Član Gradskog vijeća Vedran Sabljak, na 29. sjednici Gradskog vijeća Grada Rijeke, održanoj 29. studenoga 2016. godine, iznio je kako se stanovnici istočnog dijela Grada Rijeke, posebno Vežice, Podvežice i Plumbuma, već duže vremena susreću s problemom povećane razine buke koja dolazi iz uvale Martinšćica odnosno iz Remontnog brodogradilišta i na taj način uznemirava građane tog područja. Ta buka se najviše manifestira u večernjim i noćnim satima kada se građani odmaraju. Prema inspekcijskim nadzorima razina buke često prelazi dopuštene granice koje su propisane Zakonom o zaštiti od buke i pripadajućim pravilnicima.

Navedenim problemom susreće se i Općina Kostrena koja je već nekoliko puta uputila zahtjeve Remontnom brodogradilištu, a koliko mu je poznato problem nastoji riješiti izradom strateške karte buke i akcijskog plana u koji će uključiti ostale zainteresirane strane. Obzirom na to, zanima ga u kojoj je fazi izrada karte buke i akcijskog plana i da li je Općina Kostrena pozvana da zajedno s Gradom Rijeka sudjeluje u rješavanju tog problema?

Odgovor

Prema Zakonu o zaštiti od buke, u cilju izbjegavanja, sprječavanja ili smanjivanja štetnih učinaka na zdravlje ljudi koje uzrokuje buka u okolišu, uključujući smetanje bukom, potrebno je provoditi određene mjere, a to su: utvrđivati izloženost buci okoliša izradom karata buke, osiguravati da podaci o buci okoliša i njenim učincima budu dostupni javnosti te izrađivati i donositi akcijske planove temeljene na rezultatima karata buke. Sve to radi se u svrhu sprječavanja i smanjivanja buke okoliša gdje je to potrebno, a posebno gdje razine izloženosti mogu izazvati štetne učinke na ljudsko zdravlje, kao i s ciljem očuvanja postojećih razina buke gdje ona zadovoljava uvjete.

Sukladno Zakonu, Rijeka je obveznik izrade strateških karata buke donošenja akcijskih planova, dok Općina Kostrena i Brodogradilište Viktor Lenac to nisu.
Grad Rijeka izradio je stratešku kartu buke za cijelo svoje administrativno područje. Sukladno posebnom propisu, kojim se ureduje način izrade i sadržaj karata buke i akcijskih planova, strateška karta buke Grada Rijeke sastoji se od strateških karata buke cestovnog i željezničkog prometa te strateške karte buke industrijskih područja. lako se ne nalazi na području grada Rijeke, brodogradilište Viktor Lenac u Martinšćici obuhvaćeno je strateškom kartom buke za područje grada Rijeke, jer takva obveza proizlazi iz propisane metodologije.

U okviru izrade strateške karte buke industrijskih područja identificirani su glavni izvori buke u brodogradilištu, provedena su akustička mjerenja i utvrđene akustičke karakteristike te proračunate vrijednosti indikatora dnevne, večernje, noćne i cjelodnevne razine buke. Navedeni proračuni provedeni su uzimajući u obzir i meteorološke podatke (brzina i učestalost smjera vjetra, temperatura i relativna vlažnost zraka). Uz to provedeni su proračuni razine prekoračenja dopuštenih razina buke koji rezultati su prikazani u konfliktnoj karti buke industrijskih izvora.

Sukladno dobroj praksi, akcijski planovi za izvore obuhvaćene strateškom kartom buke razrađeni su do razine za savjetovanje s javnošću. Tijekom razrade akcijskog plana za industrijske izvore na utjecajnom području brodogradilišta prepoznata su dva područja za prioritetno upravljanje bukom te je procijenjena mogućnost snižavanja emisijskih razina buke u brodogradilištu. Ova razina će se dodatno preispitati i definirati tijekom savjetovanja, nakon čega će se unijeti u prijedlog akcijskog plana koji će konačno razmatrati i donijeti Gradsko Vijeće.

Oba dokumenta spremna su za savjetovanje sa javnošću koje će se, zbog veće prikladnosti termina, pokrenuti u drugoj polovici siječnja 2017. godine.

Slažem se da je ovakvo pitanje moguće kvalitetno riješiti jedino u suradnji sa svim zainteresiranim stranama, pa tako i javnosti. Kako metoda, postupak iii uputstvo za rješavanje pitanja, “prekograničnog” opterećenja bukom nije propisano, niti je u tom smislu ustaljena dobra praksa, ocjenjujemo da će u taj proces biti potrebno uključiti Županiju , kao i nadležno Ministarstvo. U tom smislu, pratimo napore Općine Kostrena da poboljša stanje na svojem području, pa nam je, u mjeri kojoj je to bilo dostupno i ostaloj javnosti , poznato da Općina Kostrena i Brodogradilište već poduži niz godina nastoje pronaći rješenje za ovo pitanje. Grad Rijeka nije bio pozvan da u toj suradnji sudjeluje, a na dosadašnje pozive Grada Rijeke na suradnju u rješavanju istovrsnih problema stanovnika grada Rijeke, Brodogradilište nije odgovorilo.

Na kraju, ponavljam da će oba strateška dokumenta vezana uz buku biti dostupna javnosti u postupku savjetovanja sa zainteresiranom javnošću.