Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje u nastavku.
Naime, kako i sami često spominjete, Rijeka je trenutno veliko gradilište, što uvelike utječe na odvijanje gradskog prometa vozila, ali i pješaka. Građani pokazuju razumijevanja i strpljenja, no uz sporo odvijanje radova razumljivo je i povremeno nezadovoljstvo.
Također ih zanima na koji je način regulirano ograđivanje gradskih prometnica kod radova privatnih investitora koje također često ometa promet (trenutno npr. na nekoliko mjesta na Kandridi). Konkretno, koji su kriteriji ograđivanja prometnica; postoji li služba kontrole (prometna ili komunalna); jesu li predviđene i provode li se sankcije u slučajevima njihovog nepridržavanja (npr. produženi radovi)?

Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica

Odgovor

Ograđivanje gradskih prometnica, neovisno o tome je li investitor privatna osoba ili komunalna društva i izvođači angažirani od strane Grada Rijeke, provodi se za vrijeme izvođenja radova, za što je prethodno potrebno ishoditi odgovarajuću suglasnost Odjela gradske uprave za komunalni sustav. Nakon što se u provedbenom postupku utvrdi da je dokumentacija priložena zahtjevu potpuna, obavlja se terenskih izvid radnih dionica radi utvrđivanja uvjeta načina izvođenja radova i sanacije trase te se potom izdaje rješenje.

Rješenje kojim se odobravaju radovi sadrži mjesto i razdoblje izvođenja radova prekopa, privremenu regulaciju prometa, uvjete izvođenja radova i sanacije u skladu s pravilima struke, mjere zaštite sudionika u prometu, organizaciju gradilišta  i druge važne elemente koji utječu na uređenje urbane i zelene površine zahvaćene prekopavanjem nerazvrstane ceste i javne površine te na sigurnost prometa i stabilnost građevina u blizini prekopavanja, način provjere kvalitete i postupak provjere kvalitete izvedenih radova. Rješenje sadrži i uputu o načinu produženja roka izvođenja, ukoliko postoje opravdani razlozi, način preuzimanja izvedenih radova i jamstveni rok te iznos naknade za prekopavanje i rok plaćanja.

Vrijeme prekopavanja utvrđuje se u pravilu, u razdoblju u kojemu će izvođenje radova što manje otežavati odvijanje i protočnost prometa, manifestacija i dana koje Grad obilježava.

Komunalno redarstvo obavlja kontrole izvođenja radova prema izdanim rješenjima te u smislu nadzora  kontrolira izvode li se radovi  prema odobrenim rokovima i drugim uvjetima iz rješenja, kao što su osiguranje i zaštita radnih dionica, držanje gradilišta urednim itd. U slučaju kad se radovi ne okončaju u predviđenom roku investitor je obvezan podnijeti zahtjev za produljenje roka izvođenja, što u praksi većina investitora i čini. Temeljem takvog zahtjeva u pravilu im se i odobrava produljenje roka. O tome odlučuje nadležna Direkcija zajedničke komunalne djelatnosti, uzimajući u obzir da razne okolnosti utječu na planiranu dinamiku radova, koja se iz opravdanih razloga, primjerice loših vremenskih uvjeta i sl., mijenja. Ukoliko investitor takav zahtjev ne podnese, komunalni redar ovlašten je poduzeti odgovarajuće mjere u smislu prekršajnog sankcioniranja ili može privremeno obustaviti izvođenje radova. Međutim, takve situacije se u praksi ne događaju, s obzirom da investitori na vrijeme zatraže produljenje roka za dovršetak radova.

Na dinamiku i tehnologiju izvođenja radova, odnosno na poštivanje terminskih planova, komunalno redarstvo nema utjecaja, niti nadležnost postupanja prema važećim pozitivnim propisima. Kako je prethodno pojašnjeno, nadležnost se odnosi na kontrolu izvođenja radova, sukladno izdanom rješenju, stoga bi jedino Direkcija koja izdaje rješenja mogla utjecati na brži završetak radova, na način da se ustali praksa da se investitorima odbije produljenje rokova. Međutim, time ih se onemogućuje u dovršetku radova, što opet nije rješenje, budući je svima u interesu da se radovi okončaju. U praksi to podrazumijeva učestale kontrole kojima se nastoji ubrzati radove i održati njihov kontinuitet, ali i prioritetno i ažurno rješavanje administracije, kako to ne bi predstavljalo uzrok usporavanja ili odgode radova.

Grad Rijeka neosporno podržava radove kojima se poboljšava kvaliteta života naših sugrađana i upravo stoga nije u interesu onemogućavati njihovo izvođenje, ali je činjenica da se praksa, vezano uz cijeli taj postupak, može poboljšati, u što Odjel gradske uprave za komunalni sustav kontinuirano ulaže napore.

U konkretnom slučaju, na Kantridi se izvode radovi na polaganju vodoopskrbnog cjevovoda na Biviju u Istarskoj ulici, koja je državna cesta D8, nasuprot kućnog broja 49. Za te radove suglasnost su izdale Hrvatske ceste d.o.o., a njome se odobravaju radovi i dozvoljava uspostava privremene regulacije prometa samo za vrijeme izvođenja radova, a sve sukladno Prometnom elaboratu. U suglasnosti su navedeni uvjeti izvođenja i osiguranja radova, kao i posebni uvjeti reguliranja prometa. Za ovu lokaciju izvođenja radova, nadzor nad stanjem privremene regulacije prometa i uvjeta za izvođenje radova provode djelatnici Hrvatskih cesta d.o.o., Tehničke ispostave Rijeka, kao i djelatnici tvrtke Ceste Rijeka d.o.o.  Također, upravni nadzor provodi nadležna Inspekcija za ceste, a ne komunalno redarstvo koje je nadležno isključivo za nerazvrstane ceste, što ovdje nije slučaj.

Također, treba napomenuti da se prema rješenju Grada Rijeke trebaju izvesti radovi građenja kolno-pristupnog priključka na Istarsku ulicu D8 te korigiranje tzv. ulijevne rampe autobusnog stajališta, odnosno radovi uzdužnog prekopa nogostupa i zamjena ivičnjaka.

Nadalje, tu se izvode i radovi na aglomeraciji, odnosno izvedbi transportnih kolektora za Kantridu, iznad Doma umirovljenika, prema Martinkovcu i Zametu.

Radovi koji se izvode na javnim površinama, kao što su prekopi radi polaganja instalacija ili priključaka, prema izdanim rješenjima Grada Rijeke sadrže uvjete izvođenja i zaštite radova, a što je, kako je prethodno već pojašnjeno, pod nadzorom komunalnog redarstva.

Takvih je zahvata na području Kantride nekoliko, a dosadašnjom kontrolom nisu utvrđene nepravilnosti. Nadzor će se i nadalje provoditi i po potrebi poduzeti mjere u nadležnosti komunalnog redarstva.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović