Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:

Cijenjeni gradonačelniče,

molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje u nastavku.

Nedavno se u medijima pojavila informacija kako za građane Rijeke posao objedinjene naplate troškova stanovanja preuzima gradska tvrtka Poslovni sustavi, osnovana 2015. godine. Tvrtka Poslovni sustavi, nakon devet godina rada će preuzeti posao od privatne firme na način da preuzme i 20 zaposlenika (od dosadašnjih 24 zaposlenika Ri Stana).

Molim Vas za odgovor o broju zaposlenika tvrtke Poslovni sustavi do 2015. do danas, odnosno u trenutku preuzimanja objedinjenog posla naplate.

Tvrtka Poslovni sustavi je, prema riječima direktorice, 2015. osnovana upravo za tu vrstu djelatnosti, te molim za odgovor zašto nije obavljala taj posao nego ga je Grad ugovarao s privatnom tvrtkom (zadnji put 2019.)?

Građanima će cijena ostati ista, no kolika bi trebala biti ušteda Grada novim oblikom naplate, odnosno koliko je Grad isplatio privatnoj firmi od 2015. za obavljanje posla za koji je te godine osnovana tvrtka Poslovni sustavi?

Na koji način objašnjavate činjenicu da Grad u svojim odjelima smanjuje broj zaposlenih (uključujući i isplatu otpremnina), a s druge strane u gradskoj tvrtki zapošljava 20 novih ljudi, 9 godina nakon osnivanja tvrtke osnovane upravu za tu djelatnost?

Ukoliko je nužno zaposliti nove djelatnike, zašto tvrtka Poslovni sustavi ne raspiše natječaje za zapošljavanje, nego preuzima radnike privatne tvrtke?

Koji je predviđeni ukupni trošak plaća novih 20 zaposlenika u Poslovnim sustavima?

Da li je točna informacija da tvrtka Rumat d.o.o. nema ugovor sa Poslovnim sustavima, pa će uplatnice za pričuvu dolaziti zasebno? Da li je Grad mogao, ukoliko je ta informacija točna, ugovorno regulirati odnos s tvrtkom Rumat d.o.o.?

Na samoj ste konferenciji za medije oko preuzimanja objedinjene naplate rekli da je „svaka odluka politička“ – pa Vas molim za pojašnjenje što to konkretno znači u ovom slučaju?

Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić,
nezavisna vijećnica

Odgovor

Koncept objedinjene naplate troškova stanovanja Grad Rijeka kontinuirano razvija i primjenjuje već više od 30 godina. Njegova osnovna značajka je da građanima Rijeke omogućuje obračun i plaćanje različitih komunalnih usluga i drugih troškova stanovanja na jednom računu. Godine 1996. posao objedinjene naplate troškova stanovanja je na javnom natječaju po prvi puta dobilo trgovačko društvo RI-STAN d.o.o. Sve do danas, sustav objedinjene naplate troškova stanovanja kontinuirano se razvijao i racionalizirao. Primjerice, o uspješnosti ove vrste naplate govori podatak da ostvarena naplata Grada Rijeke na ime komunalne naknade za stambeni prostor i naknade za uređenje voda u razdoblju od siječnja do prosinca /2022 godine iznosi 98%, dok prema dostupnim informacijama Grad Pula, Grad Opatija i Grad Kastav kao jedinice lokalne samouprave koje same provode naplatu, imaju postotak uspješnosti naplate od cca 80% do cca 90%. Dakle, ovaj način naplate troškova stanovanja primjenjivao se dugi niz godina te je bio iznimno uspješan, a u proteklom razdoblju ocijenjeno je da se on može i nadalje unaprijediti na način da poslove objedinjene naplate troškova stanovanja preuzme trgovačko društvo Poslovni sustavi d.o.o.

Naime, u okolnostima kontinuiranog porasta troškova života i različitih usluga, značajna prednost činjenica je da se prelaskom objedinjene naplate troškova stanovanja u trgovačko društvo Poslovni sustavi d.o.o. neće više provoditi javna nabava za navedene usluge, zbog čega više neće biti ni rizika povezanih s javnom nabavom, poput primjerice mogućnosti da u postupku nabave ne bude niti jednog ponuditelja ili da ponuđena cijena bude veća od procijenjene vrijednosti nabave.  O konkretnim iznosima ušteda koje će se ostvariti u narednim razdobljima ne može se govoriti budući da se kod postupaka javne nabave cijena usluge utvrđuje prema ponudama koje pristignu u postupku, a koje formiraju sami gospodarski subjekti.

Broj zaposlenih djelatnika u trgovačkom društvu Poslovni sustavi d.o.o. u razdoblju od 2015. do 2024. godine bio je sljedeći:

31.12.2015. 62   31.12.2020. 81
31.12.2016. 96   31.12.2021. 81
31.12.2017. 108   31.12.2022. 82
31.12.2018. 105   31.12.2023. 80
31.12.2019. 104   31.01.2024. 79

Što se pak tiče dijela upita o isplati Grada Rijeke trgovačkom društvu RI-STAN d.o.o. od 2015. godine, za istaknuti je kako je riječ o ugovorenom iznosu proizašlom iz provedenih postupaka javne nabave, a  pojedinačnim ugovorima je bila predviđena godišnja naknada kako slijedi (svi iznosi izraženi su s PDV-om):

  • za 2015. godinu: 7.206.683,25 kn/ 956.491,24 eura,
  • za 2016. godinu: 6.884.077,50 kn/ 913.674,10 eura,
  • za 2017. godinu: 6.916.578,75 kn/ 917.987,76 eura,
  • za 2018. godinu: 6.909.049,50 kn/ 916.988,45 eura,
  • za 2019. godinu: 6.825.771,00 kn/ 905.935,50 eura
  • za 2020. godinu: 6.950.693,55 kn/ 922.515,57 eura,
  • za 2021. godinu: 6.951.435,00 kn/ 922.613,98 eura
  • za 2022. godinu: 6.891.307,65 kn/ 914.633,71 eura,
  • za 2023. godinu: 6.907.018,50 kn/ 916.718,89 eura.

Za istaknuti je da trgovačko društvo Poslovni sustavi d.o.o. inicijalno nije osnovano za obavljanje poslova objedinjene naplate troškova stanovanja, gdje su naručitelji tih usluga Grad Rijeka te određena komunalna i trgovačka društva, već su osnovani kao trgovačko društvo za strateško upravljanje i strateški razvoj, zajedničke poslove, financije i kontroling te internu reviziju, kao i za obavljaju djelatnosti kojima se prethodno navedene potporne usluge pružaju komunalnim i trgovačkim društvima u (su)vlasništvu Grada Rijeke. Dakle, zbog kontinuiteta u obavljanju prethodno navedenih vrsta poslova od strane Poslovnih sustava d.o.o. komunalnim i trgovačkim društvima očekuje se da će, sukladno tomu, TD Poslovni sustavi d.o.o. bez poteškoća proširiti svoje poslovanje i na poslove objedinjene naplate troškova stanovanja, uz zapošljavanje radnika koji će obavljati upravo navedene poslove. U tom smislu radnici koji su do sada bili zaposleni u trgovačkom društvu RI-STAN d.o.o. će po prijenosu gospodarske djelatnosti biti zaposleni u Poslovnim sustavima d.o.o. Obveza iz Zakona o radu prilikom prenošenja gospodarske djelatnosti ili dijela gospodarske djelatnosti je prenijeti i sve ugovore o radu radnika koji su vezani za obavljanje gospodarske djelatnosti ili dijela gospodarske djelatnosti. Dakle, preuzimanje radnika iz trgovačkog društva RI-STAN zakonska je obveza Poslovnih sustava d.o.o. Međutim, primarna namjera prijenosa gospodarske djelatnosti s trgovačkog društva RI-STAN d.o.o. na trgovačko društvo Poslovni sustavi d.o.o. je održavanje kontinuiteta visokog standarda pružanja usluge objedinjene naplate troškova stanovanja na način da se prije svega vodi računa o tome da promjene za naše građane budu što manje. Tako će se na ovaj način osigurati nužni i neophodan kontinuitet obavljanja svih radnji koje su uključene u poslove objedinjene naplate troškova stanovanja, kao što je izravna distribucija računa, očitanje plinomjera ili specifični mjesečni obračuni usluga koje se fakturiraju na jedinstvenom računu.

Ukupan trošak plaća za 19 radnika koji su za sada suglasni po pitanju prelaska u trgovačko društvo Poslovni sustavi d.o.o. je do 25.000 eura mjesečno.

Točna je informacija da trgovačko društvo RUMAT d.o.o. nema ugovor s Poslovnim sustavima. Riječ je o poslovnoj odluci tog trgovačkog društva na koju Grad Rijeka ne može utjecati. Trgovačko društvo RUMAT d.o.o. o tome je obavijestilo javnost 13. prosinca 2023. godine što je vidljivo na: https://rumat.hr/natjecaji-i-novosti/aktualno-iz-rumata-rijeka/obavijest-o-promjenama-uvjeta-poslovanja-za-2024-godinu.

Ujedno, a vezano za političku odluku, politička odluka je svaka odluka koju, u ovom slučaju gradska vlast donosi realizirajući program, politike i prioritete kojima je dobila povjerenje birača odnosno većine građana.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović