Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Poštovani gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21) odgovorite na pitanje zbog čega Grad Rijeka planira raspisati natječaj za subvencije obrtnicima i poduzetnicima čije je poslovanje ugroženo zbog radova u centru grada tek u svibnju 2025. i kada oni koji su u privatnom najmu mogu očekivati uplatu 50% umanjenja najma za razdoblje veljača-rujan 2024.?

Također, zanima me zbog čega gradska uprava i dalje nastavlja diskriminirati obrtnike i poduzetnike u privatnom i gradskom najmu? Naime, prostori u gradskom najmu dobili su 50% smanjenja najma zbog radova u centru grada (za razdoblje veljača-rujan 2024.) i njima i nakon listopada automatizmom teče smanjena najamnina. Za razliku od njih, obrtnici i poduzetnici koji su u privatnom najmu u centru grada tek su nedavno potpisali ugovor isključivo za navedeno razdoblje u 2024.g, a sredstva će im biti isplaćena retrogradno. Konkretno, zanima me zbog čega se nije pronašlo rješenje koje bi omogućilo da obrtnici i poduzetnici ostvare jednaka prava, za isto razdoblje i iste probleme u kojima se nalaze zbog radova u centru grada? Napominjem da rješenja postoje jer su druge sredine u Hrvatskoj u okviru projekata aglomeracije u potpunosti oslobodile poduzetnike plaćanja komunalne naknade, sufinancirani su im troškovi tekućeg poslovanja, dodijeljene bespovratne potpore itd. O mogućim rješenjima sam govorila na Aktualcu na sjednici Gradskog vijeća u listopadu 2024. i tada ste mi odgovorili da će se provjeriti mogućnost korištenja proračunskih sredstava u ovu svrnu pa molim i ovu povratnu informaciju.

Unaprijed zahvaljujem,
Maša Magzan, nezavisna vijećnica

Odgovor

Vezano za najavu raspisivanja novog Javnog poziva za podnošenje zahtjeva kojima bi se umanjile zakupnine zakupnicima privatnih poslovnih prostora na koridoru radova od listopada 2024. godine pa do završetka istih, a obzirom da se radi o dodjeli nepovratnih potpora (subvencija), djelatnici Upravnog odjela za gospodarstvo, razvoj, ekologiju i europske projekte sastali su se sa predstavnicima poduzetnika te im pobliže objasnili koje su mogućnosti Grada glede dodjele potpora s namjerom da se zakupoprimce u privatnim poslovnim prostorima izjednači sa onima u gradskim koji ostvaruju umanjenja mjesečnih zakupnina.

Naime, obzirom da se radi o dodjeli nepovratnih potpora (subvencija) čija dodjela podliježe kako nacionalnoj tako i europskoj regulativi, jedini je način objava javnog poziva. U nastojanju da zakupoprimci u privatnim poslovnim prostorima potporu ostvare što je moguće ranije, na prijedlog resornog Upravnog odjela, donesen je Zaključak da se isti raspiše u prošloj godini i to početkom prosinca. Napominjem to obzirom da se radi o proračunskim sredstvima iz ove godine, dakle sredstvima proračuna za 2025. godinu. Što se tiče, provedbe navedenog Javnog poziva, procedura je obavljena u najbržem mogućem roku, a isplate su izvršene početkom veljače.

Drugim riječima, nastavno na prethodno navedeno, to znači da nije moguć automatizam u isplatama potpora, kao stoje to bilo moguće u slučaju umanjenja zakupnina u gradskim prostorima, već se procedura mora provesti putem javnog poziva (natječaja), što su uostalom provele i druge jedinice lokalne samouprave koje su imale slične projekte na radovima aglomeracija. U tom smislu, želim naglasiti kako su poduzetnici obuhvaćeni Zaključcima koje sam donio o umanjenju zakupnina u gradskim, odnosno privatnim poslovnim prostorima, ostvarili i po nekoliko pute veće iznose potpora, u odnosu na poduzetnike u drugim sredinama.

Ujedno, samim time što nije moguć automatizam kod dodjele potpora, odnosno potrebo je odrediti vremenski obuhvat za koji se dodjeljuju, sljedećeg tjedna biti će objavljen novi natječaj za umanjenje zakupnina u privatnim poslovnim prostorima koji će obuhvatiti period od listopada 2024. pa do kraja veljače ove godine. Za ostatak razdoblja u kojem će se izvoditi radovi, natječaj će biti objavljen završetkom istih.

Također, osim navedenih umanjenja zakupnina, Grad sprema natječaj kojim će se kompenzirati umanjena dobit onim poduzetnicima koji su zaista ostvarili pad u poslovanju zbog produžetka rokova radova, na koridoru u užem centru grada.

Iz prethodno navedenog, mislim da je jasno kako Grad svakako brine o poslovanju poduzetnika, odnosno onih koji su se našli u određenim problemima zbog izvođenja neophodnih radova na projektu “Poboljšanje vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka“.

Isto tako, Zakonom o komunalnom gospodarstvu („Narodne Novine“ broj 68/18, 110/18, 32/20, 145/24) i Odlukom o komunalnoj naknadi („Službene novine Grada Rijeke“ broj 3/19, 6/20, 11/20, 16/20 i 7/21) propisana je obveza plaćanja komunalne naknade. Sukladno odredbi članka 2. stavka 3. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“ broj 115/16,106/18, 121/19, 32/20, 42/20, 114/22, 152/24) komunalna naknada po svojim obilježjima kvalificirana je kao javno davanje, a isti tretman ima i spomenička renta, dok je odredbom članka 3. istog Zakona, propisano daje porezno tijelo, pored ostalih, i tijelo jedinice lokalne samouprave u čijem su djelokrugu poslovi utvrđivanja, nadzora i naplate poreza.

Glede umanjenja visine komunalne naknade, odredbom članka 97. stavka 2. Zakona o komunalnom gospodarstvu i odredbom članka 11. Odluke o komunalnoj naknadi propisano je da se za poslovni prostor i građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti, u slučaju kada se poslovna djelatnost ne obavlja više od šest mjeseci u kalendarskoj godini, koeficijent namjene umanjuje za 50%, ali ne može biti manji od koeficijenta namjene za stambeni prostor, odnosno za neizgrađeno građevinsko zemljište.

U tom slučaju, obveznik komunalne naknade može podnijeti zahtjev za izmjenu rješenja o komunalnoj naknadi, uz koji je dužan dostaviti odgovarajuću dokumentaciju kojom dokazuje da poslovnu djelatnost nije obavljao više od šest mjeseci u kalendarskoj godini.

Uvjeti i razlozi zbog kojih se u pojedinačnim slučajevima odobrava potpuno, ili djelomično oslobađanje od plaćanja komunalne naknade propisani su odredbama članaka 20., 20a. i 21. Odluke o komunalnoj naknadi.

Nadalje, plaćanje spomeničke rente propisano je čl. 116. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara („Narodne novine“ broj 145/24) i Odlukom o visini spomeničke rente („Službene novine Primorsko – goranske županije“ broj 54/12, 51/13 i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 9/15).

Navedenim propisima određeno je da su obveznici plaćanja spomeničke rente fizičke i pravne osobe koje su obveznici poreza na dohodak ili poreza na dobit, a koje obavljaju gospodarsku djelatnost u nepokretnom kulturnom dobru ili na području kulturno – povijesne cjeline. Slijedom navedenog, ukoliko se gospodarska djelatnost obavlja, ne postoji mogućnost oslobađanja plaćanja od iste. Stoga, iz prethodno navedenog, također jasno proizlazi da materijalnim propisima nije propisana mogućnost umanjenja godišnjih iznosa utvrđenih pravomoćnim rješenjima o obvezi plaćanja komunalne naknade i spomeničke rente.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović