Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje u nastavku.

U jednom od Vaših nedavnih odgovora na vijećnička pitanja naveli ste da je za nekretnine u Rijeci Trgovačko društvo INA-INDUSTRIJA NAFTE D.D. obvezno plaćanja komunalne naknade u ukupnom mjesečnom iznosu od 203.867,70 kn (cca 26 000 eura), sukladno Odluci o komunalnoj naknadi. U konkretnom odgovoru stoji da je bilo potrebno primijeniti odredbu članka 8. Odluke o komunalnoj naknadi kojom je propisano da u slučaju kada se poslovni prostor i građevinsko zemljište ne koristi za obavljanje proizvodne djelatnosti ili djelatnosti koja nije proizvodna djelatnost propisane člancima 9. i 10. ove Odluke, do dana početka njihova korištenja radi obavljanja proizvodne djelatnosti ili djelatnosti koja nije proizvodna djelatnost, koeficijent namjene iznosi 2,00 za poslovni prostor koji služi za proizvodne djelatnosti ili za djelatnosti koje nisu proizvodne djelatnosti, a 0,20 za građevinsko zemljište koje služi obavljanju proizvodne djelatnosti ili djelatnosti koje nisu proizvodne djelatnost.

Molim Vas za informaciju koji je/su koeficijent/i i gdje primjenjeni u slučaju Trgovačkog društva INA-INDUSTRIJA NAFTE D.D.? Također me zanima postoje li prepreke da Grad da izmjeni spomenutu Odluku o komunalnoj naknadi na način da povisi koeficijente za građevinsko zemljište koje služi obavljanju proizvodne djelatnosti ili djelatnosti koje nisu proizvodne djelatnost, kako bi ili povisio prihode od komunalne naknade ili potaknuo poslove subjekte (u ovom slučaju Trgovačko društvo INA) na stvaljanje u funkciju spomenutih prostor (po uzoru na neku druge sredine koje su smanjile naknade i doprinose za investitore)?

Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica

Odgovor

Traženu informaciju o tome koji su koeficijenti namjene propisani Odlukom o komunalnoj naknadi Grada Rijeke primijenjeni kod izračuna komunalne naknade trgovačkom društvu INA-INDUSTRIJA NAFTE d.d., za poslovne prostore i građevinska zemljišta koja služe obavljanju poslovne djelatnosti tog Društva, što podredno znači koliko iznose godišnje komunalne naknade utvrđeni navedenom Društvu na području grada Rijeke, nažalost, nisam u mogućnosti iznijeti, s obzirom da je riječ o javnom davanju o kojemu je Općim poreznim zakonom zabranjeno iznositi podatke, jer predstavljaju poreznu tajnu.

Prema informacijama koje sam dobio iz Upravnog odjela za komunalni sustav i promet, Općim poreznim zakonom propisano je da je porezno tijelo dužno kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

Nadalje, Zakonom o komunalnom gospodarstvu, komunalna naknada je novčano javno davanje koje se plaća za održavanje komunalne infrastrukture, dok je istim Zakonom propisano i  da se rješenje o komunalnoj naknadi donosi i ovršava u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnos između poreznih obveznika i poreznih tijela koja primjenjuju propise o porezima i drugim javnim davanjima, ako ovim Zakonom nije propisano drukčije.

Iz navedenog je vidljivo da se u postupku donošenja rješenja o komunalnoj naknadi primjenjuju odredbe Općeg poreznog zakona te da je Upravni odjel za komunalni sustav i promet Grada Rijeke, kao nadležno upravno tijelo za donošenje rješenja o komunalnoj naknadi u smislu odredbe članka 3. Općeg poreznog zakona, porezno tijelo.

Važno je spomenuti da je radi pravilne primjene naprijed citirane odredbe Općeg poreznog zakona, u postupcima utvrđivanja obveze plaćanja i ovrhe komunalne naknade, Odjel gradske uprave za komunalni sustav Grada Rijeke ishodio mišljenje Ministarstva financija Republike Hrvatske, Porezne uprave – Središnjeg ureda od 21. veljače 2019. godine, u kojemu je, između ostalog, istaknuto da je, kako je to već i ranije izneseno, upravno tijelo Grada Rijeke u čijem su djelokrugu poslovi utvrđivanja i naplate komunalne naknade porezno tijelo sukladno odredbi članka 3. Općeg poreznog zakona te je stoga sukladno članku 8. stavku 1. istog zakona dužno kao porezno tijelo čuvati sve podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i da ne smije drugim tijelima Grada iznositi konkretne podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, jer isti predstavljaju poreznu tajnu, odnosno podatke iz poreznog postupka koji se ne mogu davati bez pisanog pristanka osobe na koju se ti podaci odnose.

U mišljenju Ministarstva financija Republike Hrvatske, Porezne uprave – Središnjeg ureda iskazano se odnosi i na Gradsko vijeće Grada Rijeke koje je jedno od tijela Grada Rijeke.

Prethodno obrazloženo mišljenje Ministarstva financija Republike Hrvatske, Porezne uprave – Središnjeg ureda od 21. veljače 2019. godine po pitanju obveze čuvanja porezne tajne potvrđeno je Gradu Rijeci očitovanjem istog Ministarstva od 8. veljače 2023. godine.

Vezano za dio pitanja „postoje li prepreke da Grad Rijeka izmijeni Odluku o komunalnoj naknadi na način da povisi koeficijente za građevinsko zemljište koje služi obavljanju proizvodne djelatnosti ili djelatnosti koje nisu proizvodne djelatnost, kako bi ili povisio prihode od komunalne naknade ili potaknuo poslove subjekte (u ovom slučaju Trgovačko društvo INA) na stavljanje u funkciju spomenutih prostora (po uzoru na neku druge sredine koje su smanjile naknade i doprinose za investitore), obavještavam Vas da je važeća odluka o komunalnoj naknadi Grada Rijeke donesena u skladu s odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu.

Naime, Zakonom o komunalnom gospodarstvu propisano je da  predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku o komunalnoj naknadi kojom se određuje koeficijent namjene (Kn) za nekretnine za koje se plaća komunalna naknada, dok je istim Zakonom propisano i da koeficijent namjene (Kn) za građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti može biti najviše 10% koeficijenta namjene koji je određen za poslovni prostor.

Ovim je Zakonom propisano da koeficijent namjene (Kn) za poslovni prostor koji služi za proizvodne djelatnosti ne može biti manji od 1,00 ni veći od 5,00, dok je koeficijent namjene (Kn) za poslovni prostor koji služi za djelatnosti koje nisu proizvodne ne može biti manji od 1,00 ni veći od 10,00.

Slijedom navedenog vidljivo je da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku o komunalnoj naknadi kojom se određuju područja zona u jedinici lokalne samouprave u kojima se naplaćuje komunalna naknada, koeficijent zone (Kz) za pojedine zone u jedinici lokalne samouprave u kojima se naplaćuje komunalna naknada, koeficijent namjene (Kn) za nekretnine za koje se plaća komunalna naknada, rok plaćanja komunalne naknade, nekretnine važne za jedinicu lokalne samouprave koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju od plaćanja komunalne naknade i opći uvjeti i razlozi zbog kojih se u pojedinačnim slučajevima odobrava djelomično ili potpuno oslobađanje od plaćanja komunalne naknade, poštujući pritom sve propisano odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović