Član Gradskog vijeća Josip Ostrogović je na 7. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, održanoj 27. veljače 2018. godine, iznio kako je u Reviziji za 2016. godinu konstatirano je da su rashodi za naknadu za upravljanje i održavanje sportskih i drugih objekata ostvareni u iznosu od 8.860.800 kuna, što je mjesečno 734.400,00 kuna. U 2016. godini naknada se obračunavala i plaćala u jednakim mjesečnim iznosima neovisno o vrijednosti radova na održavanju i upravljanju. Za tu naknadu od 734.400,00 kuna mjesečno nisu utvrđeni troškovi koje trgovačko društvo ima za obavljanje spomenutih poslova i koji bi bili temelj za izračun visine te naknade, a godišnji plan održavanja po pojedinim sportskim objektima nije donesen, što znači da se nešto plaćalo napamet.

Zanima ga koja se metoda koristila za plaćanje, da li je to metoda rekla-kazala ili neka druga?

Odgovor

Na postavljeno pitanje dostavljam sljedeći odgovor.

Ukupna naknada za usluge upravljanja koju je Grad Rijeka bio dužan platiti društvu Rijeka sport d.o.o. za 2016. godinu iznosi 7.088.640,00 kn bez PDV-a, odnosno 8.860.800,00 kn sa PDV-om. Navedena naknada pokriva trošak rada radnika Rijeka sporta d.o.o. i to:

  • ukupne troškove radnika koji isključivo rade na upravljanju i održavanju objekata u vlasništvu Grada Rijeke,
  • pripadajući dio troškova radnika stručnih službi Rijeka sporta d.o.o., u dijelu u kojem rade za potrebe upravljanja, održavanja objekata u vlasništvu Grada Rijeke.

Kako uz trošak radnika Rijeka sporta d.o.o. postoje i ostali indirektni troškovi, kao što su režijski troškovi, troškovi telefona i ostalih sredstava elektronske komunikacije, troškovi uredskog materijala i sl. i ti troškovi uključuju se u izračun naknade.

Navedena naknada, kao i temelj za njen izračun, utvrđena je  Ugovorom br. 073-UOSO-RS-1/07 o upravljanju i održavanju sportskih i drugih objekata u vlasništvu Grada Rijeke Klasa: 620-01/07-02/26, Ur. broj: 2170-01-07-00-07-1 sklopljen je dana 27.12.2007. godine između Grada Rijeke i društva Rijeka sport d.o.o..

Članak 9. spomenutog Ugovora glasi:

„Za obavljanje usluga upravljanja i održavanja objekata, obavljanje poslova u svezi s korištenjem objekata za izvršavanje programa javnih potreba Grada Rijeke te drugih poslova iz ovoga Ugovora GRAD RIJEKA dužan je RIJEKA SPORTU isplaćivati naknadu.

GRAD RIJEKA dužan je u Proračunu za svaku proračunsku godinu planirati i osigurati sredstva potrebna za isplatu naknade za pružene usluge.

U iznos naknade, koja se godišnjim ugovorima utvrđuje za svaku poslovnu godinu, uključeni su svi materijalni troškovi potrebni za redovno funkcioniranje objekata i opreme u objektima, troškovi provođenja mjera zaštite u objektima te na opremi sukladno posebnim propisima, troškovi zaposlenika i svi drugi materijalni troškovi RIJEKA SPORTA potrebni za izvršenje poslova iz ovoga Ugovora.

Godišnji iznos sredstava u Proračunu planira se na temelju financijskog plana RIJEKA SPORTA te godišnjeg plana održavanja objekata.

RIJEKA SPORT dužan je za svaku poslovnu godinu izraditi prijedlog financijskog plana i plana održavanja objekata te ih dostaviti nadležnom Odjelu gradske uprave za sport i tehničku kulturu u rokovima za izradu financijskih planova proračunskih korisnika i Proračuna Grada Rijeke.“

Grad Rijeka i Rijeka sport d.o.o., polazeći od navedenih odredbi i postupajući sukladno njima, sklapaju godišnji ugovor koji se u članku 1. poziva na ovaj ugovor. Ugovor se bazira na stavci Proračuna Grada Rijeke, na s time usuglašenim financijskim planom Rijeka sporta d.o.o. te godišnjim planom održavanja objekata.

U tom smislu, ne stoji tvrdnja navedena u Izvještaju o obavljenoj financijskoj reviziji da „za navedenu naknadu nisu utvrđeni troškovi koje trgovačko društvo ima za obavljanje spomenutih poslova i koji bi bili temelj za izradu visine naknade.“

Nadalje, sukladno odredbama poreznih propisa (Zakona o porezu na dobit, Pravilnika o porezu na dobit i Općeg poreznog zakona), Rijeka sport d.o.o. kao trgovačko društvo – obveznik je poreza na dobit i u obvezi je sačiniti Elaborat o transfernim cijenama, temeljem kojeg će dokazati da su poslovni odnosi sa Gradom Rijeka uspostavljeni na tržišnim principima.

Odredba članka 13. stavka 4. Zakona o porezu na dobit propisuje da će se poslovni odnosi između povezanih osoba porezno priznati samo ako tvrtka posjeduje i na zahtjev Porezne uprave pruži podatke i informacije o povezanim osobama i poslovnim odnosima s tim osobama, metodama kojima se koristi za utvrđivanje usporedivih tržišnih cijena i razlozima za odabiranje konkretnih metoda.

Dakle, za razliku od uobičajenog principa (članak 78. Općeg poreznog zakona) prema kojemu je na poreznom tijelu teret dokaza koji utemeljuju dodatnu poreznu obvezu, u dijelu poreznih obveza koje proizlaze iz primjene transfernih cijena teret dokazivanja je na poreznom obvezniku, koji ima obavezu dokumentirati poslovne transakcije između povezanih osoba.

Polazeći od navedenog, društvo Rijeka sport d.o.o. sačinilo je Elaborat o transfernim cijenama za 2016. godinu iz kojeg proizlazi da naknada za upravljanje koju je Grad Rijeka bio dužan platiti Rijeka sportu d.o.o. za 2016. godinu, a koja uključuje pokriće troškova plaća i drugih materijalnih troškova, zadovoljava propisane uvjete odnosno da je sukladna tržišnim principima.

S poštovanjem,

Gradonačelnik
Mr. sc. Vojko Obersnel