Član Gradskog vijeća Vedran Vivoda je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio sljedeća pitanja
″1. Otpušteno je 59 radnika iz TD Rijeka 2020. Jeli bilo neophodno otpustiti svih 59 radnika?
2. Što se poduzelo da se spase radna mjesta?
3. Na temelju kojih kriterija se otpuštalo radnike? Zašto su ostali samo zaposleni direktori društva?
4. Jesu li se smanjile plaće tim direktorima?
5. Koji su planovi za daljnji rad TD Rijeka 2020?
6. Koji su planovi za projekt Rijeka Europska prijestolnica kulture? ″

Odgovor

Suočena sa situacijom nužnog obustavljanja temeljne djelatnosti projekta, odnosno s nemogućnošću organizacije događanja, tvrtka RIJEKA 2020 u ožujku ove godine pridružila se naporima u provođenju epidemioloških mjera – otkazana su odnosno odgođena sva javna događanja, zatvoren je RiHub i prodajna mjesta suvenira, formiran je krizni stožer tvrtke, izdane upute radnicima i reorganizirano je poslovanje u skladu s uputama Nacionalnog stožera (rad od kuće, dezinfekcija i sl.).

Istovremeno napravljena je analiza ekonomskih čimbenika koji mogu imati utjecaj na poslovanje tvrtke i ukupni projekt Europske prijestolnice kulture te je utvrđeno sljedeće:

  • Procijenjeno je da će prihodi od prodaje biti neostvarivi prema planu s obzirom na to da je strategija prodaje bila fokusirana na strana tržišta, odnosno posjetitelje na čiju se veliku brojnost ovoga ljeta ne može računati;
  • U skladu s općim procjenama i javno dostupnim istraživanjima o posljedicama krize na gospodarstvo te kroz komunikacije s poslovnim partnerima, kao i s obzirom na činjenicu da veća javna okupljanja odnosno događanja s većim brojem posjetitelja koja su sponzorima atraktivna neće biti moguće održati, procijenjeno je da prihodi od sponzorstava neće biti ostvareni u planiranom obimu;
  • Prateći priopćenja Vlade RH te kroz izravnu komunikaciju s glavnim javnim sufinancijerima, procijenjeno je da će prihodi iz javnih proračuna biti bitno smanjeni

Sukladno prethodnim zaključcima, kao i uputama Grada Rijeke, kao primarne, prije odluke o kolektivnom višku radnika, provedene su sljedeće mjere:

  • zatvoren je prostor Ri-Huba kao središnjeg informativnog mjesta o projektu čime su smanjeni troškovi rada ovog prostora;
  • zaustavljeno je naručivanje roba i usluga po trajnim ugovorima s vanjskim partnerima;
  • obustavljene su narudžbe i ugovaranje novih obaveza;
  • svi partneri programa su obaviješteni o otkazivanju događaja i nužnosti obustavljanja daljnjih stvaranja obveza;
  • izrađene su financijske analize i prikupljeni podaci od programskih partnera;
  • napravljene su analize programa u produkciji RIJEKA 2020 te održani krizni sastanci sa svim glavnim programskim partnerima te prikupljeni podaci o stanju pojedinih programa koje organiziraju partneri;
  • redefinirani su ciljevi projekta te postavljeni kriteriji za redukciju programa.

Pored navedenog, napravljena je analiza mjera Vlade RH koje se odnose na očuvanje radnih mjesta koja je pokazala da RIJEKA 2020 d.o.o., s obzirom da je javnom vlasništvu, nema pravo na korištenje tih mjera.

Uslijed promjena u poslovanju Društva uzrokovanih otkazivanjem programa, kao i zbog procjene znatno manjeg priliva planiranih financijskih sredstava namijenjenih za rad Društva,  Uprava TD RIJEKA 2020 d.o.o. je Skupštini Društva podnijela Izvješće o trenutnom stanju poslovanja uzrokovanim izvanrednim okolnostima koje su nastupile uslijed pandemije COVID-19. Među ostalim utvrđena je nemogućnost provođenja većine programa Europske prijestolnice kulture te nužnost obustavljanja većine  aktivnosti Društva, s obzirom da su one u najvećem dijelu planirane u formatu javnih događanja i uz njih pratećih aktivnosti.

Uslijed izvanrednih okolnosti i otkazivanja programa, privremeno je onemogućeno obavljanje većine djelatnosti TD RIJEKA 2020 d.o.o. a čime je nažalost prestala i potreba za obavljanjem većine poslova utvrđenih radnih mjesta, a time i potreba za radom velikog broja radnika zaposlenih u TD RIJEKA 2020 d.o.o.. Radnicima uslijed specifične situacije uzrokovanu pandemijom korona virusa, nije bilo moguće osigurati nastavak rada ni na poslovima radnog mjesta koje su do sada obavljali, a niti je bilo moguće rasporediti radnike na druge odgovarajuće poslove sukladno njihovoj stručnoj spremi, kompetencijama i radnom iskustvu.

Obzirom na sve prethodno navedeno nužno je bilo donošenje odluke o kolektivnom višku radnika, sukladno odredbi čl. 127. Zakona o radu odnosno  temeljem kojeg je TD RIJEKA 2020 d.o.o. sukladno čl. 115. stavku 1. Zakona o radu bilo primorano donijeti odluku otkazivanju ugovora o radu (redovitom poslovno uvjetovanom otkazu) zbog gospodarskih i organizacijskih razloga za ukupno 54 radnika.

Podsjećam da je tvrtka Rijeka 2020 formirana za provođenje programa EPK i da su svi zaposlenici imali ugovore na određeno vrijeme tj. do kraja 2020. godine, a manji dio do ožujka 2021. Činjenica je da su svi zaposlenici tijekom proteklih godina radili na projektu, imali priliku raditi u kulturi i temeljem toga su ostvarivali plaću. No, zbog novonastalih okolnosti, umjesto krajem godine, suradnje su otkazane sada jer su i poslovi na kojima su radili zbog pandemije obustavljeni ili bitno smanjeni.

Za potrebe utvrđivanja kolektivnog viška radnika TD RIJEKA d.o.o. je izradilo osnovne i dodatne kriterije s pripadajućim brojem bodova od 0 – 5 bodova. Na temelju utvrđenih kriterija i ukupno ostvarenih bodova proveden je izbor između više radnika/izvršitelja na pojedinom radnom mjestu (unutar iste skupine i podskupine poslova, po razinama i složenosti poslova utvrđenim sukladno odredbama važećeg Pravilnika o unutarnjem ustrojstvu – organizaciji rada i sistematizaciji radnih mjesta) koji ostvaruju prednost u zadržavanju radnog odnosa  u odnosu na radnike s manjim brojem bodova.

Pri ocjenjivanju, izboru i određivanju radnika koji imaju prednost u zadržavanju radnog mjesta vodilo će se računa o socijalnim kriterijima i trajanju radnog odnosa, a ključan je kriterij bila nužnost poslova za daljnji rad te samostalnost radnika u obavljanju poslova.

Temeljem članka 19. točke 14. Društvenog ugovora o osnivanju društva s ograničenom odgovornošću RIJEKA  2020 d.o.o. od 05. svibnja 2016. godine, Skupština TD RIJEKA 2020 d.o.o. kao tijelo nadležno da odlučuje o smjernicama za poslovanje i poslovnu politiku TD RIJEKA 2020 d.o.o., na temelju Izvješća Uprave o trenutnom stanju poslovanja uzrokovanom izvanrednim okolnostima koje su nastupile uslijed pandemije COVID – 19, donijelo je 15. travnja 2020. godine Odluku o privremenom prestanku obavljanja većine djelatnosti TD RIJEKA 2020 d.o.o. KLASA: 01-3, URBROJ: 744/2020 kojom je između ostalog utvrđena i potreba otkazivanja ugovora o radu zbog gospodarskih i organizacijskih razloga (poslovno uvjetovan otkaz) za 59 zaposlenika zaposlenih na različitim radnim mjestima u TD RIJEKA 2020 d.o.o. Od ukupno 59 radnika utvrđenih kolektivnim viškom, s 5 zaposlenica ugovor o radu nije otkazan sukladno odredbi čl. 34 Zakona o radu, obzirom da iste zbog svog trenutnog statusa spadaju u kategoriju zaštićenih radnika (za vrijeme trajanja trudnoće i za vrijeme trajanja rodiljnog dopusta) kojima je sukladno Zakonu o radu zabranjeno otkazati ugovor o radu za vrijeme trajanja tog statusa.

Definirane su i nužne aktivnosti i prioriteti za daljnji rad Društva kao i broj potrebnih radnika, kako slijedi:

  • Uprava – direktorica Društva – 1 izvršitelj
  • upravljanje operativnim i financijskim poslovima – 1 izvršitelj
  • vođenje i izvršavanje pravnih i kadrovskih poslova – 1 izvršitelj
  • poslovi financijske administracije – 1 izvršitelj
  • tajnički i opći administrativni poslovi – 1 izvršitelj.
  • upravljanje i izvršavanje poslova vezanih uz programske prioritete – 4 izvršitelja
  • upravljanje i izvršavanje poslova europske dimenzije projekta i partnerstvima – 1 izvršitelj
  • koordinacija i administracija EU projekata – 1 izvršitelj

Također, definirano je da će poslove vezane uz komunikaciju s medijima voditi Služba za komunikacije Grada Rijeke.

Na taj način tvrtka RIJEKA 2020 je stabilizirana i pripremljena za rad na primjeni programskog plana, unutar tvrtke i s partnerima.

Što se tiče daljnjeg nastavka rada Društva nakon prestanka izvanrednih okolnosti, Uprava Društva se obvezala najkasnije do kraja srpnja 2020. godine pismeno obavijestiti Skupštinu Društva o eventualnom daljnjem tijeku izvanrednih okolnosti ili o prestanku izvanrednih okolnosti te sukladno tome predložiti Skupštini nove mjere koje uključuju i opciju nastanka rada  i ponovnog aktiviranja temeljnih djelatnosti Društva (u manjem opsegu) temeljem Plana rada i poslovanja nakon prestanka izvanrednih okolnosti.

Ključni parametri za donošenje odluke o nastavku rada Društva su sljedeći:

  • dinamika i oblik popuštanja epidemioloških mjera te procjena troškova njihove primjene (vremenski i tehnički parametri)
  • mogućnosti preoblikovanja pojedinih programa te dinamike njihovih odvijanja (programski parametri)
  • financijski okvir, odnosno mogućnosti sufinanciranja projekta u 2020. g. iz lokalnog, županijskog i državnog proračuna

TD RIJEKA 2020 d.o.o. i Grad Rijeka su 15. travnja izradile dokument Prijedlog mjera kriznog upravljanja uslijed krize uzrokovane virusom COVID 19 te ga dostavile Ministarstvu kulture i Primorsko-goranskoj županiji na razmatranje. Dokument predviđa dvije faze provedbe plana:

Faza 1: minimalna održivost

Razdoblje primjene strategije minimalne održivosti koje traje do srpnja/kolovoza  (ali može se prekinuti i ranije ako se za to stvore uvjeti). U tom razdoblju obavljaju se:

  • aktivnosti vezane uz program s fokusom na održavanje kontakata s partnerima, preoblikovanje pojedinih programa, dovršetak projekata u visokoj razini pripreme i proizvodnju sadržaja on-line (gdje je primjereno)
  • provedba EU projekata
  • aktivnosti izravne komunikacije putem vlastitih on-line kanala (web i društvene mreže) i medija
  • aktivnosti komunikacije s partnerima iz inozemstva te planiranje novih projekata koji bi se mogli financirati iz EU fondova i realizirati kao dio naslijeđa EPK, u godinama nakon što službeni program završi
  • nužni administrativni poslovi vezano za financijska i pravna pitanja, primarno vezano uz zatvaranje ili otkazivanje odnosno produživanje moratorija za sve ugovore te plaćanje i pregovore oko odgode plaćanja za sve pristigle obveze što podrazumijeva rad voditeljice općih poslova, pravnice i administrativne referentice
  • redovni poslovi uredskog poslovanja i komunikacije sa strankama što podrazumijeva rad tajnice

Ova faza uključuje i smanjivanje svih troškova, uključivši i troškove plaća, što je najvećim dijelom provedeno. Mjere daljnjeg smanjivanja plaća za preostale zaposlenike utvrdit će se sukladno općim mjerama Grada i/ili aktima nadležnih tijela Društva što se odnosi na većinu preostalih radnih mjesta čije su plaće definirane temeljem opće osnovice određene za upravu, sve ustanove i trgovačka društva u većinskom vlasništvu Grada te koeficijenta složenosti radnog mjesta određenog Pravilnikom Društva. Smanjenje plaća ostalih djelatnika koje nisu određene tim aktima, odredit će se izravnim pregovorima. Plaća direktorice društva je sporazumno smanjena za 20%.

Ova faza provodi se u cilju pripreme projekta za daljnju realizaciju (ako to okolnosti dopuste).

Faza 2: realizacija dijela programa

Razdoblje realizacije dijela programa, a procjena je da bi ono moglo započeti najkasnije od rujna (s očekivanjem da se s nekim programima može početi već i ranije) i traje do veljače 2021. godine u kojem se realiziraju programi u obimu koliko će omogućiti planirana sredstva iz lokalnog, državnog i županijskog proračuna te epidemiološke mjere. Ova faza predviđa i povratak dijela radnika.

Kao kriteriji za izradu novog plana programa EPK definirani su sljedeći kriteriji:

Tehnički

  • Izvodivost programa
  • Razina već uloženih sredstava, odnosno razina pripremljenosti programa

Kvalitativni

  • Potencijal programa u kreiranju pozitivne društvene atmosfere i podizanju općeg morala, odnosno doprinos programa socijalnoj koheziji
  • Potencijal programa kao trajne materijalne ili nematerijalne ostavštine
  • Važnost programa za glavne poruke i koncepte EPK Rijeka
  • Značaj program za održavanje domaće scene

Kao ključne mjere za izradu novog plana programa Europske prijestolnice kulture, definirano je sljedeće:

  1. Redukcija postojećeg programa
    1. otkazivanje svih programa koji ne odgovaraju uspostavljenim kriterijima i koji nisu nužni ili koji u danim okolnostima nisu izvedivi;
    2. odgoda dijela programa za 2021. g. koji se mogu konzervirati i odgoditi za iduću godinu te koje nositelji mogu provesti bez potpore TD Rijeka 2020 d.o.o.
    3. smanjivanje obima pojedinih programskih sadržaja, tamo gdje je moguće na način da se kvaliteta i konzistentnost programa ne dovode u pitanje
    4. smanjivanje broja pojedinih sadržaja ili produkcija
  1. Preoblikovanje dijela programa
    1. Prilagodba formata pojedinih programskih sadržaja
    2. Promjena termina i okupljanje pojedinih programa u zajedničke pakete
    3. Promjena konkretnih programskih sadržaja (promjena programske selekcije)
  1. Fokusiranje na domaću scenu
    1. Usmjeravanje programske selekcije (i financijskih ulaganja) na domaće umjetnike, osobito honorarce
    2. Zadržavanje programa čiji su producenti hrvatske javne kulturne ustanove, nezavisne organizacije i samostalni umjetnici
    3. Zadržavanje europske dimenzije bez mobilnosti (radovi umjetnika, gostovanja putem interneta i slično); moguće snaženje europske dimenzije nakon omogućavanja mobilnosti i uz uvjet postojanja financijskih sredstva posebno namijenjenih za tu svrhu
  2. Osigurati kroz provedbu programa u najvećoj mogućoj mjeri naslijeđe EPK
  1. Programi koji su usmjereni na zajednicu angažiraju i aktiviraju zajednicu, odnosno djelovanje domaćih inicijativa građana koje ostaju trajno naslijeđe projekta i imaju potencijal nakon EPK generirati nove kulturno-društvene sadržaje (primjerice: 27 susjedstava, Civilne inicijative, Zeleni val i slično)
  2. Programi koji imaju bitan potencijal trajne materijalne ostavštine povezane i s turizmom u smislu kulturno-turističke atraktivnosti i koji su nastali u radu s lokalnom zajednicom (primjerice Lungomare Art)
  3. Programi koji su usmjereni na mlade i djecu (primjerice programi programskog pravca Dječja kuća)
  4. Programi koji su važni za poruke i programsku koncepciju s kojom je Rijeka dobila titulu EPK te koji su vezani uz novoizgrađenu infrastrukturu u sklopu EPK projekta

5. Vremenska fleksibilnost

  1. Postaviti program u scenarij početka tijekom ljeta, uz fleksibilnost pomicanja – ključni programi bi se trebali odvijati od ljeta do početka 2021. g., dok se pojedini značajni programi mogu „konzervirati“ i pripremiti da se dogode kao pojedinačna događanja tijekom 2021. g.
  2. Eventualna gostovanja i europsku mobilnost planirati što kasnije u godini
  1. Ulaganje sredstava u nove programe i domaću kulturnu scenu
    1. koji su istraživački i razvojni (R&D) – usmjereni na domaće umjetnike i druge kreativce te domaću kulturnu zajednicu
    2. koji su usmjereni podizanju društvenog morala, izgradnji pozitivne atmosfere i optimizma

Unutar druge faze predložena su dva okvirna scenarija, a razlikuju se u obimu, broju i vrsti provedenih aktivnosti te posljedično u planiranom proračunu. Međutim, one su samo okvir za daljnje konačne dogovore sa strateškim partnerima i sufinancijerima kao i s brojnim programskim partnerima koji sudjeluju u programu Europske prijestolnice kulture, a u cilju zajedničkog dogovora i konačno definiranja scenarija prema kojem bi se dalje mogao realizirati projekt Europske prijestolnice kulture.

Također, valja reći i da su uspostavljeni kontakti s Europskom komisijom i Odborom za kulturu Europskog parlamenta na temu mogućnosti produljenja programa u razdoblje 2021. godine, odnosno i na temu mogućnosti sufinanciranja europske komponente pojedinih dijelova programa. Naravno, u ovoj komunikaciji nužno je i formalno uključivanje Ministarstva kulture, a Rijeka je ove razgovore s predstavnicima EK provodila u suradnji s irskim gradom Galwayom koji se nalazi u identičnoj situaciji.

Nakon što je dovršen prethodno predstavljen okvirni plan, provedene su sljedeće ključne aktivnosti:

  • predstavnice Rijeke 2020 i Primorsko-goranske županije održali su sastanak na kojem su analizirani do sada provedene aktivnosti i uz njih vezani troškovi te neformalno definiran financijski okvir koji je moguće očekivati a koji će biti potvrđen rebalansom županijskog proračuna i aneksiranjem ugovora između PGŽ-a i Rijeka 2020 te prema kojem je potrebno uskladiti predloženi plan
  • gradonačelnik grada Rijeke, pročelnik Odjela za kulturu te predstavnice Rijeke 2020 održali su dva telefonska sastanka s ministricom kulture i državnim tajnikom na kojima je dogovorena suradnja u vezi mogućih mjera na razini Europske unije, okvirno određena razina sufinanciranja od strane Ministarstva kulture te dogovorena procedura vezana uz dodjelu sredstava u ovoj godini, prema čemu je potrebno uskladiti predloženi plan
  • Odjel za kulturu održao je niz sastanaka s ravnateljima gradskih ustanova u kulturi u cilju definiranja programa koji se mogu održavati za vrijeme trajanja trenutnih epidemioloških mjera
  • Održan je niz sastanaka s vanjskim partnerima nositeljima programskih pravaca na kojima su sudjelovale predstavnice Rijeke 2020 i pročelnik za kulturu
  • Rijeka 2020 je započela s izradom plana provedbe programskih i drugih aktivnosti sukladno prethodno navedenim zaključcima te napravila detaljan plan provedbe EU projekata; sukladno navedenom izrađuje se financijski plan temeljem kojeg će biti doznačena sredstva iz Državnog proračuna
  • Rijeka 2020 provodi postupak raskida ugovora o radu s radnicima, savjetovanja radnika s tim u vezi te druge vezane administrativne poslove
  • Rijeka 2020 i Grad Rijeka pripremaju prijedlog novog plana programa odnosno strategije provedbe EPK programa koji će uskoro biti poznat

S poštovanjem,
gradonačelnik
Mr.sc. Vojko Obersnel