Članica Gradskog vijeća Morana Jokić je, temeljem članka 67. stavka 2. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, pročelnici Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo Sandi Sušanj, postavila sljedeća pitanja:

″Na temelju informacija koje su objavili mediji postoje indikacije oko toga da su osnovne škole kojima je osnivač Grad Rijeka, a vezano za povratak djece na nastavu 11.05.2020., postupile na navedeni način:

  1. Koristile različite obrasce suglasnosti za roditelje, različite i po formi i po sadržaju te u nekim obrascima pozivale se na kaznenu odgovornost roditelja (pojedine škole).
    Zanimalo bi me zašto nije bilo ujednačenog obrasca za sve škole na razini grada Rijeke nego su škole samostalno provodile ove postupke i na taj način uzrokovale bitne razlike u SADRŽAJU tih obrazaca? Hoće li se potpisani obrasci ujednačiti ako se utvrdi da su različiti?Ako neće, koji je pravni osnov da se to NE UČINI? Zanima me zašto su neke škole koristile kaznenu i materijalnu odgovornost kada se u preporukama MZOS i HZJZ nigdje ne prepisuje takva suglasnost koja poteže kaznenu odgovornost? S kime su se konzultirale ove škole koje su sastavile takav obrazac? Koliko je takvih škola?
  2. Nisu roditeljima jamčile da će se jednaka suglasnost potpisati obostrano, sa strane zaposlenika škole.
    Zanimalo bi me da li izjave koje su potpisali roditelji istovremeno povlače odgovornost škole da roditeljima dostavi iste za svoje zaposlenike, kako bi i oni imali garanciju da se zaposlenici škole mogu izjasniti negativno oko toga jesu li bili u kontaktu s COVID-19 prije kontakta s djecom?
    Jeste li postavili ovo pitanje prije nego što ste školama dali preporuku da roditelje obvežu na potpisivanje ovih izjava?
    Jesu li škole spremne potpisati identične izjave i dostaviti ih roditeljima?
  3. Nisu roditeljima komunicirale koja je osoba zadužena za davanje informacija u ustanovi, što je zakonska obveza svake ustanove, nego je komunikacija tekla Viber grupama. Jeste li utvrdili koliko se škola, putem učitelja i drugih zaposlenika škole, kroz Viber grupe, obraćalo svojim slobodnim stilom roditeljima, prema vlastitom nahođenju, bez da su roditelji bili upućeni na osobu za davanje informacija? Smatrate li da je prekršen Zakon o pravu na pristup informacijama i ako da, u kojem dijelu?
  4. Neke su škole, umjesto da se tjedan prije Uskrsa iskoristi kao tjedan ponavljanja i planiranja, iskoristile kao “proljetne praznike” i u tom tjednu učitelji pojedinih škola bili su potpuno neaktivni, protivno Odluci MZOS prema kojoj proljetni odmor traje od 10. do 13. travnja radi nastave koja se treba nadoknaditi nakon gubitaka koji su uzrokovani štrajkom prosvjetara. Hoćete li provesti istragu u školama oko kršenja ove Odluke MZOS ili je nadležna prosvjetna inspekcija? Ako je nadležna prosvjetna inspekcija, hoćete li zatražiti nalaz na uvid i na znanje predstavničkom tijelu Grada Rijeke?
  5. I na kraju, smatrate li da je odaziv od 4% roditelja u svim riječkim školama posljedica ovakve komunikacije s roditeljima?″

Odgovor

Povratak učenika nižih razreda u škole uistinu je popraćen nizom izazova I nedoumica. Nakon Zaključka Vlade Republike Hrvatske, a vezano, između ostalog, za otvaranje škola za određene skupine učenika razredne nastave, uslijedile su Upute Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo usmjerene na obvezno postupanje prilikom prihvata djece u škole. Temeljem navedenih Uputa Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je Preporuke kako organizirati rad u razrednoj nastavi.
Upute HZJZ-a donose vrlo detaljne smjernice o radu i uvjetima koji trebaju biti osigurani, a u Preporukama resornog ministarstva istaknuto je da se one ne mogu razmatrati odvojeno od toga dokumenta.

Na sjednici 7. svibnja 2020. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o načinu izvođenja nastave u osnovnim i srednjim školama, kao i na visokim učilištima te obavljanju redovnog rada ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja. U točki II. spomenute Odluke Vlade utvrđeno je da će se za učenike razredne nastave od I. – IV. razreda u osnovnim školama nastava provoditi mješovitim modelom, dijelom kao oblik nastave koju učenici pohađaju u školi, a dijelom kao nastava na daljinu.
Prema toj Odluci za koordinaciju poslova, vezano uz izvođenje nastave, bilo je zaduženo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a ravnatelji škola bili su dužni organizirati rad ustanova u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja na način da se nesmetano odvija nastava, pridržavajući se Uputa HZJZ i Preporuka MZO.

Ministarstvo je roditeljima, uz ostalo, preporučilo da se upoznaju sa svim Uputama HZJZ-a te provjere je li dijete u riziku prema navedenoj Uputi, odnosno da se drže propisanih epidemioloških uputa kod kuće i kod dovođenja djeteta u školu.
Također, Ministarstvo je u svojim Preporukama istaklo obveze ravnatelja, temeljem navedenih Preporuka, ali i Uputa HZJZ-a, kroz zadaće u procesu pripreme za otvaranje škola i kod samog otvaranja škola. Jedna od obveza ravnatelja prije otvaranja škola bila je da „Roditelj potvrđuje pisanom izjavom ravnatelju ustanove prije uključivanja djeteta u ustanovu da dijete nema simptome i bolesti, odnosno da nije u riziku te da se radi o djetetu s oba zaposlena roditelja i to da je roditelj upoznat s Uputama HZJZ u cjelini.”

Škole nisu iz Ministarstva dobile univerzalni predložak izjave za roditelje, već su je sastavljale same. Dakle, Ministarstvo nije priložilo ogledni primjer izjave, niti ko’nkretiziralo njen sadržaj. Stoga je svaki ravnatelj škole pripremio izjavu za svoje roditelje, temeljem Preporuka MZO-a i Uputa HZJZ-a, a koje je procijenio primjerenim i potrebnim.

Za istaknuti je da su upute i preporuke postale dostupne tek u četvrtak, 30. travnja ove godine u ranim poslijepodnevnim satima, uoči produženog vikenda, a tijekom sastanka resorne ministrice, ravnatelja i osnivača. Potom je školama preostalo pet radnih dana za Provedbu plana otvaranja škola.
Dakle, sukladno osiguranju provedbe Uputa HZJZ i Preporuka Ministarstva, ravnatelji riječkih škola su u tjednu prije povratka u školu izrađivali provedbene planove otvaranja škola. Ravnatelji su u tom procesu imali potporu svog osnivača, Grada Rijeke, sukladno nadležnostima i to osim osiguranja materijalnih uvjeta prema Uputama HZJZ, i za rješavanje eventualnih problema na putu primjene mjere zaštite učenika i učitelja, a s namjerom da se djeca vrate u najsigurnije moguće okruženje škole.

S obzirom da u samim preporukama nije bio naveden jedinstven primjer Izjave za roditelje, posljedično su i same Izjave bile u nekim dijelovima različite, ali sadržajno su obuhvaćale važne odrednice Preporuka Ministarstva i Uputa HZJZ-a. U svim školama Republike Hrvatske već na internetskim stranicama škola može se vidjeti da se izjave od škole do škole razlikuju. Usred zbunjujuće situacije neke škole su tražile čak i dodatne podatke, mimo onih iz Upute HZJZ-a. Kao što je prethodno već navedeno, izazova je bilo i ima ih puno te ostaje i otvoreno pitanje za nadležna tijela, postoji li i pravni temelj za provođenje nastave mješovitim modelom.

lako, od strane struke, postoje različite interpretacije kako o pravnoj težini takvih izjava, tako i o samoj formulaciji, s ciljem dobivanja preciznijeg odgovora, moguće je upit proslijediti nadležnom Ministarstvu.
Vezano uz dio upita koji se odnosi na zaposlenike, za istaknuti je kako za njih odgovara ravnatelj kojeg postavlja Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Preporukom Ministarstva nije bila predviđena Izjava i za zaposlenike, iako se zaposlenicima, prema Uputama HZJZ-a, preporučio ostanak kod kuće djelatnika s kroničnim bolestima.

Prema našim saznanjima ravnatelji su upoznali učitelje i osoblje s kriterijima zdravstvenog stanja koji svaki zaposlenik, prije povratka u školu, mora ispuniti. Svi radnici na koje se odnosio Zaključak Vlade RH o početku nastave 11.svibnja 2020. godine, potvrdili su poslodavcu, odnosno školi, jesu li zdravi te da ne postoje nikakve zapreke za povratak na posao. Potom su škole donijele odluke vezano uz nastavu u školi.

Što se pak tiče rada u tjednu prije Uskrsa, Ministarstvo je 2. travnja ove godine svim osnovnim i srednjim školama Republike Hrvatske dostavilo Uputu za organizaciju tjedna ponavljanja i planiranja, a s obzirom na to da se tada ulazilo u drugu fazu nastave na daljinu, kada se očekivalo da će se u nastavnom procesu primijeniti Uputa za vrednovanje i ocjenjivanje u virtualnom okruženju. Stoga je Ministarstvo smatralo važnim da se i učitelji i nastavnici, ali i učenici, pripreme za tu fazu.
Dakle, tjedan prije Uskrsa bio je tjedan ponavljanja i planiranja, što znači da je taj tjedan trebalo relaksirati raspored, napraviti predah kako bi učenici ponovili zaostatke, kako bi učitelji dali povratne informacije te se pripremili za nastavak nakon Uskrsa i da bi krenulo vrednovanje i ocjenjivanje u nastavi na daljinu. U tjednu ponavljanja nije se očekivalo da učitelji rade s učenicima, nego da planiraju, daju povratnu informaciju i da se pripreme za vrednovanje i ocjenjivanje i to sukladno Uputama Ministarstva.

Iz svega navedenog vidljivo je da utvrđivanje propusta, nedostataka ili nepravilnosti u provođenju Uputa nije u nadležnosti osnivača, već ravnatelja škola, Prosvjetne inspekcije, odnosno Agencije za odgoj i obrazovanje. Stoga, ukoliko su uočene nepravilnosti u provođenju Uputa Ministarstva u konkretnoj školi, prije prosljeđivanja ovog vijećničkog pitanja i komentara ili opcije da se podnesak izravno šalje nadležnim službama, iznimno je važno navesti konkretne podatke o nepravilnostima i primjedbe na provedbu Upute u smislu Škole i/ili učitelja, a kako bi nadzor bio učinkovitiji i mjere koje je potrebno poduzeti jasno usmjerene.

Dakle, Grad Rijeka odnosno Odjel gradske uprave za odgoj i školstvo nema nadležnost i ovlasti “provoditi istragu”, ali ovaj upit možemo proslijediti nadležnim tijelima.
I, na kraju, slažem se kako se mali broja učenika 11. svibnja ove godine vratio u osnovne škole Grada Rijeke, ali je odaziv bio mali i u nekim drugim osnovnim školama u Republici Hrvatskoj. Primjerice, u Istarskoj županiji, u školu nije došao niti jedan učenik. Niske brojke povratka učenika u škole bilježi i niz drugih županija i gradova.

Teško je procijeniti razloge tomu te nije jasno leže li oni u činjenici da su roditelji pročitali Upute HZJZ-a u kojima jasno stoji da se “preporuča ostanak kod kuće za svu djecu za koju se on može osigurati te potiče nastavak obrazovanja djece razredne nastave kod kuće, u svim situacijama kada je to moguće” ili postoje neki drugi razlozi. S obzirom da je to nepoznato, bez jasnih podataka, ne možemo donositi ni zaključak.

Komunikacija škola s roditeljima i učenicima je odgovornost ravnatelja. Ravnatelji komuniciraju s roditeljima ili to čine nastavnici, sukladno zaduženjima, a najčešće i uvriježeno su to razrednici. Postojanje Viber grupa nije utvrđena, jer to nije naša nadležnost, niti uloga. Vjerujemo da su se nastavnici snašli na način da uključe što veći broj roditelja u komunikaciju u trenucima kada niti jedan prethodno poznati obrazac ponašanja nije bio primjenjiv. Naravno, kako je vijećnici Jokić, kao članici Odbora za predškolski odgoj i obrazovanje jasna uloga javne uprave i nadležnost jedinica lokalne samouprave kao osnivača škola, razumije i da određene “istrage i ispitivanja” nismo proveli, ali, ponavljam, ovaj upit možemo proslijediti Ministarstvu znanosti i obrazovanje, na pažnju ministrici, Prosvjetnoj inspekciji te Agenciji za odgoj i obrazovanje. Ponavljam, s ciljem utvrđivanja konkretnih nepravilnosti i poduzimanja konkretnih mjera, potrebni su nam i precizni podaci.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel