Članica Gradskog vijeća Petra Mandić je na 21. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, održanoj 29. listopada 2019. godine, vezano uz nove izmjene i dopune Uredbe o gospodarenju otpadom iznijela kako je nedavno i u Novom listu objavljeno da su se komunalci šireg riječkog područja organizirali i najavili tužbu zbog zadiranja u ovlasti lokalne samouprave i posljedičnog povećanja cijene usluga preko 1300%. Čini joj se da je KD Čistoća izjavilo da bi poskupljenje usluge moglo biti i do 1309%, te smatra da je to  nedopustiv udar na građane Rijeke koji ionako imaju velike režije.

Obzirom da Grad Rijeka mora svoju odluku promijeniti i uskladiti je sa Uredbom do 14. prosinca, zanima je da li osim opcije „a“ tužbe postoji neka druga opcija “b“ kojom bi se odluka uskladila tako da se varijabilni dio računa smanji, budući se fiksni povećava, jer je nedopustivo da građani Rijeke plaćaju troškove nenormalnih propisa?

Odgovor

Na 177. sjednici Vlade Republike Hrvatske od 5. rujna 2019. godine donesena je Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom koja je stupila na snagu osam dana nakon objave u Narodnim novinama, čime je počeo teći i rok od tri mjeseca za usklađivanje važeće Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada te usluga povezanih s javnom uslugom na području grada Rijeke.
Navedenom Uredbom propisano je da Odluka o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada mora sadržavati i iznos obvezne minimalne javne usluge za korisnike javne usluge.
Također, Uredbom se svi korisnici javne usluge razvrstavaju u dvije kategorije, korisnik kućanstvo i korisnik koji nije kućanstvo te se propisuje jedinstvena cijena obvezne minimalne usluge na području pružanja usluge za sve korisnike i to jedinstvena cijena za sve korisnike u kategoriji kućanstvo te sedam potkategorija iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo.

Na ovaj se način obračuna obvezne minimalne javne usluge ukupni troškovi obračunavaju po korisniku, ne uzimajući u obzir broj članova kućanstva, odnosno veličinu poslovnog subjekta.
Time bi svi korisnici iz kategorije kućanstvo plaćali isti iznos OM JU, bez obzira na veličinu kućanstva, a što bi dovelo do povećanja odnosno smanjenja cijene kako za koje korisnike.
Nadalje, svi korisnici unutar jedne od sedam potkategorija korisnika koji nisu kućanstvo plaćali bi isti iznos OMJU, neovisno o veličini poslovnog subjekta, što će posljedično dovesti do povećanja cijene za veliki broj korisnika KD Čistoća koji nisu kućanstvo i, s druge strane, do drastičnog smanjenja cijene za najveće korisnike.
Što se tiče varijabilnog dijela cijene, nije ga moguće korigirati, jer se odnosi isključivo na troškove obrade otpada u CGO Marišćina, a čiju cijenu određuju i definiraju upravitelji Centra, odnosno tvrtka Ekoplus.
Konačno, iz svega je vidljivo da se radi o ishitrenoj odluci zakonodavca, u odnosu na što su KD Čistoća d.o.o., a tako i druga komunalna društva s područja Primorsko-goranske županije, podnijela zahtjev za ocjenu ustavnosti navedene odluke, a od strane Grada Rijeke podnesena je predstavka Udruzi gradova u Republici Hrvatskoj kojom se moli da se u kontaktima s nadležnim ministarstvima zatraži rasprava o ovoj temi, kao i razmatranje posljedica Uredbe koje će snositi sve jedinice lokalne samouprave u Republici Hrvatskoj.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel