Član Gradskog vijeća Duško Milovanović je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, dostavio pisano pitanje:

Pitanje je vezano za uređenje prometa u ulici Podmurvice, i to u cijeloj njezinoj dužini.

Dakle, iako se radi o ulici skromnih prometnih uvjeta, ista je vrlo opterećena, pogotovo u jutarnjim i večernjim satima iz razloga što se putem nje dolazi do dječjeg vrtića Mlaka, OŠ Podmurvice te igrališta Robert Komen.

Kako je ulica i jednosmjerna, vozači ne očekuju vozila iz suprotnog smjera te se za skromne prometne uvjete vozi vrlo brzo.

Također, na početku ulice, u dužini od cca 100 m su prije nekoliko godina postavljeni stupići koji su valjda trebali biti u funkciji oslobađanja pločnika od vozila, koji je i inače skromnih uvjeta, ali se to nije ostvarilo, tako da su sada vozila parkirana ili zaustavljena na samoj cesti, što sužava profil ceste te se pješake među kojima je veliki broj djece prisiljava da hodaju po cesti. A u međuvremenu je pola stupića nestalo?

U nastavku ulice je veliko suženje (nakon vrtića) zbog čega često zna biti neugodno hodati jer vozači na tom dijelu voze neprimjerenim brzinama zbog čega se pješaci, roditelji s djecom moraju sklanjati da u principu ne budu zgaženi!

Prije nekoliko godina Grad je napravio vrlo dobru investiciju na način da je pješačka površina proširena montažom željeznih rešetki iznad odvodnog kanala s obje strane ceste, no nažalost pri vrhu navedenog suženja isto nije napravljeno, kamo je ulica i najuža a što bi značajno povećalo sigurnost pješaka.

Napominjem da na tom dijelu ceste počinje ograničenje od 40 km/h što je apsolutno neprimjereno. U tom dijelu ulice, barem u vršnim satima, satima početka škole i vrtića, navedena ulica bi trebala biti zona smirenog prometa.

Također, kako se navedenom ulicom dolazi do igrališta Robert Komen, zna se dogoditi da autobusi zalutaju i zapnu u navedenom suženju jer nema znaka maksimalne širine. Nedavno je Rijeka promet postavio znak suženja na samom početku ulice, no isto je postavljeno na izrazito lošu poziciju tako da uopće nije vidljivo.

Nadalje, u ulici je postavljen jedan ležeći policajac kojemu je svrha usporavanje prometa, no isti je postavljen potpuno neprimjereno, nakon vrtića i škole, te prije još jednoga suženja, a ne u njemu, tako da vozila i tu voze prebrzo te ugrožavaju pješake!

U nastavku ulice je igralište Robert Komen. Tu također nastaju problemi jer vozači parkiraju svoja vozila preko puta upravne zgrade, s lijeve strane ulice, tako da vozila često ne mogu uopće prolaziti a da se ne penju po malom pločniku s desne strane. O svemu navedenome je u nekoliko navrata obavještavan Rijeka promet no isti nije poduzeo ništa konkretno.

Moje pitanje ili molba je slijedeća: Da li se može planirati sveobuhvatno prometno rješenje uređenje prometa ulice Podmurvice u cilju povećanja sigurnosti pješaka, a pogotovo djece? 

Član Gradskog vijeća Grada Rijeke
Duško Milovanović, v.r.

Odgovor

Kao što je poznato, cestovni promet zahtijeva velike površine za kretanje i mirovanje, kojih u središtu grada na raspolaganju ima vrlo malo. Potrebe prometa u središtu grada u pravilu su uvijek znatno veće od ukupno raspoloživog prostora. Većina prometnica na području užeg, ali i šireg područja grada Rijeke građena je u prošlim stoljećima, odnosno u vrijeme dok je promet bio neusporedivo manjeg intenziteta. Također, treba naglasiti da je u proteklih četrdesetak godina u našem gradu izgrađeno iznimno mnogo novih stambenih kapaciteta, a istovremeno se povećao i stupanj motorizacije u posljednjih petnaestak godina, u tolikoj mjeri da je danas gotovo iznimka da   u okviru jedne obitelji postoji samo jedan automobil, već većina obitelji raspolaže sa više njih. U takvoj situaciji vozači i pješaci neminovno dijele iste javno-prometne površine, pri čemu se i jedni i drugi “bore” za svaki i najmanji slobodan prostor.

Prometnica u Ulici Podmurvice nije iznimka i ona je po svojoj konfiguraciji naslijeđe prošlosti, sa čime se vrlo često susrećemo na brojnim drugim lokacijama na području grada. Ponekad je u gusto naseljenim područjima u kakva svakako spada i Ulica Podmurvice, zaista teško ocijeniti da li prednost u prometu treba prepustiti vozačima ili pak pješacima. Oslobađajući neku ulicu od prometa vozilima ili primjerice ukidanjem parkirnih mjesta, problem se samo prebacuje u susjedno područje, jer se taj isti promet ponovno pojavljuje na najbližoj prometnici i dodatno opterećuje ograničene parkirne kapacitete. Upravo zbog nedostatka parkirnih mjesta za stanare te radi činjenice da je promet u Ulici Podmurvice slabijeg intenziteta, parkiranje izvan označenih parkirnih mjesta se danas u velikoj mjeri tolerira. Već je bilo situacija dosljednog kažnjavanja nepropisnog parkiranja, koje su prouzročile veliko nezadovoljstvo pa i revolt stanovnika Ulice Podmurvice upravo radi nedostatka parkirnih mjesta.

Prema očitovanju stručnih službi Rijeka prometa, dosadašnji zahvati bili su usmjereni na povećanje sigurnosti pješaka, no složena konfiguracija, odnosno širina kolnika te prometnice i nagomilani sadržaji od javnog značaja (vrtić, osnovna škola, nogometno igralište) koji generiraju promet tom ulicom ukazuju da problem nije jednostavan za rješavanje.

U međuvremenu, svi stupići koji osiguravaju sigurnost pješaka ponovno su dovedeni u ispravno stanje, a u kratkome roku dozvoljena brzina kritičnim dijelom ulice smanjit će se sa 40 km/h na 20 km/h, što će biti popraćeno odgovarajućim prometnim znakom. Ponovno 6e se ispitati i mogućnost postave rešetki iznad odvodnog kanala pri vrhu suženog dijela ulice. Što se tiče primjedbe da postojeći prometni znak A14 koji upozorava na suženje prometnice postavljen na izrazito lošu poziciju, vjerojatno se pri tom misli da bi se trebao postaviti neposredno prije samog suzenja. Mutim, ne smije se zaboraviti činjenica da vozilo širih dimenzija (npr. teretno vozilo iii autobus), kada iz smjera Krešimirove ude u ulicu Podmurvice te dođe do suženja kroz koje ne može proći, gotovo nema mogućnosti povratka, osim vožnje unazad, što bi uzrokovalo potpuni zastoj u prometu tom ulicom. Upravo zato je znak suženja postavljen na sam početak ulice Podmurvice tako da se vozači prije ulaska u ulicu upozoravaju o suženju, što je ispravno i u skladu sa prometnim propisima te stvarnom stanju u ulici.

Nadalje, također se ne mogu složiti s primjedbom da je usporivač prometa (tzv. “ležeći policajac”) postavljen neispravno tj. nakon vrtića i škole, jer je on postavljen na poretku ravnog i šireg dijela ulice, odmah nakon suženja i u neposrednoj je blizini obje ustanove. Naime, njegova je osnovna svrha spriječiti da vozači odmah poslije suženja ubrzaju (u samom suženju ionako nije moguće razviti veću brzinu), budući da se tim dijelom prometnice također kreće velik broj školske djece i pješaka prema dječjem vrtiću i školi, koje treba zaštititi od vozila.

Prema podacima MUP-a, Prometne policije Rijeka, u Ulici Podmurvice u razdoblju od siječnja 2011. do siječnja 2016. godine dogodilo se 10 prometnih nezgoda, do kojih 7 sa materijalnom štetom na vozilima te 3 prometne nezgode sa ozlijeđenim osobama od čega su 2 prometne nezgode bile uzrokovane naletom vozila na pješake.

Dakle, u Ulici Podmurvice poduzete su aktivnosti koje s prometnog aspekta u tim okolnostima omogućavaju sigurno prometovanje pješaka. Prema postojećim urbanističkim planovima, Grad Rijeka za sada nema u planu novo i sveobuhvatno prometno rješenje uređenja prometa na području Ulice Podmurvice. Jasno je da bi jedino učinkovito rješenje podrazumijevalo širenje poprečnog profila prometnice, što ne bi bilo izvedivo bez rušenja iii rekonstrukcije dijelova postojećih zgrada i/ili njihovih okućnica. Takav radikalan zahvat zahtijeva izradu odgovarajuće projektne dokumentacije, rješavanje imovinsko-pravnih pitanja, pribavljanje dozvola za gradnju i osiguranje odgovarajućih sredstava iz Proračuna Grada Rijeke, a čemu se može pristupiti tek nakon što se realiziraju već odobreni planovi zahvata u prometu.

Gradonačelnik
mr.sc. Vojko Obersnel