Članica Gradskog vijeća Sabina Marov, je na 29. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 18. srpnja 2024. godine, iznijela da se u ožujku ove godine održala sjednica Odbora za promet na kojoj se razmatrao prijedlog o uspostavi novog pješačkog prijelaza na Rivi na lokaciji kod Palazzo Modello prema dijelu tržnice gdje se nalazi cvijeće, na dijelu na kojem se oduvijek pretrčavalo. Prijedlog je odbijen zbog procesa semaforizacije. Odbor je tijekom rasprave utvrdio da postoji i problematika pothodnika. Radovi na Rivi da su napokon primorali Grad da očisti i sanira taj pothodnik koji je godinama bio u vrlo lošem stanju. Odbor je predložio dodatan zaključak da se nađe rješenje da se građanima omogući pokret i u drugom smjeru. U tom pothodniku postavljeno je pokretno stubište prema gore, ali da u njemu ima prostora za platformu, lift i za podizno stubište i u smjeru prema dolje. Smatra da je osnovni standard neometanog kretanja građana postaviti i mehanizam koji će građanima, naročito starijima te onima sa smanjenom pokretljivošću pomoći spustiti se u taj isti pothodnik. Zanimaju je utemeljeni razlozi i argumenti za ovako polovično shvaćanje osnovnih standarda pristupačnosti jednog grada. Smatra da razlozi koje je Upravni odjel za komunalni sustav i promet naveo u odgovoru na zaključak, nisu ni razlozi ni konkretan odgovor te moli konkretan odgovor.

Odgovor

Osim radova na aktualnom europskom projektu Poboljšanje vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka, u našem gradu istodobno su u tijeku i radovi na izvanrednom održavanju ceste DC8, rekonstrukciji, odnosno izmještanju plinovoda i radovi na sanaciji oborinske odvodnje. Pored modernizacije, poboljšanja komunalne infrastrukture i konstrukcije prometnica, svi ti projekti pridonijet će znatnom unaprjeđenju kvalitete života svih naših sugrađana, dok u ovom trenutku zahtijevaju pojačani oprez svih sudionika; kako vozila, tako i pješaka. Između ostalog, motorizacija i modernizacija rezultirale su višestrukim povećanjem broja automobila na gradskim prometnicama, a s obzirom da je u tijeku i turistička sezona, i brojem pješaka.

Projektiranjem i uvođenjem privremene regulacije prometa za vrijeme izvođenja radova svih navedenih projekata, sagledane su sve relevantne činjenice i potrebe. Prije svega, vodilo se računa o sigurnosti svih sudionika u prometu, uz jasno i nedvojbeno naznačene i prilagođene pješačke koridore.

Nadalje, tomu je prethodio i proces evaluacije prometa pješaka spomenutim pothodnikom, gdje se uvidjelo da je isti gotovo neznatan te ujedno prikladan i kao jedan od obilaznih pravaca za vrijeme trajanja svih radova. Intenzivnije korištenje pothodnika počelo je istodobno kada su započeli radovi u centru grada. Također, značajni pješački koridori su i dva semaforizirana pješačka prijelaza sa istočne i zapadne strane, vrlo blizu pothodnika.

Za realizaciju prilagodbe pothodnika osobama s invaliditetom i smanjene pristupačnosti potrebno je provesti propisani postupak, ishoditi nužnu dokumentaciju, projekt i ostalo te poduzeti sve potrebne radnje koje iziskuju značajno vrijeme. To može zahtijevati i rekonstrukciju postojećeg i izgradnju novog dijela stubišta. Sve to se, nažalost, vjerojatno neće stići realizirati prije završetka radova u užem centru Grada, nakon čega slijedi normalizacija prometa.

Nadalje, ukoliko bi se pothodnik prilagođavao osobama s invaliditetom te onima smanjene pokretljivosti, za vrijeme samih radova znatno bi se suzio obilazni pravac, siguran koridor pješacima, uz već dovoljno ograničeno kretanje užim centrom Grada, što potencijalno utječe na njihovu sigurnost.

No, svakako će se i nadalje pratiti i nadzirati stanje pješačkog prometa pothodnikom, pa i po završetku trenutačnih radova. Vjerujem da su i sve dosadašnje aktivnosti, posebice one kroz projekt „Otklonimo barijere“, pridonijele lakšem i boljem kretanju osoba s invaliditetom i smanjene pokretljivosti te omogućile nesmetani pristup sadržajima užeg centra Grada. Grad Rijeka će i nadalje intenzivno raditi na prilagodbi javnih gradskih površina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović