Član Gradskog vijeća Nebojša Zelič je, na 23. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 26. listopada 2023. godine, iznio problematiku komunalnih vezova na potezu Porto Baroš i Mrtvi kanal. Naveo je da će građani morati svoje barke maknuti iz Porto Baroša pa ih zanima da li je predviđeno gdje se barke mogu izmjestiti i legalno vezati te da li Grad nešto čini po tom pitanju? Vezano za Mrtvi kanal, budući da koncesija još nije raspisana, zanima ga da li Grad nešto čini vezano za vezove i potopljene barke u Mrtvom kanalu? Zamolio je pisani odgovor pogotovo u odnosu na barke vezane u Porto Barošu koji će ići u koncesiju jer će time dio barki ostati bez veza te smatra da bi bilo dobro da Grad ima neko rješenje.

Odgovor

Radi boljeg razumijevanja tematike komunalnih vezova na području Porto Baroša i Mrtvog kanala, svakako je važno pojasniti značenje termina „komunalni vez“. Naime, tumačenjem odredbi Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, pod pojmom „komunalni vez“ opisan je stalni vez brodova i brodica unutar komunalnog dijela luke otvorene za javni promet. Prednost za dobivanje jednog stalnog veza imaju vlasnici plovnih objekata koji imaju prebivalište, odnosno sjedište na području jedinice lokalne samouprave u kojoj se luka nalazi.

Ugovor o stalnom vezu može se uspostaviti isključivo u luci županijskog i lokalnog značaja, ali ne i na području riječke luke, s obzirom da je ona utvrđena kao luka osobitog, točnije međunarodnog interesa za Republiku Hrvatsku.

Za istaknuti je kako reguliranje odnosa na lučkom području Luke Rijeka, konkretno lučkih pristrojbi za upotrebu obale i veza, nije u domeni Grada Rijeke, već nadležne Lučke uprave te će Grad Rijeka svakako ponovno aktualizirati pitanje nedostatka komunalnih vezova.

Kako bi pridonijeli rješavanju problematike komunalnih vezova malih brodara, o tome se vodilo računa prilikom izrade Izmjena i dopuna Generalnoga urbanističkoga plana grada Rijeke. Dio Obrazloženja iz navedenog dokumenta, koji se odnosi na  područje luke nautičkoga turizma Brajdica citiramo kako slijedi: “U sklopu navedenih izmjena Prostornoga plana uređenja grada Rijeke, područje luke nautičkoga turizma Brajdica smanjeno je približno na polovicu dosadašnjega i smješteno na istočnoj polovici istoga, dok je zapadni dio uključen u građevinsko područje naselja GP-7/Brajdica. Iz ovoga razloga, izmjenama i dopunama Generalnoga urbanističkoga plana utvrđuje se namjena opisane površine građevinskog područja naselja, a koja je planirana kao površina infrastrukturnih sustava državnog i županijskog značaja planske oznake IS-24, namijenjena izgradnji luke otvorene za javni promet (LOJP) županijskoga značaja Brajdica. Izgradnjom i prostornim razvojem spomenute luke bile bi stvorene dodatne površine za prihvat malih brodova (tranzitni vez), kao i rješavanje potreba za tzv. komunalnim vezom, tj. za privez plovila građana izvan sustava luka posebne namjene, odnosno luka nautičkoga turizma i sportskih luka.

Nastavno na navedeno, izmjenama Generalnoga urbanističkoga plana grada Rijeke prepoznata je potreba i omogućeno stvaranje dodatnog prostora predviđenog i za komunalne vezove.

Što se pak tiče Mrtvog kanala, za istaknuti je kako je nadležnost sklapanja ugovora o koncesiji od 2020. godine, sa županijske prešla na državnu razinu, s obzirom da se radi o luci koja ima kapacitet više od 200 vezova, što je kategorizira kao luku od značaja za Republiku Hrvatsku.

Budući da se radi o sportskoj luci koja je od iznimne vrijednosti, kako za ambijent užeg centra grada Rijeke, tako i za vlasnike vezova i mlade sportaše, upućen je dopis Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kako bi se saznalo koje su aktivnosti poduzete za zaključenje ugovora o koncesiji, radi što skorijeg korištenja predmetne luke, a do tada će Grad Rijeka, u skladu s mogućnostima, redovito održavati to područje.

Kao što se slijedom svega prethodno navedenog može zaključiti, ova tematika je iznimno kompleksna. Kako bi se svi postojeći problemi uspješno prevladali, potrebno je uspostaviti komunikaciju svih uključenih dionika, što svojim radom Grad, ne samo da podržava, već aktivno i pridonosi.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović