Član Gradskog vijeća Josip Ostrogović je na 34. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 27. ožujka 2025. godine, iznio da je na dnevnom redu točka Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Odluke o zakupu poslovnih prostora, te da je on kao vijećnik više puta ukazivao na po Grad Rijeku štetno upravljanje gradskim poslovnim prostorima, a u korist pojedinih zakupoprimaca i to Mirka Pavičića, a sada i trgovačkog društva Globalna hrana d.o.o. Njegovo pitanje odnosi se na prostor McDonaldsa na Korzu koji je u zakupu Globalne hrane d.o.o. koji preuređuje prostor bez ishođenja građevinske dozvole koja je potrebna za radove koji se izvode. Probijaju se nosivi zidovi, čime se mijenja statika objekta te je nužno zbog toga ishoditi građevinsku dozvolu. Grad Rijeka je upozoren na tu situaciju, ali umjesto provjere činjenica i zahtjeva da se napravi statički izračun i ishodi građevinska dozvola, Grad Rijeka štiti zakupnika i njegove nezakonite radove. Radovi se izvode od početka godine, a zakupoprimac ih je prijavio tek 3.ožujka 2025. godine nakon što su susjedi počeli propitivati zakonitost radova. Stoga postavlja pitanje zašto Grad Rijeka pogoduje zakupniku trgovačkom društvu Globalna hrana d.o.o., koja po njegovim saznanjima, nema zakoniti zakup prostora na Korzu. Naime, 8. lipnja 2021. godine ugovor o zakupu prostora potpisan je sa trgovačkim društvom Royal Catering koji je j.d.o.o. koji je imao temeljni kapital u visini od 10 kuna i osnovan je krajem 2020.-2021. godine. Grad Rijeka tada nije potpisao ugovor sa Globalnom hranom d.o.o., nego s Royal Cateringom. U međuvremenu je Globalna hrana d.o.o. preuzela Royal Catering. Ugovor o zakupu je potpisan sa Royal Cateringom, a sada je tamo trgovačko društvo Globalna hrana d.o.o. koje se nije prijavilo na natječaj za davanje u zakup navedenog prostor. Zanima ga zašto se pogoduje navedenom trgovačkom društvu i zašto se izvode nezakoniti radovi?

Odgovor

Iz upita i tvrdnji koje je član Gradskoga vijeća postavio na sjednici Gradskog vijeća jasno je da očito nije upoznat s cijelom situacijom koju komentira. Naime, ovdje je riječ o neistinama i insinuacijama ,,s ulice“ koje je vijećnik Ostrogović prije iznošenja mogao provjeriti u stručnim službama Grada Rijeke te zatražiti točne informacije, pa ako u njih ne vjeruje, onda ih je mogao dodatno provjeriti u nadležnom Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kojemu je na čelu ministar Branko Bačić, a koji jako dobro poznaje problematiku upravljanja poslovnim prostorima. U nastavku ću iznijeti detaljno pojašnjenje vezano za navedeni upit.

Vijećnik navodi da je ukazivao na štetno upravljanje gradskim poslovnim prostorima, a u korist pojedinih zakupoprimaca i to Mirka Pavičića, a sada i trgovačkog društva Globalna hrana.

Upravni odjel za gradsku imovinu upravlja sa oko 1.500 poslovnih prostora, od kojih je 1.300 u zakupu. Stopa naplate zakupnine za 2024. godinu iznose 95,16 %, odnosno, u 2024. godini, Odjel je fakturirao ukupno 8.903.253,67 eura zakupnine s uračunatim PDV-om, a naplaćeno je ukupno 8.472.302,03 eura s uračunatim PDV-om. To svjedoči o tome da je navod “štetno upravljanje“ politička i neutemeljena insinuacija upotrijebljena samo u izborne svrhe stranke samog vijećnika.

Nadalje, ponovno se ističe da svaki građanin Republike Hrvatske, a posebice gradski vijećnik i saborski zastupnik, ne samo da ima pravo, već i obvezu nadležnim institucijama Republike Hrvatske, prijaviti sumnju na svako postupanje javnopravnih tijela koje drži nezakonitim. Istu obvezu imaju i svi službenici Grada, kao i sam gradonačelnik. Podsjećam daje, kada su navedene službe utvrdile da postoji sumnja na nezakonito raspolaganje poslovnim prostorima u vlasništvu Grada, između ostalih, i za prostore u kojima je zakupnik trgovačko društvo čiji je osnivač spomenuti poduzetnik Mirko Pavičič, pozivom na odredbe Zakona o općem upravnom postupku zatražena pravna pomoć drugih javnopravnih tijela i to Ministarstva financija, Područni ured Rijeka, Porezne uprave, Državnog inspektorata – Inspekcije rada – Područni ured Rijeka i Upravnog odjela za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj, Ureda za gospodarstvo Primorsko-goranske županije. Budući da od lipnja 2022. godine, do prosinca 2023. godine, Grad Rijeka niti od jednog od navedenih tijela nije dobio traženu pomoć, u prosincu 2023. godine Općinskom državnom odvjetništvu podnio sam Kaznenu prijavu. Još uvijek nemam saznanja o eventualnom (ne) postupanju Općinskog državnog odvjetništva po toj prijavi.

U potpunosti je neistinita i neosnovana tvrdnja vijećnika Ostrogovića „da Grad Rijeka pogoduje zakupniku, trgovačkom društvu Globalna hrana d.o.o.“ koja, po njegovim saznanjima, nema zakonit zakup prostora na Korzu. Ta tvrdnja je izmišljena i nema uporište u činjenicama i stvarnim okolnostima slučaja, što ću pojasniti u nastavku.

Poslovni prostor na adresi Trg Republike Hrvatske 1 u Rijeci, površine 390 četvornih metara, dan je u zakup trgovačkom društvu Royal catering j.d.o.o. iz Rijeke temeljem Ugovora o zakupu, sklopljenog 19. kolovoza 2021. godine, za obavljanje djelatnosti NKD šifre: 56.10 -Djelatnost restorana i ostalih objekata za pripremu i usluživanje hrane – vrste: restoran brze hrane, uz ugovorenu mjesečnu zakupninu od 12,00 €/m2 s pripadajućim PDV-om, na određeno vrijeme od deset godina i to od 30. kolovoza 2021. godine, do 30. kolovoza 2031. godine.

Taj Ugovor o zakupu sklopljen je s navedenim Društvom, nakon stoje utvrđen najpovoljnijim natjecateljem na potpuno zakonitoj i transparentnoj licitaciji 15. srpnja 2021. godine u postupku javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora koji je objavljen na internetskim stranicama Grada Rijeke 1. srpnja 2021. godine, u skladu sa svim relevantnim propisima koji određuju postupanje u ovakvim slučajevima.

U siječnju 2022. godine Grad Rijeka je, od strane trgovačkog društva Globalna hrana d.o.o., kao pravnog slijednika trgovačkog društva Royal catering j.d.o.o., obaviješten da su izvršene statusne promjene istog, i to:

  • preoblikovanje trgovačkog društva Royal catering j.d.o.o. u trgovačko društvo Royal catering d.o.o., izmjena temeljnog kapitala i promjena adrese sjedišta Društva;
  • dijeljenje imovine trgovačkog društva Royal catering d.o.o. na način da je trgovačko društvo Globalna hrana 1 d.o.o. preuzelo Ugovor o zakupu temeljem Ugovora o podjeli društva Royal catering d.o.o. i to na način odvajanja s preuzimanjem od strane Društva Globalna hrana 1 d.o.o. i
  • pripajanja trgovačkog društva Globalna hrana 1 d.o.o. trgovačkom društvu Globalna hrana d.o.o.

Za sve navedene statusne promjene zakoniti pravni sukcesor prvotnog zakupnika dostavio je svu potrebnu dokumentaciju iz koje je vidljivo da su navedene statusne promjene upisane u nadležnim sudskim registrima te da su od strane zakupnika uredno izdana i predana sva odgovarajuća i propisana sredstva osiguranja plaćanja iz Odluke o zakupu poslovnog prostora.

Između ostalog, Ugovorom o zakupu određeno je da se za sve što nije regulirano Ugovorom, primjenjuju odredbe Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, Zakona o obveznim odnosima, opći akti zakupodavca i drugi pozitivni propisi Republike Hrvatske.

Zakonodavac, Republika Hrvatska je, između ostalog, donijela i Zakon o trgovačkim društvima koji propisuje da se Društvo kapitala može podijeliti razdvajanjem ili odvajanjem, kao i da se odvajanje provodi prijenosom jednog ili više dijelova imovine Društva koje se dijeli, a da to Društvo ne prestaje, na jedno ili više novih društava koja se osnivaju, radi provođenja odvajanja, odnosno odvajanja s osnivanjem, ili na jedno ili više društava koje već postoje, što predstavlja odvajanje s preuzimanjem.

Budući da su statusne promjene zakupnika provedene prema odredbama Zakona o trgovačkim društvima, a o čemu je Grad Rijeka obaviješten pisanim putem, dana 18. siječnja 2022. godine, sklopljen je Dodatak Ugovora o zakupu broj 10028/A kojim su takve promjene potpuno zakonito utvrđene.

U potpunosti su neistiniti i neutemeljeni i navodi da se radovi obavljaju bez ishođenja građevinske dozvole. Naime, 24. svibnja 2024. godine zakupnik je dostavio zahtjev kojim je zatražio suglasnost za izvođenje radova u poslovnom prostoru. Suglasnost je zatražio za sljedeće radove:

  • zamjena cjelokupnog interijera u prostoru za goste,
  • zamjena dotrajalih elektroinstalacija, instalacija vode i odvodnje,
  • radovi na strojarskim instalacijama (grijanje, hlađenje, ventilacija),
  • reorganizacija sanitarija za goste,
  • demontaža panela rashladnih komora i zamjena novim u istim gabaritima,
  • zamjena obloga (podne i zidne pločice, obrade i obloge, ličenja),
  • zamjena pojedinih vratnih krila,
  • zamjena sanitarnih elemenata,
  • zamjena rasvjete, novo ozvučenje i manje preinake elektroinstalacija.

Za navedene radove zakupnik je dostavio i Glavni projekt, oznaka ZOP:05-04/24; T.D.:05-04/24, izrađen po glavnom projektantu Anti Đereku, ovlaštenom arhitektu.
Taj zahtjev pregledale su stručne službe Upravnog odjela za gradsku imovinu te je, 11. lipnja 2024. godine, sklopljen Ugovor o suglasnosti za preinaku navedenog poslovnog prostora kojim je dana suglasnost za izvođenje svih tih radova.
Radovi su trebali početi u rujnu 2024. godine, no zakupnik je zatražio pomak roka, što mu je i omogućeno te je s radovima, a temeljem Dodatka I. ugovora o suglasnosti za preinaku poslovnog prostora, započeo u siječnju 2025. godine, s rokom izvođenja radova od 120 dana.

Za istaknuti je daje Zakupnik u obvezi za cijelo vrijeme izvođenja radova podmirivati trošak zakupnine, što on i čini, kao i da sve radove izvodi o vlastitom trošku, bez mogućnosti naknade i povrata od strane Grada, nakon prestanka zakupnog odnosa.

U realizaciji Ugovora utvrđene su potrebne izmjene glavnog projekta, u odnosu na tehničko rješenje spajanja kanalizacije, što je i učinjeno i popraćeno izmjenom projektne dokumentacije i dodacima ugovora o suglasnosti za preinaku.

Svi navedeni radovi izvode se u skladu s Pravilnikom o jednostavnim i drugim građevinama i radovima, što su provjerile i kontinuirano nadziru stručne službe Grada koje samo izvođenje radova provjeravaju neposrednim pristupom u prostor.

Nadalje, radovi se izvode temeljem dokumentacije u kojoj nema probijanja nosivih zidova. Navedeno je potvrdio i svojom izjavom glavni projektant Anto Đerek.

Dodatno, Grad Rijeka je naručio stručno mišljenje o utjecaju izvedenih radova adaptacije na stabilnost zgrade i poslovnog prostora na adresi Trg Republike Hrvatske 1, te je SVING -projekt d.o.o., dostavio traženo mišljenje kojim je potvrđeno da radovi adaptacije nemaju utjecaja po pitanju mehaničke otpornosti i stabilnosti konstrukcije zgrade te je to mišljenje dostavljeno upravitelju zgrade.

Dakle, zakupnik postupa u potpunosti prema zakonskim propisima, ugovorima i njihovim dodacima, valjanoj građevinskoj dokumentaciji i bez bilo kakvog neovlaštenog zadiranja u konstrukciju samog objekta, kako se pitanjem neutemeljeno insinuira, bez razumijevanja procesa i bez provjere navoda koji su izneseni u upitu i ne navodeći izvor neistinitih tvrdnji, a istovremeno ne provjeravajući svoje tvrdnje kod relevantnih izvora.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović