Članica Gradskog vijeća Iva Rinčić je, temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavila pitanje:
Cijenjeni gradonačelniče,
molim da mi temeljem članka 67. stavka 1. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 29/09, 14/13 i 22/13-ispr. i „Službene novine Grada Rijeke“ broj 10/17, 14/18, 2/19-pročišćeni tekst, 2/20, 3/21), odgovorite na pitanje u nastavku.
Poznata je činjenica da se Rijeka nalazi na trusnom području, te se blaža podrhtavanja redovito događaju. Nedavno smo svjedočili razornim potresima s velikom materijalnom štetom, te ljudskim žrtvama u našoj zemlji. U Rijeci postoji karta rizika od potresa (PROCJENA RIZIKA OD VELIKIH NESREĆA ZA PODRUČJE GRADA RIJEKE iz svibnja 2022.), no ističe se da su nedovoljno poznati ulazni podaci o razmjerima rizika. Da li se spomenuto redovito provjerava i ukoliko je potrebno nadograđuje, te da li Grad nešto poduzima po pitanju sigurnosti od potresa?

Unaprijed zahvaljujem
Iva Rinčić
nezavisna vijećnica

Odgovor

Grad Rijeka, zajedno sa svojom širom okolicom, smješten je na seizmički aktivnom području te je činjenica da su u prošlosti na našem području zabilježeni razorni potresi. O tome je puno detaljnije napisano u Procjeni rizika, a u Procjeni su navedeni i broj stanova po godinama izgradnje, kao i pregled stambenih jedinica po razdobljima primjene pojedinih propisa za projektiranje. Grad Rijeka ima izrađenu kartu seizmičkog mikrozoniranja koja je u određenoj mjeri zastarjela te se zbog toga spominju i „nedovoljno pouzdani ulazni podaci”, no iako je navedena karta u određenoj mjeri zastarjela, još uvijek je upotrebljiva za potrebe sustava civilne zaštite.

Da bi se nedovoljno poznati ulazni podaci redovito provjeravali i nadograđivali, potrebno bi bilo detaljno analizirati svaki objekt na području grada Rijeke, dakle stambene, gospodarske, javne i infrastrukturne objekte, kao i objekte kulturne baštine. Pri tome, za svaki objekt moralo bi se prikupiti sljedeće podatke: godina izgradnje, godina rekonstrukcije, namjena zgrade, broj katova iznad zemlje, broj katova ispod zemlje, oblik krova, oblik tlocrta, materijali s kojima je građena zgrada, debljina zidova, potporna konstrukcija, konstrukcija mezanina, tlocrt parcele (plan tla) te pozicija zgrade prema susjednim zgradama.

Nadalje, za izradu karte potresnog rizika za područje grada Rijeke bili bi potrebni i elaborat seizmičkih istraživanja, elaborat iz geologije, geotehnički elaborat stanja tla, elaborat građevinarstvo – visokog rad nj a, elaborat građevinarstvo – inženjerske građevine, mostovi (mostovi iznad vodotoka, podvožnjaci, nadvožnjaci, vijadukti), hidrotehničke građevine (vodocrpilišta, uređaji za obradu vode, cjevovodi, vodospreme), elaborat kulturna dobra i elaborat kartografija.

Za realizaciju takvog projekta, potrebni su i stručnjaci koji bi radili isključivo na tom projektu, poput stručnjaka za dinamičke analize, stručnjaka iz područja geotehnike, stručnjaka iz područja arhitekture i urbanizma, stručnjaka iz područja geofizike te stručnjaka na području GIS tehnologije.

Izrada karte potresnog rizika grada Rijeke po novim i pouzdanim ulaznim podacima bila bi izvediva, ali uz izdvajanje proračunskih sredstava u vrlo visokim iznosima i u vremenskom trajanju od nekoliko godina.

Što se tiče poduzimanja radnji Grada Rijeke po pitanju sigurnosti od potresa, potrebno je istaknuti kako nitko na svijetu ne može za sebe reći da je potpuno spreman za potres. Ono što se može reći jest da se sustav civilne zaštite na području grada Rijeke aktivno priprema za potencijalnu situaciju razornog potresa na području grada Rijeke. Uostalom, kod posljednjeg razornog potresa na Banovini, ljudstvo i oprema s područja grada Rijeke imali su značajnu ulogu u saniranju i ublažavanju posljedica potresa.

Osim Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke, koja je glavna operativna snaga sustava civilne zaštite na području Grada Rijeke te dobrovoljnih vatrogasnih društava, na području grada Rijeke u organizaciji raščišćavanja ruševina i zatrpanih iz ruševina od posljedica eventualnog razornog potresa sudjelovale bi i komunalne tvrtke Grada Rijeke, kao i pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite. Naravno, njima bi se pridružila i civilna zaštita Grada Rijeke.

Civilna zaštita Grada Rijeke ima dvije postrojbe, i to postrojbu za spašavanje iz ruševina te postrojbu opće namjene, a obje su sastavljene isključivo od volontera. Obje postrojbe održavaju dvije vježbe godišnje, a posljednjih godina imale su važnu ulogu u provođenju epidemioloških mjera tijekom pandemije COVID-19 te prilikom provođenja akcije izmještanja i neutralizacije protubrodske mine iz riječke luke. Osim provođenja dviju vježbi tijekom godine, pripadnici postrojbe za spašavanje iz ruševina jednom mjesečno u prostorima Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke održavaju radionice na kojima ih stručno osoblje dodatno osposobljava za spašavanje iz ruševina.

U veljači 2023. godine dva su se pripadnika postrojbe za spašavanje iz ruševina Grada Rijeke dragovoljno pridružili Državnoj intervencijskoj postrojbi civilne zaštite Republike Hrvatske kao pomoć u traženju i spašavanju osoba nakon katastrofalnog potresa u Turskoj. Potrebno je istaknuti kako je u Državnoj intervencijskoj postrojbi civilne zaštite Republike Hrvatske koja je sudjelovala u traženju i spašavanju osoba nakon katastrofalnog potresa u Turskoj od ukupno 41 pripadnika civilne zaštite, čak 26 pripadnika bilo s područja Rijeke i susjednih jedinica lokalne samouprave.
Grad Rijeka ima važeću Procjenu rizika od velikih nesreća u kojoj je jedno poglavlje i procjena rizika od potresa. Na temelju navedene Procjene rizika od velikih nesreća,

Grad Rijeka je izradio Nacrt prijedloga Plana djelovanja civilne zaštite na području grada Rijeke koji je upravo na javnom savjetovanju i koji će zamijeniti Odluku o donošenju Plana zaštite i spašavanja za područje grada Rijeke (objavljena u Službenim novinama Grada Rijeke 6/15).

U Planu djelovanja civilne zaštite na području grada Rijeke razrađeni su operativni postupci, kapaciteti i nositelji mjera civilne zaštite od pojedine ugroze, kao i zajednički dijelovi mjera civilne zaštite.

Inače, kao što Vam je poznato, svake godine na Gradskom vijeću Grada Rijeke usvaja se Analiza stanja sustava civilne zaštite na području grada Rijeke za proteklu godinu. Analiza stanja sustava civilne zaštite na području grada Rijeke za 2023. godinu usvojena je nedavno na sjednici Stožera civilne zaštite Grada Rijeke te će uskoro s Godišnjim planom razvoja sustava civilne zaštite na području grada Rijeke s financijskim učincima za trogodišnje razdoblje, koji mora proći i 30-dnevno javno savjetovanje, ići na usvajanje na Gradsko vijeće Grada Rijeke. U navedenom dokumentu analizira se djelovanje svih operativnih snaga sustava civilne zaštite u protekloj godini, njihova trenutna ekipiranost, oprema koja je nabavljena tijekom protekle godine, kao i provedene aktivnosti.

Što se tiče opreme potrebne za spašavanje iz ruševina, ona se periodično nabavlja sukladno proračunskim sredstvima. Svakako bi bilo bolje da je ima više i da je u čim novijem i boljem stanju, ali to iziskuje i izuzetno velika novčana izdvajanja. U proteklih nekoliko godina su za potrebe civilne zaštite Grada Rijeke nabavljeni vibrafon+vibraskop s bežičnim detektorima za pretraživanje i spašavanje iz ruševina, prikolica za smještaj i prijevoz opreme za spašavanje iz ruševina, vozilo quad + prikolica za prijevoz quada i opreme, EBC aparati za rezanje i bušenje svih materijala cjevastim elektrodama, agregat, koluti s produžnim kablovima, razne vrste Ijestava, povlačna dizalica – tirfor, oprema za spašavanje iz dubina, razne vrste specijalnih nosila (koritasta, za spašavanje iz skučenog prostora i dr.), bušaći čekići, brusni parač s dijamantnim pločama, motorne pile, razni podupirači, ventilator za dovod zraka spašavateljima u ruševinama, osobna oprema pripadnika civilne zaštite (odora) i zaštitna oprema za pripadnike civilne zaštite za spašavanje iz ruševina (kacige, naočale, maske – respiratori, antifoni, rukavice, kompletni pojasevi), šatori i oprema u šatorima za spašavatelje (ležajevi, vreće za spavanje, rasvjeta). U 2023. godini pristupilo se nabavci kompleta baterijskog alata budući da je korištenje takvog alata praktičnije, a i mobilnije. Kod nabavke opreme, od velike je pomoći i praktično iskustvo s terena na kojemu se pokazuju slabosti, ali i prednosti određene vrste opreme. Pojedinu opremu (npr. građevinsku mehanizaciju) nepotrebno je nabavljati jer je posjeduju pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite.

Za slučaj pada fiksne i mobilne telefonije uslijed potresa, što je čest slučaj kod razornih potresa, uspostavljen je i Potporni telekomunikacijski centar koji radi režimom rada 24/7/365 i interoperabilan je s postojećom kratkovalnom mrežom Županijskog centra 112 te mrežom operativnih snaga sustava civilne zaštite (vatrogasci, HGSS).

Nakon donošenja Plana djelovanja civilne zaštite Grada Rijeke, tijekom 2024. godine Gradskom vijeću Grada Rijeke bit će dostavljen prijedlog nove Odluke o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području grada Rijeke. Navedena Odluka donosi se s ciljem priprema i sudjelovanja u otklanjanju posljedica katastrofa i velikih nesreća. S pravnim osobama od interesa za sustav civilne zaštite Grad Rijeka potpisuje nove Ugovore o suradnji u slučaju katastrofa i velikih nesreća (pa tako i potresa) kojim bi pravna osoba aktivirala svoje ljudstvo i materijalno-tehnička sredstva za konkretnu ugrozu. U narednom razdoblju svakako će biti potrebno dodatno se posvetiti postupnoj nabavci opreme za zbrinjavanje stanovništva.

Održavanje sustava civilne zaštite izuzetno je složena i skupa aktivnost za koju smatramo da je s državne razine proklamirana težnja prema samodostatnosti svake jedinice lokalne samouprave u svakoj ugrozi potpuno nerealna. Smatramo kako je, do sada zanemarivano povezivanje sustava civilne zaštite na lokalnoj, područnoj i državnoj razini od izuzetne važnosti za funkcioniranje ovog važnog segmenta.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović