Članica Gradskog vijeća Maša Magzan je, na 11. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, 21. srpnja 2022. godine, navela da osim kontinuiranog problema prostornih kapaciteta dječjih vrtića postoji još jedan vrlo ozbiljan problem na koji bi htjela ukazati, a to je da nedostaju ljudi koji će u tim prostorima raditi i provoditi odgojno-obrazovni program.
U nastavku je citirala navode iz članka objavljenog u Novom listu od 16.07. kako slijedi: „48 novih upisnih mjesta zahtijevat će i zapošljavanje novog odgojiteljskog kadra. U planu je zapošljavanje sedam odgojitelja, no kadra već sada nema te je zbog deficitarnosti poslodavac prisiljen zaposliti nestručne zamjene. Tako odgojno-obrazovni program za djecu vrtićke dobi umjesto odgajatelja provode profesori likovne kulture ili hrvatskog jezika“.
Upitala je što Grad i kratkoročno i dugoročno planira učiniti po pitanju deficitarnog kadra odgojitelja i na koji način planira osigurati kvalitetno provođenje odgojno-obrazovnog programa u vrtićima s obzirom na činjenicu da odlazak u vrtić nije odlazak na čuvanje?
Odgovor
Među prioritetima Grada Rijeke već dugi niz godina nalazimo omogućavanje svakom djetetu našega grada zbrinjavanje u ustanovama predškolskog odgoja i obrazovanja.
Naime, smještaj što većeg broja djece u predškolske ustanove prioritet je, kako s pedagoškog stajališta, tako i sa stajališta umanjivanja socijalnih razlika i omogućavanja djeci jednakih startnih pozicija, a jednako tako i omogućavanja roditeljima djece da se u potpunosti posvete svojim radnim obavezama, sigurni u svoju odluku pružanja povjerenja za odgoj i obrazovanje svog djeteta educiranim odgojiteljima.
Kao jedan od glavnih prioriteta mojeg četverogodišnjeg mandata odredio sam predškolski odgoj i obrazovanje te su stoga, u predstojećem razdoblju, planirana značajna ulaganja s ciljem poboljšanja kako kapaciteta, tako i uvjeta boravka djece u vrtićima.
Glede poštivanja Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja i naobrazbe, naše su predškolske ustanove dobro usklađene u pogledu broja djeca u skupini i stručnih djelatnika koji obavljaju neposredan odgojno-obrazovni rad.
Nažalost, osim s problemom nedovoljnih upisnih kapaciteta u gradskim vrtićima s kojim smo suočeni, pogotovo u odnosu na djecu jasličke dobi, a koji se rješava pronalaskom dodatnih kapaciteta za otvaranje novih skupina, javlja se i rastući problem manjka kadra odgojno-obrazovnih djelatnika.
Vrstu i razinu stručne spreme potrebne za obavljanje poslova odgojitelja u dječjem vrtiću propisuje Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju koji navodi da poslove odgojitelja djece od navršenih šest mjeseci života do polaska u osnovnu školu može obavljati osoba koja je završila preddiplomski sveučilišni studij ili stručni studij odgovarajuće vrste, odnosno studij odgovarajuće vrste kojim je stečena viša stručna sprema u skladu s ranijim propisima, kao i osoba koja je završila sveučilišni diplomski studij ili specijalistički studij odgovarajuće vrste.
Radni odnos u dječjem vrtiću zasniva se Ugovorom o radu na temelju natječaja. Ako se na natječaj ne javi osoba koja ispunjava uvjete propisane stručne spreme, natječaj će se ponoviti u roku od pet mjeseci, a do zasnivanja radnog odnosa na osnovi ponovljenog natječaja, radni se odnos može zasnovati s osobom koja ne ispunjava propisane uvjete. Potonjoj opciji dječji vrtići pribjegavaju u iznimnim situacijama nedostatka kadra odgojiteljske struke pri čemu se obavezno vodi računa da s djecom rade stručnjaci pedagoške struke i to na kraći period, do zapošljavanja osobe odgojiteljske struke.Svjesni prethodno navedenog manjka odgojitelja, kao i neprocjenjive važnosti odgojno-obrazovnih djelatnika koji u velikoj mjeri oblikuju svjetonazor naše djece, Grad nastoji pristupiti ovom problemu višestruko.
Naime, kao značajan korak naprijed u podizanju standarda svih djelatnika dječjih vrtića ističem nedavno postignuti dogovor o povećanju materijalnih prava zaposlenika u vidu Dodatka IV. Kolektivnom ugovoru za zaposlene u dječjim vrtićima Grada Rijeke („Službene novine” broj 5/22), kao i kontinuirano pridržavanje odredbi Državnog pedagoškog standarda svih naših predškolskih ustanova koje propisuju broj djece i djelatnika u odgojno-obrazovnim skupinama, uz postignut nadstandard u određenim slučajevima. Grad Rijeka ima namjeru održavati postojeću kvalitetu odgojno-obrazovnog rada te i dalje ustrajati na njenom podizanju, u granicama svojih zakonskih i proračunskih mogućnosti.
Treba, također, naglasiti da nam predstoje i kolektivni pregovori radi sklapanja novog kolektivnog ugovora za zaposlene u dječjim vrtićima Grada Rijeke, kojima će se pristupiti u dobroj vjeri s ciljem daljnjeg unaprjeđenja kako materijalnih prava, tako i svih drugih uvjeta rada, a kako bi se stvorilo što poticajnije okruženje za odgojitelje i sve ostale djelatnike u dječjim vrtićima.
Grad Rijeka dodjeljuje i stipendije za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja za potrebe ustanova na području grada Rijeke. Stipendiranje deficitarnih zanimanja pomože studentima da brže i lakše završe fakultete, a dugoročno od toga i Grad ima koristi jer će se njihovim zapošljavanjem po završetku studija zadovoljiti potrebe za kadrovima koji nedostaju. Dodjelom ovih vrsta stipendija naglasak je stavljen na potrebu za stvaranjem kvalitetnog kadra koji je deficitaran u ustanovama Grada Rijeke.
Unatrag nekoliko godina, među našim stipendistima prema kriteriju deficitarnosti, obavezno svoje mjesto pronalaze i studenti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, koji se potom i zapošljavaju u nekim od naših ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja.
Također, u komunikaciji sa svim relevantnim dionicima koji doprinose kvaliteti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kontinuirano ukazujemo na potrebe za većim brojem odgojitelja, oko čega postoji konsenzus te se nadamo kako će se u perspektivi povećati kvote upisa na studije ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, obzirom je ovaj problem prisutan u cijeloj RH.
S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović