Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:
Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje u nastavku, a koja sam zaprimila od građana Rijeke u vezi korištenja novih spremnika za otpad.
Na koji način je planirano odlaganje otpada građanima u slučaju kada je njihov spremnik popunjen ili pokvaren? Da li se broj otvaranja i stanja popunjenosti spremnika digitalno javlja u ured Čistoće? Zašto se u nekim mjesnim odborima grada Rijeke spremnici otvaraju čip ključevima a u drugim beskontaktnim karticama (ključevi su nepraktičniji i puno skuplji od kartica)? Dodatnu karticu KD Čistoća građanima naplaćuje 12,50 EUR, a dodatni ključ 62,50 EUR – možete li objasniti tu cijenu (prema dostupnim infomacijama druge JLS imaju znatno niže cijene)?
Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica
Odgovor
Zaključkom gradonačelnika, donesenim na 26. kolegiju 2022. godine, odlučeno je da će se otpad u višestambenim zgradama prikupljati u nadzemnim spremnicima velikih kapaciteta (2-4 m3) s kontrolom pristupa putem ključa ili RFID kartice i sustavom mjerenja. Navedeni model izabran je između četiri ponuđena i prezentirana modela članicama i članovima Gradskoga vijeća Grada Rijeke.
Početkom 2024. godine, započela je implementacija individualiziranog sustava prikupljanja komunalnog otpada na području grada Rijeke, a do danas je novi sustav uveden u 11 mjesnih odbora. Na području MO Pehlin, Grbci, Gornji Zamet i Zamet postavljeni su spremnici s ključevima, dok su na području MO Srdoči i Kantrida postavljeni spremnici s RFID karticama.
Tijekom pripremnih aktivnosti analizirano je tržište i istražena su iskustva europskih gradova koji uspješno koriste obje tehnologije. Na temelju tih analiza, u prvoj fazi odlučeno je da će se nabaviti spremnike s ključevima i karticama kako bi se testiralo koja će tehnologija biti bolje prihvaćena od strane sugrađana i kako bi se izbjegle eventualne mogućnosti odabira lošije tehnologije u slučaju samo jednog sustava otvaranja, iako se kontrola pristupa putem ključeva već nekoliko godina vrlo učinkovito i uspješno koristi na području grada Kastva, općine Kostrena, grada Bakra te grada Kraljevice. Planirano je da se temeljem prikupljenih iskustava na terenu, u sljedećim fazama implementira model koji se pokaže prihvatljivijim u praksi.
Temeljna postavka individualiziranog sustava jest da je cijeli sustav osmišljen, kreiran i dimenzioniran na način da se svi korisnici pridržavaju pravila i poštuju sve dane upute, tako da su svi spremnici i volumeni prilagođeni potrebama korisnika kojima su namijenjeni.
Točno je definirano koliko korisnika ima pristup kojem spremniku i ukoliko se korisnici pridržavaju dostavljenih uputa za ispravno postupanje s otpadom, problema s popunjenošću spremnika nema. Pojedinačni slučajevi odstupanja javljaju se prvenstveno kod nemogućnosti pražnjenja spremnika zbog nepropisno parkiranih vozila ispred spremnika, ili slučajeva kada pojedinci odlažu ambalažu velikih dimenzija koju prethodno ne pripreme i smanje volumen, a vrlo često se u spremnicima nalazi glomazni otpad.
Višegodišnja edukacija korisnika usluga KD Čistoća d.o.o. usmjerena je ka širenju svijesti i znanja o pravilnom razdvajanju otpada iz kućanstva te kako se pravilno moraju pripremiti korisne frakcije (istisnuti zrak, isprati ambalažu, složiti kartone i kutije, razdvojiti različite vrste materijala…). Sve to, upravo s razlogom kako bi se izbjegli prepunjeni spremnici.
Tako se primjerice kontinuirano ističe da zeleni spremnici za miješani komunalni otpad nisu namijenjeni za vrećice veće od 30 litara s ciljem umanjivanja plaćanja varijabilnog dijela cijene. Plavi spremnici za prihvat papira i kartona nisu namijenjeni za velike, voluminozne kartone od kupnje tv prijemnika, frižidera, perilica rublja, tuš kabina itd., papira i kartona odloženog u plastičnim vrećicama, zaprljanog i zauljenog papira, korištenih kuhinjskih ubrusa itd. Žuti spremnici za prihvat plastike, metala i višeslojne ambalaže nisu namijenjeni za odlaganje ventilatora, ogromnih madraca, dječjih kolica i hranilica, starih tava i lonaca, kanti od ulja ili boja za zidove, stalaka za sušenje robe i ostalog glomaznog otpada, fenova, glačala, starih dječjih igračaka, namještaja, auto sjedalica, ogromnih komada stiropora i različitih komada najlona i folija od novokupljene bijele tehnike ili namještaja itd.
Sa svime ovime, djelatnici KD Čistoća d.o.o. susreću se na području svih mjesnih odbora na kojima je sustav uveden, a što često uzrokuje oštećenja i devastaciju opreme, devastaciju sustava za kontrolu pristupa i mjerenja predane količine otpada te su konstantan uzrok zaglavljenja otvora spremnika pri čemu je onemogućeno korištenje volumena posude u cijelosti.
lako se učestalo bilježe nepravilnosti u korištenju spremnika uslijed neodgovornog ponašanja pojedinaca, KD Čistoća d.o.o. redovito obilazi lokacije sa spremnicima te se promptno otklanjaju svi uočeni nedostaci. Svim korisnicima na raspolaganju je broj korisničke podrške putem kojeg mogu dobiti sve potrebne informacije i dodatne upute za korištenje novih spremnika.
Vrijedi naglasiti da velika većina spremnika funkcionira bez ikakvih problema, prvenstveno zahvaljujući korisnicima koji s njima ispravno rukuju i koriste ih sukladno njihovoj namjeni.
Što se tiče preostalog dijela korisnika, njima će se, i to samo onima na području mjesnih odbora na kojima je uveden novi sustav i to od uspostave sustava na području grada Rijeke do danas, isključujući MO Kantridu u kojoj je sustav započeo u studenom 2024. godine, poslati 1075 ugovornih kazni. To vrijedi za korisnike koji prema evidenciji nisu predavali komunalni otpad četiri i više mjeseca uzastopce, iako je sukladno Odluci predviđeno da se sankcioniraju svi korisnici koji nisu predavali otpad dva i više mjeseca uzastopce. Sigurno u ovome treba tražiti uzroke slučajeva prenatrpanosti spremnika za otpad koji su još uvijek otvoreni na područjima gdje još nije uvedena individualizacija sustava.
Vezano uz cijenu ključa ili kartice, svakom korisniku se u okviru cijene javne usluge, bez naknade, dodjeljuje elektronski ključ ili kartica. Korisnik je odgovoran za čuvanje, a u slučaju gubitka ili oštećenja koje je nastalo nepravilnim rukovanjem, trošak izrade novog ključa/kartice snosi korisnik. U slučaju tehničkog nedostatka koji nije nastao nepravilnim rukovanjem, zamjena ključa/kartice je besplatna. Isti princip se primjenjuje u svim djelatnostima, primjerice ukoliko korisnik izgubi ključ od automobila, bankovnu karticu i slično, sam snosi troškove izrade novog ključa ili kartice, a stoje potpuno uobičajeno. Dakle, svi korisnici neovisno imaju li sustav ključa ili kartice isti dobivaju bez naknade.
Što se tiče navoda o znatno nižim cijenama kartica ili ključeva u drugim jedinicama lokalne samouprave, ističem da su u svim jedinicama lokalne samouprave na kojima KD Čistoća d.o.o. pruža javnu uslugu, identične cijene ključeva, odnosno kartica.
Uspješnost sustava počiva na suradnji svih dionika u procesu, kako KD Čistoća d.o.o., tako i korisnika, predstavnika suvlasnika stanara, predstavnika mjesnih odbora, lokalne vlasti, članova gradskog vijeća i ostalih.
Također, od članica i članova Gradskoga vijeća Grada Rijeke, koji su sami inzistirali na mjerenju odložene količine miješanog komunalnog otpada bilo je za očekivati promociju sustava kojeg su sami izabrali i kreiranje poticajne atmosfere za veliku većinu građanki i građana Rijeke koji se pridržavaju uspostavljenog sustava i uvažavaju ga. Umjesto toga, dobili smo nedostatak valorizacije truda upravo tih sugrađana, zbog nepropisnog odlaganja otpada i kreiranja komunalnog nereda koji stvara vrlo mali dio građana i koji je, nažalost, uobičajen i predvidiv u periodu prilagodbe. Takve neprimjerene pojave moguće je smanjivati ukazujući na njihovu neprihvatljivost, apelirajući na pojedince koji to rade, što naši sugrađani već i sami ukazuju i osuđuju.
Kontinuirano, generalno kritiziranje sustava koji funkcionira, bez pružanja, odnosno predlaganja alternativnih provedivih rješenja, jedino stvara negativan predznak prilikom nastojanja uvođenja novog sustava gospodarenja otpadom, ne doprinosi poboljšanju situacije na terenu te u konačnici, omalovažava trud i angažman velike većine naših sugrađana, koji su ovaj sustav prihvatili i provode.
Dakako, kao pružatelj javne usluge, KD Čistoća d.o.o. kontinuirano prati procese, prihvaća konstruktivne kritike i sugestije, sve kako bi se dodatno unaprijedila usluga na onim područjima na kojim je KD Čistoća d.o.o. pružatelj te isto tako prati i analizira podatke koji kontinuirano pokazuju napredak u dostizanju ciljeva svih JLS gdje KD Čistoća d.o.o. je pružatelj javne usluge.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović