Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila dopunsko pitanje.
Poštovani gradonačelniče,
Na 11. sjednici Gradskog vijeća 21.7. 2022. postavila sam konkretno pitanje: što Grad (kratkoročno i dugoročno) planira učiniti po pitanju deficitarnog kadra odgojitelja i na koji način planira osigurati kvalitetno provođenje odgojno-obrazovnog programa u vrtićima s obzirom na činjenicu da odlazak u vrtić nije odlazak na čuvanje? Na navedeno pitanje dobila sam 29. srpnja 2022. odgovor, no njime nisam zadovoljna jer ne odgovara na temeljni upit.
Iz tog razloga, a temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), postavljam dopunsko pitanje: koji je cilj postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija i na koji način se njome potiče obrazovanje za deficitarna zanimanja kao što su odgojitelji?
Naime, na temelju podataka za ak.god. 2021./2022., od ukupno 68 dodijeljenih stipendija, samo 6 stipendija namijenjeno je deficitarnim zanimanjima za potrebe ustanova na području grada Rijeke (područja logopedije, ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te edukacijske rehabilitacije i socijalne pedagogije), dok je 15 stipendija namijenjeno učenicima i studentima prema socijalnim kriterijima, a čak 47 novih stipendija za darovite učenike i studente.
Budući da broj stipendija, kao i visinu mjesečnog iznosa stipendija za koje se raspisuje natječaj za dodjelu stipendija za svaku akademsku godinu utvrđuje gradonačelnik, molim da odgovor sadrži sljedeće informacije:
- Zbog čega je 2/3 ukupno dodijeljenih stipendija namijenjeno darovitim učenicima i studentima? Koji je cilj ovog naglaska u omjeru stipendiranih kategorija i na koji način se daroviti učenici i studenti prate i doprinose zajednici?
- Zašto je najmanji broj stipendija namijenjen upravo deficitarnim zanimanjima iako se kontinuirano ukazuje na ozbiljan problem deficitarnog kadra? Drugim riječima, usprkos konstantnoj prijetnji neadekvatnih zamjenskih kadrova, zašto se odgojiteljima i logopedima dodjeljuje samo po 2 stipendije, dakle ukupno 4 od 68 dodijeljenih stipendija?
- Razmatra li se revidiranje postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija kako bi se sustavno pristupilo problemu deficitarnih zanimanja?
- Kakva je perspektiva povećanja upisnih kvota na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci navedena u odgovoru od 29.7.2022.? Koji su konkretni koraci u tom smislu poduzeti, a koji se planiraju?
- Promišlja li se generalno o mogućnosti povećanja iznosa stipendija ili ukupnog broja stipendija kroz alternativni model stipendiranja u kojoj participiraju grad i poduzetnici? Ovakvom inicijativom omogućio bi se veći iznos ili ukupan broj stipendija, a nakon završetka studija stipendisti bi imali posao ili barem inicijalno iskustvo rada u struci od strane tvrtki koje su sudjelovale u stipendiranju.
Unaprijed zahvaljujem,
Maša Magzan
nezavisna vijećnica
Odgovor
Naime, vezano za dodijeljene stipendije namijenjene darovitim učenicima i studentima, Grad Rijeka još od 1993. godine stipendira darovite učenike srednjih škola i studente. 2010. godine uvedena je stipendija za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja, a 2014. godine stipendija za socijalno ugrožene učenike i studente srednjih škola. Postupnim uvođenjem novih stipendija kroz godine mijenjao se omjer dodjeljivanih navedenih triju stipendija, a sve uvijek u skladu s mogućnostima Proračuna Grada Rijeke i utvrđenim limitima u financijskim planovima. U funkciji vremena, moguće su daljnje promjene «kvota» pojedinih stipendija.
Ujedno, napominjem da stipendije za darovite učenike srednjih škola (3. i 4. razred) i studente, Grad Rijeka dodjeljuje od svog osnutka, to jest od 1993. godine, te je proteklih dvadeset i sedam godina isplaćeno 3521 godišnjih stipendija. Grad Rijeka dodjeljuje stipendije darovitim učenicima 3. i 4. razreda srednjih škola i studentima s ciljem poticanja njihovih sposobnosti. Temeljni kriterij za odabir ovih stipendista je darovitost – sklop osobina i ponašanja darovitog pojedinca koje mu omogućavaju postignuće natprosječnih rezultata u jednom ili više područja ljudske djelatnosti. Ovom stipendijom želi se darovitim mladim ljudima pomoći i pružiti potpora da im se olakšaju troškovi školovanja. Stipendisti su izvrsni učenici i studenti te većina ostvaruje pravo korištenja stipendije tijekom cijelog obrazovnog ciklusa udovoljavajući visoko postavljenim uvjetima iz ugovora o stipendiranju, a tek ih neznatni broj njih gubi pravo na nastavak stipendiranja. Danas se među bivšim stipendistima nalaze pojedinci koji su dobili visoke nagrade u znanosti i umjetnosti, što je dokaz njihove uspješnosti.
Odjel za odgoj i školstvo Grada Rijeke u komunikaciji je s mnogim bivšim darovitim stipendistima koji izražavaju zadovoljstvo, ističući važnost takve potpore Grada te ističu da im je ona bila i financijska pomoć, a drugo i ne manje važno – motivacijska potpora. Opravdati primanje stipendije bila je možda jedna od prvih i većih odgovornosti s kojim su se daroviti stipendisti susreli u životu, te svojim radom potvrditi da zaista zaslužuju potporu i povjerenje ne samo roditelja, već i svog Grada. Nekima je ova stipendija značila malu financijsku neovisnost od roditelja, neke je naučila odgovornosti raspolaganja novcem još od srednjoškolskih dana, neki su si njome uspjeli financirati ljetne razmjene i putovanja, dok je za neke bila ključni faktor u daljnjem obrazovanju i pomogla im da si financiraju školovanje koje im roditelji možda ne bi mogli sami omogućiti. No sigurno je da je svima otvorila vrata u jedan svijet pun prilika i mogućnosti da postanu najbolja verzija sebe. Ulaganje u mlade koji su iznimno motivirani i željni stjecanja znanja kroz stipendiranje držimo konkretnim ulogom u bolju budućnost. Stipendija tim izvrsnim mladim ljudima pomaže da još više razviju svoje sposobnosti i znanja i značajan im je poticaj i vjetar u leđa koji im olakšavaju školske, odnosno studenske izazove.
Vezano za dodjelu stipendija deficitarnim zanimanjima, moram reći kako kriteriji za izbor darovitih stipendista Grada Rijeke ne uključuju socijalni faktor niti faktor deficitarnosti zanimanja, već zadržavaju faktor darovitosti kao jedino načelo stimuliranja. Međutim, analizom podataka o studijima i školama koji naši daroviti učenici i stipendisti pohađaju, uočili smo da se kroz stipendiranje darovitih stipendiraju i deficitarna zanimanja iz drugih područja, koja se ne vezuju za naše odgojno-obrazovne ustanove. Tako ove školske/akademske godine među darovitim stipendistima bilježimo studente sljedećih fakulteta: 22 studenta Medicinskog fakulteta, 4 studenta Fakulteta za zdravstvenih studija, 2 studenta Fakulteta za dentalnu medicinu, 5 studenta Tehničkog fakulteta, 3 studenta Farmaceutsko biokemijskog fakulteta, 3 studenta Prirodoslovno-matematičkog fakulteta, 4 studenta Odjela za biotehnologiju, 2 studenta Građevinskog fakulteta itd.
Napominjem da se radi se o zanimanjima koji su od interesa za Grad Rijeku, posebice s obzirom na izražene potrebe sustava zdravstvene skrbi u vremenu pandemije.
Ujedno, još jednom ističem da Grad Rijeka dodjeljuje stipendije za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja za potrebe ustanova na području grada Rijeke. Stipendiranje deficitarnih zanimanja pomaže studentima da brže i lakše završe fakultete, a dugoročno od toga i Grad ima koristi jer će se njihovim zapošljavanjem po završetku studija zadovoljiti potrebe za kadrovima koji nedostaju.
Dodjelom ovih vrsta stipendija naglasak je stavljen na potrebu za stvaranjem kvalitetnog kadra koji je deficitaran u ustanovama Grada Rijeke, a kojima je Grad Rijeka osnivač. Tim stipendijama nastoji se odgovoriti na potrebe deficitarnog kadra u ustanovama kojima smo osnivači. Deficitarnost nekih drugih zanimanja pokriva se iz drugih resursa, od Sveučilišta pa nadalje, a Grad Rijeka dijelom to čini čak i kroz stipendiranje darovitih učenika i studenta.
Vezano za revidiranje postojeće distribucije dodjeljivanja stipendija kako bi se sustavno pristupilo problemu deficitarnih zanimanja, u prethodne 4 godine vidljivo je da se godišnje na natječaj za dodjelu darovitih stipendija javi oko 80-tak mladih ljudi, a dodjeljuje se više ili manje od 40-ak novih stipendija. Navedeno potvrđuje da je interes mladih Riječana za ovu stipendiju značajan, dok za stipendije po socijalnom i deficitarnom kriteriju, na natječaju za dodjelu ovih stipendija, najčešće broj prijavljenih pristupnika natječaju odgovara broju stipendija.
Nažalost, kod deficitarnih stipendija događa se da zbog neprijavljivanja pristupnika ili odustajanja od ove stipendije u natječajnoj proceduri, one se ne dodijele prema natječaju, odnosno „ne popune“. OGU za školstvo pokušava istražiti razloge slabog odaziva na natječaj za deficitarna zanimanja. Moguće je da je tome tako jer se mladi Riječani prijavljuju i na stipendije koju u velikom broju osigurava država (Ministarstvo znanosti i obrazovanja, osim socio-ekonomskih i STEM stipendija, dodjeljuje stipendije posebnim skupinama studenata u sedam kategorija, od čega najviše za deficitarna zanimanja), kao i stipendije za izvrsnost Sveučilišta u Rijeci, stipendije za deficitarna zanimanja koje dodjeljuje Primorsko-goranske županija i neke druge stipendije.
Također, moguće je da je interes za pojedine riječke stipendije povezan sa mogućnosti apliciranja pristupnika drugim stipendijama, naročito državnim. Stoga za sada nije uočena potreba za povećanjem broja stipendija po socijalnom i deficitarnom kriteriju obzirom na broj stipendija koje se dodjeljuju i slab odaziv pristupnika. Naravno, Grad je spreman pratiti potrebe mladih sugrađana za pojedinom vrstom stipendija, broj stipendista koji ostvaruju pravo na nastavak korištenja stipendije i, naravno, o proračunskim mogućnostima te, u konačnici, i mijenjati utvrđene „kvote“.
Vezano za perspektivu povećanja upisnih kvota na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci, člankom 59. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (“Narodne novine” broj 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 02/07, 46/07, 45/09, 63/11, 94/13, 139/13, 101/14, 60/15 i 131/17) propisano je u nadležnost senata, kao stručnog tijela Sveučilišta, da odlučuje o svim akademskim, stručnim, znanstvenim i umjetničkim pitanjima, uključujući i odlučivanje o organizaciji znanstvene, stručne i nastavne djelatnosti, izboru nastavnika, o razvojnim i poslovnim pitanjima. Tako senat, u okviru svoje nadležnosti, između ostalog utvrđuje studijske kapacitete i upisnu politiku te određuje upisne kvote. Sukladno navedenom, Senat Sveučilišta u Rijeci 22. ožujka 2022. godine donio je Odluku o broju mjesta za upise u I. godinu preddiplomskih i integriranih (preddiplomskih i diplomskih) sveučilišnih studija te preddiplomskih stručnih studija Sveučilišta u Rijeci i njegovih sastavnica u 2022./2023. akademskoj godini i njome odredio upisne kvote postojećih studija Učiteljskog fakulteta u Rijeci.
Grad Rijeka kontinuirano ističe deficit odgojiteljskog kadra te velike probleme s kojima se slijedom ovoga susreću naše predškolske ustanove, smatrajući da je jedno od mogućih rješenja ovoga problema povećanje upisnih kvota na Preddiplomskom sveučilišnom studiju Rani i predškolski odgoj i obrazovanje koji se provodi pri Učiteljskom fakultetu u Rijeci. Međutim, potrebno je voditi računa o nadležnostima uključenih tijela te autonomiji Sveučilišta. Grad Rijeka svakako će i dalje urgirati s ciljem iznalaženja rješenja za ovu goruću problematiku, u okviru svojih zakonskih ovlasti.
Vezano uz mogućnosti povećanja iznosa stipendija ili ukupnog broja stipendija kroz alternativni model stipendiranja, svakako ćemo razmotriti prijedlog alternativnog modela stipendiranja u kojoj participiraju grad i poduzetnici, no još jednom napominjem da se stipendijama Grada Rijeke za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja nastoji prvenstveno odgovoriti na zadovoljavanje potreba za deficitarnim kadrom u ustanovama kojima je Grad Rijeka osnivač.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović