Član Gradskog vijeća Vedran Vivoda je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, na upit građana, postavio pitanje:
Poštovani,
molim da mi temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na sljedeće pitanje:
Grad Rijeka svake dvije godine provodi javnu nabavu za upravljanje i održavanje stambenih i poslovnih zgrada u 100%-om i natpolovičnom vlasništvu Grada, ugovor redovito dobiva društvo Rumat. Također, za zgrade bez upravitelja Grad donosi odluku o prinudnoj upravi, temeljem Ugovora od 23.12.1997 za prinudnog upravitelja na području Grada Rijeke je određeno isto društvo Rumat.
U svjetlu Zakona o upravljanju i održavanju stambenih zgrada koji stupa na snagu s 01.01.2025. molimo informacije:
- Postoji li razlog zašto odluka o imenovanju prinudnog upravitelja za Grad Rijeku nije promijenjena od 1997.?
- Hoće li Grad Rijeka temeljem odredbi novog zakona ( čl. 46. ) promijeniti navedenu odluku?
- Ima li Grad Rijeka evidenciju koliko je zgrada pod prinudnom upravom te koje su to stambene zgrade?
- Zakonom o upravljanju i održavanju stambenih zgrada utvrđene su nove obveze jedinica lokalne samouprave i gradova u poglavito u pogledu vođenja evidencija i nadzora od strane komunalnih redara. Koje je korake poduzeo Grad Rijeka kako bi navedene službe bile adekvatno pripremljene i kako bi mogle vršiti obveze propisane novim zakonom?
Hvala unaprijed na odgovoru.
Vedran Vivoda
Odgovor
Prema Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, u situaciji kada suvlasnici zgrade sami ne osiguraju upravljanje zgradom, odnosno kada ne odrede upravitelja, jedinica lokalne samouprave toj zgradi postavlja prinudnog upravitelja koji će obavljati poslove upravljanja i održavanja dok suvlasnici sami ne izaberu upravitelja. Zbog toga je, temeljem provedenog Javnog natječaja za izbor prinudnog upravitelja na području grada Rijeka, prema Zaključku Poglavarstva Grada Rijeke od 18. studenoga 1997. godine i Zaključku Gradonačelnika od 9. studenoga 2010. godine, tvrtka „Rumat“ d.o.o. imenovana prinudnim upraviteljem na području grada Rijeke za nekretnine; stambene, poslovne, stambeno-poslovne ili poslovno-stambene zgrade čiji suvlasnici nisu odabrali upravitelja zgrade. Dakle, prinudni upravitelj na području grada Rijeke postavljen je sukladno odredbama Zakona o vlasništvu i tu će funkciju obavljati sve dok suvlasnici svake pojedine zgrade ne odaberu upravitelja sukladno odredbama spomenutog Zakona.
U skladu s odredbama Zakona o upravljanju i održavanju stambenih zgrada, Grad Rijeka postupit će kada taj isti Zakon bude stupio na snagu.
Grad Rijeka ima evidenciju o zgradama koje se nalaze pod prinudnom upravom. Takvih je zgrada 165, ukupne površine od 36.879 četvornih metara.
Kao što je prethodno već navedeno, konačni prijedlog Zakona o upravljanju i održavanju zgrada još nije donesen i nije stupio na snagu, zbog čega se ni ne primjenjuju njegove odredbe.
Neovisno o tome, kao i svaki novi propis kojim je utvrđena određena obveza jedinica lokalne samouprave, pa tako i Grada Rijeke, njegove odredbe će se primjenjivati na način koji je predviđen tim propisom.
U konkretnom slučaju, kao novost se predviđa uvođenje Registra zajednice suvlasnika i Registra upravitelja zgrada. U oba slučaja, ministar nadležan za poslove prostornoga uređenja i graditeljstva, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za financije i glavnog ravnatelja tijela državne uprave nadležnog za geodetske i katastarske poslove, Pravilnikom se propisuje sadržaj tih registara i ostale uvjete vezane uz njihovo vođenje. Predviđeno je da se ti registri ustroje u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
S obzirom da Zakon još nije donesen, taj rok nije ni počeo teći. Stoga je preuranjeno poduzimati bilo kakve konkretne aktivnosti vezano za njegovu primjenu.
Neovisno o tome, velik dio poslova koji su predviđeni ovim, još uvijek, nedonesenim zakonom, Odsjek za komunalno redarstvo svakodnevno obavlja u okviru poslova koji su predviđeni drugim propisima i internim aktima. Primjerice, Zakonom o građevinskoj inspekciji, vezano uz oštećenja pročelja, čija se sanacija nalaže Odlukom o komunalnom redu, vezano za postavu rashladnih uređaja i sl.
Stoga, stupanje na snagu odredbi zakona koje se mogu izjednačiti s već postojećim odredbama koje se primjenjuju, ne predstavljaju novost za nadležnu gradsku službu, osim eventualno u smislu povećanog obima posla, koji će se, sukladno sistematizaciji i operativnim mogućnostima raspodijeliti na broj trenutačno raspoređenih službenika. Kao i u svim ostalim slučajevima povećanja obima poslova, zbog prijenosa novih ovlasti s državne razine na lokalnu, poslovi će se obavljati prema prioritetima, s obzirom da se trenutačno ne razmišlja o otvaranju novih radnih mjesta.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović