Član Gradskog vijeća Vedran Vivoda je, temeljem članka 73. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio pitanje:

Prema postojećem Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u čl. 63 je definirano da “Škola provodi uočavanje, školovanje, praćenje i poticanje darovitih učenika te im organizira dodatni rad prema njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima”.
Nadalje, u Pravilniku o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju darovitih učenika (NN 34/1991) piše da su škole dužne:

  • osnovati stručne timove za darovite učenike
  • izraditi programe različite težine i složenosti za darovite učenike koji trebaju biti obogaćeni sadržajima i metodama rada značajnim za razvoj darovitosti i napredovanja učenika (individualizirani razlikovni kurikulum)
  • omogućiti rad darovitim učenicima prema takvim posebnim individualiziranim (razlikovnim) kurikulumima

Molim vas detaljne i precizne podatke u odgovoru i to za svaku školu posebno:

  1. Koji je točan broj učenika u svakoj osnovnoj školi čiji je osnivač Grad Rijeka, a identificirani su od strane škole kao daroviti učenici?
  2. Koji je broj učenika u svakoj osnovnoj školi koji imaju izrađeni individualizirani razlikovni kurikulum i po kojem učitelji rade s učenicima?
  3. Koji je broj izrađenih individualiziranih kurikuluma prema pojedinim predmetima i školama?
  4. Koji je broj učenika u svakoj osnovnoj školi kojima su dodijeljeni posebni stručni timovi za darovite učenike koji brinu o njihovom obrazovanju?

U vašem prethodnom odgovoru navodite “da je u školama proveden projekt Edukacija učitelja, stručnih suradnika i ravnatelja odgojno-obrazovnih ustanova Grada Rijeke za izgradnju kapaciteta za identifikaciju i rad s darovitim učenicima”, te da “učitelji sada imaju alate da mogu identificirati potencijalno darovito dijete, a kasnije im pružiti i adekvatnu podršku u njihovom razvoju”. Taj projekt edukacije je završen prije točno godinu dana.

Molim vas detaljne informacije u odgovoru i to za svaku školu posebno:

  1. U kojim školama su ti učitelji educirani putem projekta edukacije i koliko ih je bilo?
  2. Jesu li ti educirani učitelji educirali u ovih godinu dana u svojim školama druge učitelje i koliko je tih učitelja obuhvaćeno tim drugim edukacijama po školama?
  3. Koliko je učenika identificirano kao darovito nakon završetka ovog projekta?
  4. Jesu li na osnovu tih edukacija napravljeni neki novi programi za darovite učenike u kojima su učenici uključeni te koji su to programi?

Hoće li grad Rijeka početi dodjeljivati posebne godišnje stipendije darovitim učenicima koji su osvojili jedno od prva tri mjesta na državnom ili međunarodnom natjecanju znanja od 5. razreda osnovne škole nadalje kao i proširivanje uvjeta za dodjeljivanje dosadašnjih stipendija darovitim učenicima od 7. razreda nadalje?

Odgovor

Osnivačima su data određena prava, prvenstveno po pitanju decentraliziranih funkcija, no ne i mogućnost da zadiru u stručni i pedagoški rad škola, niti da obavljaju nadzor nad njihovim radom. No, Grad će svakako, kao i do sada, biti maksimalno uključen u rad škola, u svim segmentima koji su u njegovoj nadležnosti kao osnivača.

Vezano uz odgoj i obrazovanje darovitih učenika, u nadležnosti osnivača nije praćenje identifikacije darovitih učenika, rad s darovitim učenicima, individualni kurikulumi, osnivanje stručnih timova, zapošljavanje stručnih suradnika ili ostalih djelatnika škola.

Cjelokupna problematika rada s darovitim učenicima u riječkim osnovnim školama jednaka je kao i u svim osnovnim školama u Republici Hrvatskoj. I ovom prilikom podsjećam na činjenicu da u Republici Hrvatskoj nema sveobuhvatne i sustavne brige o darovitim učenicima, već je to prepušteno parcijalnim rješenjima.

Unatoč tomu u Gradu Rijeci postoji senzibilitet i volja za podupiranjem raznovrsnih programa i projekata, namijenjenih djeci i mladima, iako za to ne postoji zakonska obveza.

Grad je, kao što sam već u prethodnom odgovoru spomenuo, odgojno-obrazovnim djelatnicima osnovnih škola Grada Rijeke omogućio uključenje u Edukaciju učitelja, stručnih suradnika i ravnatelja odgojno-obrazovnih ustanova Grada Rijeke za izgradnju kapaciteta za identifikaciju i rad s darovitim učenicima, koju je provodio Međunarodni centar za inovacije i obrazovanje-ICIE iz Ulma. Dakle, ne radi se o propisanoj obvezi osnivača, već o tzv. nadstandardu. S obzirom na nadležnosti i prethodno navedeno, školama je bio prepušten sam odaziv, kao i željeni obim uključenja. Edukaciju su u cijelosti završila 22 odgojno-obrazovna djelatnika iz 19 škola čiji je osnivač Grad Rijeka te Doma Mladih. U svakom pojedinom ciklusu edukacije broj polaznika bio je i veći, jer su pojedini odgojno-obrazovni djelatnici pohađali radionice po vlastitom odabiru. Naime, obavezne edukacije za odgojno-obrazovne djelatnike u školama organizira i provodi nadležna Agencija za odgoj i obrazovanje.

Zbog svega navedenog svakako treba naglasiti da odgovore na dio pitanja mogu dati samo nadležne institucije, prvenstveno Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Agencija za odgoj i obrazovanje, Agencija za strukovno obrazovanje, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje.

Što se tiče dodjele stipendija prema kriteriju darovitosti, one istovremeno predstavljaju i nagradu i financijsku podršku mladima u nastavku njihovog školovanja, koje je nerijetko, zbog različitih potreba i specifičnosti, izvan Rijeke. Vjerujem da u našim osnovnim školama ima puno učenika koji postižu iznimne rezultate, a u ovom trenutku opredijelili smo se za to da se financijska pomoć u obliku stipendije dodjeljuje učenicima u završnim razredima srednjih škola i tijekom visokog obrazovanja. Pritom je važno naglasiti da se njihovi rezultati postignuti tijekom 7. i 8. razreda osnovne škole i tijekom cijelog srednjoškolskog obrazovanja vrednuju prilikom bodovanja u natječajnoj proceduri.

Grad Rijeka prepoznaje i podržava učenike i njihove mentore, koji su najuspješniji na državnim i međunarodnim natjecanjima, susretima i smotrama. U tom smislu, svake godine organizira se svečani prijem na kojemu naši najuspješniji učenici dobiju prigodne poklone te pisano priznanje, odnosno plaketu za postignuća, pojedinačno ili ekipno, za osvojeno jedno od prva tri mjesta na državnim i međunarodnim natjecanjima, susretima i smotrama.

Ovaj oblik priznanja pedagoški je opravdan, posebice za učenike osnovnih škola. S obzirom na okolnosti u kojima živimo, brzi protok informacija, utjecaj društvenih mreža na djecu i mlade,… iznimno je važno, u samom procesu spoznavanja i postizanja uspjeha svakog pojedinog djeteta, podržavati intrinzičnu motivaciju i zadovoljstvo.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović