Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Poštovani gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke odgovorite na pitanje koje sam postavila na prošloj sjednici Gradskog vijeća u okviru rasprave o Točki 15. Dnevnog reda (Prijedlozi odluka o davanju prethodne suglasnosti na statute osnovnih škola čiji je osnivač Grad Rijeka).

Naime, tijekom rasprave uputila sam pitanje u vezi ukidanja odredbe u statutima osnovnih škola čiji je osnivač Grad Rijeka, kojom je svojedobno ravnateljima bila dana mogućnost izjašnjavanja o razlozima razrješenja od strane školskih odbora. Novim prijedlogom statuta spomenuto je ukinuto. U vezi navedenog, zatražila sam mišljenje Udruge ravnatelja osnovnih škola. Prema njihovom mišljenju, iako spomenuta odredba nije zakonski obvezujuća, jest zaživjela u praksi u nekim školama, uključujući riječke škole (barem kada je riječ o dosadašnjoj praksi koja je ovom promjenom ukinuta).

Na moje pitanje o razlozima takve promjene i ukidanju dobre prakse upravljanja i komunikacije školski odbor – ravnatelji, kolegica Krpan nije bila u mogućnosti navesti razloge, no spremno je preuzela obavezu informirati se i dostaviti odgovor.
S obzirom da do danas nisam dobila odgovor, ovim putem iznova upućujem pitanje o razlozima i iskustvima koji su doveli do spomenute promjene u statutima osnovnih škola.

Odgovor

U nastavku donosim odgovor na postavljeno pitanje.

Naime, Zakon o ustanovama temeljni je propis koji uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanova u hrvatskom pravnom poretku. Stupio je na snagu 1993. godine, a do sada je bio podvrgnut tek manjim izmjenama, 1997., 1999., te 2008. godine, tako da je sve do posljednjih izmjena i dopuna iz 2019. godine sadržavao niz odredbi koje su zastarjele, nedovoljno usklađene ili suvišne jer uređuju pitanja koja su u cijelosti uređena drugim zakonima. Osim toga, njima su izvršene i odgovarajuće terminološke i nomotehničke prilagodbe te usklađivanje s odredbama drugih zakona.

U nizu izmijenjenih i dopunjenih odredbi, našla se i ona na koju se odnosi Vaše pitanje. Naime, prije stupanja na snagu izmjene članka 44. Zakona o ustanovama, istim je bilo propisano da se ravnatelju mora dati mogućnost prethodnog izjašnjavanja o razlozima za razrješenje. Izmijenjenim člankom taje odredba brisana, imajući u vidu da razriješena osoba odluku o razrješenju ima pravo pobijati pred nadležnim sudom, sukladno odredbi 45. Zakona.

U obrazloženju izmjena i dopuna, tako i ove, koje je uz Nacrt konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustanovama dao predlagatelj, Ministarstvo uprave, naglašena je upravo činjenica da razriješenom ravnatelju nije uskraćeno pravo na obranu, jer će istu, smatra li da nisu postojali razlozi za razrješenje, moći ostvariti sudskim putem.

Područna služba prosvjetne inspekcije Rijeka naložila je školama kod kojih je izvršila nadzor, da odredbe statuta usklade s Izmjenama i dopunama Zakona o ustanovama i Izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.

Kako je odredba koju smatrate spornom, brisana iz teksta Zakona o ustanovama, a nije sadržana niti u Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, bilo ju je potrebno brisati i iz školskih statuta. Takav je nalog, Rješenjem izdala i spomenuta Područna služba prosvjetne inspekcije Rijeka.
Kao što je ranije napomenuto, razriješenom ravnatelju nije uskraćeno pravo na obranu, jer će ga, smatra li da su mu povrijeđena prava, ostvarivati u sudskom postupku.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović