasnika trgovačkog društva kojom se željelo postići da Grad preuzme trošak vezan uz izgradnju prometnica koje će se po završetku gradnje upisati kao imovina u poslovne knjige Grada.

Korporativne obveznice Rijeka prometa d.d. izdane su u kunskoj demoninaciji, tj. radi se o isključivo kunskom izdanju obveznica koje nije vezano uz EUR ili drugu stranu valutu čime je izbjegnut valutni rizik izdanja. Isto tako korporativne obveznice izdane su uz fiksnu godišnju kamatnu stopu čime je izbjegnut i kamatni rizik izdanja.

Kako se radi o kunskom izdanju obveznica koje nema valutnog ni kamatnog rizika, te koje je neosigurano, na tržištu kapitala postignuta je godišnja kamatna stopa u iznosu od 6,8125%. Dospijeće obveznica je 2018. godine a upisan je i uplaćen 100% iznos izdanja obveznica.

Korporativne obveznice izdane od strane Rijeka prometa d.d. su amortizirajuće obveznice, što znači da se tijekom otplate vrši isplata glavnice u više navrata, čime se smanjuje baza za obračun kamata, pa se u konačnici plaća ukupno manji iznos kamata, dok je isplata kamate na obveznice polugodišnja.

Samo za usporedbu, zadnje izdanje državnih obveznica koje je izdala Republika Hrvatska izdano je na vanjskom tržištu kapitala u iznosu od 1,25 milijardi USD kao bullet izdanje (u kojem se glavnica otplaćuje na kraju razdoblja, a za čitavo trajanje otplate kamata se plaća na ukupan iznos glavnice), denominirano u EUR i USD s promjenjivom kamatnom stopom čime je ostavljen i valutni i kamatni rizik izdanja a plaća se i ukupno znatno veća kamata zbog izdanja bullet obveznice. Kamatna stopa u trenutku izdanja zadnjih obveznica RH iznosila je 6,625%, da bi, prema Bloombergu kamatna stopa na iste 05. listopada ove godine iznosila već 8% s tendencijom daljnjeg rasta.

Kako se iz korporativnih obveznica realizira čitav niz projekata čija realizacija nije bila moguća u istom trenutku po dobivanju sredstava nakon njihova izdanja, te uvažavajući činjenicu da se radi o javnom novcu, Rijeka promet d.d. donio je odluku da se višak sredstava za koje se znalo da neće u određenom vremenskom periodu biti angažiran za realizaciju projekata, oroči po tržišnim uvjetima u poslovnim bankama.

Prilikom oročavanja sredstava, Rijeka promet d.d. uvijek je prikupljao ponude od više renomiranih banaka koje posluju na hrvatskom tržištu, te temeljem njihovih ponuda odabirao je najpovoljniju (najveću kamatnu stopu na oročena sredstva). Stoga ne postoji unificirana kamatna stopa po kojoj su sredstva oročena od 2008. godine kada su oročena prvi puta, do danas jer su se ista oročavala na određene vremenske rokove, a oročenje sredstava ovisilo je i o iznosima oročenja koja su u početku bila veća i smanjivala su se tijekom vremena kako su se zacrtani projekti realizirali.

Kamatne stope na oročenja dakle treba sagledavati u kontekstu gore navedenog, te možemo reći da su se ona okvirno kretala u rasponu od 3,50 do čak 11,50%. Valja reći da je Rijeka promet d.d. do sada, od kamata na oročenja uprihodovao ukupno 21,4 milijuna kuna u periodu od početka oročavanja 2008. godine do kraja srpnja ove godine, te da su navedena sredstva utrošena za podmirivanje obveza prema Investitorima u korporativne obveznice.

Što se tiče iznosa koji se plaća iz proračuna Grada Rijeke za korporativne obveznice, u Rebalansu za 2011. godinu, u Razdjelu 002 Odjel gradske uprave za komunalni sustav, planirana su sredstva za ovu godinu u iznosu od 15,54 milijuna kuna za otplatu prometnica” i sredstva u iznosu od 2,88 milijuna kuna za sufinanciranje otplate garaža.

Posebno ističemo da se za navedeni iznos uvećava vrijednost imovine Grada, jer ih je Grad preuzeo po izgradnji od strane Rijeka promet d.d. za cijenu po kojoj su iste i izgrađene pošto je zakonskim propisima u Republici Hrvatskoj definirano da vlasnik prometnica može biti jedinica lokalne samouprave, ali ne i društvo u njenom vlasništvu.

S obzirom da se kroz pitanje spominje i dinamika realizacije projekata, odnosno preostala neaktivirana sredstva, u nastavku donosimo i dinamiku izgradnje i financijske realizacije pojedinih projekata planiranih izmjenama Investicijskoga programa za prometne projekte u gradu Rijeci usvojenog u srpnju 2010. godine.

Sukladno tim izmjenama, ulaganje u prometnice iznose 130.005.000 kuna, ulaganja u garaže 61.995.000 kuna, odnosno po pojedinim projektima:

  1. Gradska sabirna prometnica “GSP 233” na Srdočima, II. dionica, I i II faza ukupne procijenjene vrijednosti 18.500.000 kuna
  2. Ulica Ivana Pavla II – II. faza ukupne procijenjene vrijednosti 14.100.000 kuna
  3. Prometnica Rujevica-Marčelji – I dionica: Rujevica-Marinići I i II faza ukupne procijenjene vrijednosti 67.871.000 kuna
  4. Tunelski priključak na državnoj cesti D-404 u Rijeci – I faza: smjer Rijeka -Policentro ukupno procijenjene vrijednosti 29.534.000 kuna
  5. Garažni objekt Zagrad B ukupne procijenjene vrijednosti 34.895.000 kuna
  6. Garažni objekt Zapadna Žabica 27.100.000 kuna

Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel