Član Gradskog vijeća Danijel Imgrund je, temeljem članka 73. Poslovnika Gradskog vijeća Grada Rijeke, postavio sljedeća pitanja:
“U tablici izvršenja rashoda i izdataka po odjelima gradske uprave u prvom polugodištu 2021. godine vidljivo je da je u Odjelu za poduzetništvo planirano 29.460.800,00 kn, a da je predmetno izvršenje u navedenom razdoblju 1.455.045 kn.

Proizlazi da indeks izvršenja iznosi skromnih 4,9%. Ako izuzmemo aktivnosti poput:

  • Kapitalni projekt: Poslovna zona Bodulovo,
  • Kapitalni projekt: Tehnološki – edukacijski i poduzetnički inkubator “Proizvodni park Torpedo”,
  • Kapitalni projekt: Energana – Start up inkubator za kreativne tehnologije i IT industriju čija realizacija će se dogoditi u drugoj polovini godine, nije razvidno zašto su aktivnosti (Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa, Jačanje konkurentnosti poduzetnika, Razvoj poduzetničke infrastrukture, Poduzetnički projekti i programi za mlade) na tako niskoj razini izvršenja?

Postavlja se pitanje da li su mjere koje Grad Rijeka nudi poduzetnicima prepoznate od istih?”

Odgovor

U cilju pojašnjenja polugodišnjeg izvršenja stavki proračuna Odjela gradske uprave za poduzetništvo Grada Rijeke zaključno s datumom 30. lipnja 2021. godine, u nastavku iznosimo informacije i podatke sukladno upitu. U prvom dijelu prikazana je struktura proračuna i stanje polugodišnjeg izvršenja bez uključenih kapitalnih i EU projekata, a u drugom dijelu dano je objašnjenje svih proračunskih programa i pripadajućih aktivnosti, s osvrtom na relevantnost mjera i njihovu prepoznatljivost od strane poduzetnika i korisnika.

Struktura proračuna OGU za poduzetništvo Grada Rijeke za 2021. godinu te prikaz proračuna s izuzećem kapitalnih projekata i projekata sufinanciranih od strane EU.

U okviru djelokruga OGU za poduzetništvo i pripadajućih proračunskih sredstava Odjela sufinanciraju se sljedeći programi, uz koje su navedene i integrirane aktivnosti:

  • Program Osnovna djelatnost odjela, koji uključuje aktivnost ‘Materijalni rashodi’ i aktivnost ‘Financijski rashodi’
  • Program Promicanje poduzetničke kulture, koji uključuje aktivnost ‘Medijski kutak’
  • Program Razvoj turističke destinacije, koji uključuje aktivnost ‘Promocija turističke destinacije’
  • Program Potpora poduzetništvu, koji uključuje aktivnosti: ‘Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa’, ‘Jačanje konkurentnosti poduzetnika’, ‘Razvoj poduzetničke infrastrukture’, ‘Poduzetnički projekti i programi za mlade’, te ‘Poduzetnički inkubatori’.
  • Kapitalni projekt: Poslovna zona Bodulovo
  • Kapitalni projekt: Tehnološko-edukacijski i poduzetnički inkubator ‘Proizvodni park Torpedo
  • Kapitalni projekt: Energana – inkubator za kreativne tehnologije i IT industriju
  • Europski program: EU projekti ECoC-SME i RESTART_4Danube

Ukupni financijski plan OGU za poduzetništvo iznosi 29.460.800,00 kn. Ako se izuzmu kapitalni i Europski projekti, financijski plan Odjela iznosi 4.681.950,00 kn.

U nastavku je prikaz financijskog plana programa OGU za poduzetništvo s pripadajućim aktivnostima i njihovim izvršenjem na dan 30. lipnja 2021. godine, u kojem su izuzeti kapitalni i EU projekti.

RED. BR. NAZIV PROGRAMA/AKTIVNOSTI IZVORNI PLAN ZA 2021. TEKUĆI PLAN ZA 2021. IZVRŠENJE ZA I-VI 2021. INDEKS                (5/4*100)
1 2  

3

4 5 6
1. Program: OSNOVNA DJELATNOST ODJELA 20.300,00 20.300,00 5.158,75 25,41
1.1. Aktivnost: Materijalni rashodi 16.300,00 16.300,00 4.718,75 28,95
1.2. Aktivnost: Financijski rashodi 4.000,00 4.000,00 440,00 11,00
2. Program: PROMICANJE PODUZETNIČKE KULTURE 32.000,00 30.900,00 0,00 0,00
2.1. Aktivnost: Medijski kutak 32.000,00 30.900,00 0,00 0,00
3. Program: RAZVOJ TURISTIČKE DESTINACIJE 850.000,00 837.500,00 32.010,78 3,82
3.1. Aktivnost: Promocija turističke destinacije 850.000,00 837.500,00 32.010,78 3,82
4. Program: POTPORA PODUZETNIŠTVU 3.825.000,00 3.793.250,00 610.008,29 16,08
4.1. Aktivnost: Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa 32.000,00 32.000,00 0,00 0,00
4.2. Aktivnost: Jačanje konkurentnosti poduzetnika 2.225.000,00 2.225.000,00 152.466,83 6,85
4.3. Aktivnost: Razvoj poduzetničke infrastrukture 340.000,00 323.750,00 52.185,86 16,12
4.4. Aktivnost: Poduzetnički projekti i programi za mlade 328.000,00 312.500,00 30.366,70 9,72
4.5. Aktivnost: Poduzetnički inkubatori 900.000,00 900.000,00 374.988,90 41,67
 

Ukupno razdjel 003:

 

4.727.300,00

 

4.681.950,00

 

647.177,82

 

13,82

Sukladno podacima iz tablice, polugodišnje izvršenje proračuna aktivnosti Odjela u prikazu bez kapitalnih i EU projekata iznosi 13,82%. U nastavku je elaboriran svaki od navedenih programa u svjetlu polugodišnjeg izvršenja i projekcije izvršenja proračuna do kraja 2021. godine, a za tražene aktivnosti iz upita ‘Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa’, ‘Jačanje konkurentnosti poduzetnika’, ‘Razvoj poduzetničke infrastrukture’ i ‘Poduzetnički projekti i programi za mlade’ posebno su izneseni podaci i zaključci o stupnju afirmacije i prepoznatljivosti ovih mjera kod poduzetnika i drugih korisnika.

Program Osnovna djelatnost Odjela

Planirana sredstva za realizaciju aktivnosti Materijalni rashodi i Financijski rashodi unutar ovog programa u 2021. godini iznose ukupno 20.300,00 kn, od čega je utrošeno 5.158,75 kn (25,41% od godišnjeg plana). Utrošena sredstva u sklopu ovih aktivnosti odnose se na odvjetničke i javnobilježničke usluge te na pristojbe i naknade.

Program Promicanje poduzetničke kulture

 Planom predviđena sredstva za realizaciju ovog programa u 2021. godini iznose 30.900,00 kn na aktivnosti pod nazivom Medijski kutak. U razdoblju siječanj – lipanj 2021. unutar ove aktivnosti nije realiziran trošak. Krajem lipnja 2021., a uoči završne svečanosti Startup inkubatora 12.DeMoDay.21, započela je s realizacijom medijska promocija najboljih timova 12. generacije korisnika Startup inkubatora Rijeka na lokalnim internet portalima te završila u mjesecu srpnju 2021., kada je ujedno i realiziran trošak oglašavanja. Do kraja godine sredstva će biti u cijelosti realizirana.

Za potrebe organizacije događaja u Startup inkubatoru Rijeka osigurana su sredstva reprezentacije. Budući da se demo dan 12. generacije korisnika pod nazivom ’12.DeMoDay.21′ održao u srpnju 2021., troškovi reprezentacije nastali su iza 30. lipnja 2021. Do kraja godine predviđena je i organizacija svečanog ulaska nove generacije korisnika Startup inkubatora, kao i tematski event tijekom prosinca 2021., za što su ovom stavkom osigurana sredstva u tekućoj godini.

Program Razvoj turističke destinacije

Program uključuje aktivnosti koje se odnose na promociju grada Rijeke kao turističke destinacije kroz podršku aktivnostima Turističke zajednice grada Rijeke, organizaciju aktivnosti prilikom dolaska kruzera u luku Rijeka te sufinanciranje promocije avio-destinacije područja Kvarnera.

U razdoblju siječanj – lipanj 2021. godine utrošeno je 32.010,78 kn, što čini 3,82% godišnjeg  plana. Predmetni rashod odnosi se na prijenos sredstava Turističkoj zajednici grada Rijeke. Naime, Grad Rijeka zajedno s TZ grada Rijeke, a temeljem sklopljenog ugovora o donaciji turističke pristojbe, provodi program poboljšanja uvjeta boravka turista na području grada Rijeke, na način da se sredstva koja Grad uprihoduje po osnovi turističke pristojbe namjenski doznačuju TZ grada Rijeke. U prvih šest mjeseci na području grada Rijeke zabilježeno je 22.387 dolazaka turista od čega se 12.419 dolazaka odnosi na strane turiste te je zabilježeno 76.624 noćenja. Obzirom da se najintenzivniji turistički promet odvija tijekom ljetnih mjeseci, te da u trenutnoj situaciji režim epidemioloških mjera nije rigorozan kao u prvoj polovici godine, u drugom polugodištu očekuje se znatno viša razina prihoda od turističkih pristojbi, odnosno doznaka tih sredstava prema TZ grada Rijeke, a time i postotak izvršenja ovog dijela proračuna.

Unutar programa provodi se i organizacija dočeka kruzera koji po prvi put uplovljavaju u riječku luku. Obzirom na pandemiju bolesti COVID-19, donedavno zatvorenih granica mnogih emitivnih tržišta i nemogućnosti dolaska putničkih brodova, prvo pristajanje kruzera u Rijeku od kraja 2019. dogodilo se tek 03. listopada 2021. godine. Budući da se u trenutku planiranja proračuna za 2021. nisu pouzdano mogle predvidjeti epidemiološke okolnosti, sredstva za ovu stavku definirana su na pretpandemijskoj razini.

Sufinanciranje promotivne kampanje avio-destinacije područja Kvarnera nije realizirano u razdoblju od 01. siječnja do 30. lipnja 2021. godine obzirom je tek 04. listopada 2021. godine pristigao Program udruženog oglašavanja zračnog prijevoza od interesa za turizam Primorsko-goranske županije u 2021. godini od strane Upravnog odjela za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj PGŽ, te je najavljena i dostava Ugovora o udruživanju novčanih sredstava radi sufinanciranja promotivne kampanje oglašavanja sa zračnim prijevoznicima u 2021. godini, temeljem kojeg će proračunska sredstva biti utrošena.

Program Potpora poduzetništvu

Program obuhvaća aktivnosti: Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa, Jačanje konkurentnosti poduzetnika, Razvoj poduzetničke infrastrukture, Poduzetnički projekti i programi za mlade i Poduzetnički inkubatori, te Kapitalne i EU projekte. Potonji u skladu s upitom vijećnika ovim obrazloženjem neće biti obuhvaćeni. Napominjemo da su aktivnosti i mjere unutar programa Potpora poduzetništvu usmjerene ne samo na poduzetnike, već i na druge korisnike.

Aktivnost ‘Sufinanciranje ostalih poduzetničkih projekata i programa’

  • Kreativni izlozi

Realizacija programa ‘Kreativni izlozi’ organizira se u suradnji sa Školom za primijenjenu umjetnost u Rijeci (ŠPUR) i uključuje angažman učenika i njihovih mentora u uređenju izloga riječkih poduzetnika koji imaju poslovni prostor u užem centru grada. Aktivnost se organizira u dvije faze: prva faza se odvija u periodu Dana Sv. Vida, a druga u periodu manifestacije Rijeka Advent. Budući da su u svibnju i lipnju 2021. bile na snazi mjere za suzbijanje epidemije koje su učenicima onemogućavale izvođenje terenskih aktivnosti, prva faza Kreativnih izloga nije mogla biti realizirana. Očekuje se da će epidemiološke mjere omogućiti izvršenje druge faze ove aktivnosti.

U kontekstu prepoznatljivosti ove mjere od strane riječkih poduzetnika navodimo da se od 2012. godine, kada je pokrenut program, pa do pandemijske 2020. godine, kada su također iz objektivnih razloga bile obustavljene aktivnosti, ukupno uredilo 302 izloga u užem centru Rijeke. Kreativni izlozi omogućuju poduzetnicima da kroz osigurana sredstva, talent i kreativnost učenika ŠPUR-a realiziraju uređenje izloga poslovnih prostora, čime doprinose boljoj promociji i vidljivosti vlastitih proizvoda i usluga.

  • Donacije riječkim manifestacijama

Ovom aktivnošću predviđena su i sredstva za tekuće donacije u novcu i to za dvije riječke manifestacije – ‘Maškarana jota’ i ‘Riječke stepenice’ u ukupnom iznosu od 15.000,00 kuna. Budući da se zbog epidemioloških mjera navedene manifestacije nisu realizirale, Grad Rijeka nije organizatorima mogao izvršiti prijenos donacija, te je time ova proračunska stavka ostala neizvršena.

Aktivnost ‘Jačanje konkurentnosti poduzetnika’

U prvoj polovici 2021. godine u sklopu ove aktivnosti realizirano je 152.466,83 kn što čini 6,85% plana te se odnosi na: (1) sufinanciranje kamata po poduzetničkim kreditima u iznosu od 2.466,83 kn temeljem dodijeljenih subvencija za kamate na poduzetničke kredite iz 2018. godine, te (2) dodjelu sredstava Zakladi za financiranje izradbe prototipova FIPRO za mjeru Sufinanciranje razvoja komercijalizacije inovativnog proizvoda ili usluga koju zajednički provode Zaklada FIPRO i Grad Rijeka u iznosu od 150.000,00 kn. U sklopu Javnog poziva iz svibnja 2021. godine, poduzetnicima se dodjeljuju sredstva za pokriće dijela prihvatljivih troškova razvoja i komercijalizacije inovativnog proizvoda ili usluga u maksimalnom pojedinačnom iznosu od 50.000 kn. Zaklada je zaprimila ukupno 18 prijava, a sredstva su raspoređena na tri projekta, od kojih je svaki dobio po 50.000,00 kuna, što govori o visokom interesu i prepoznatljivosti mjere od strane inovatora-poduzetnika.

Najveći udio unutar aktivnosti ‘Jačanje konkurentnosti poduzetnika’ odnosi se na dodjelu nepovratnih subvencija riječkim poduzetnicima temeljem Javnog poziva za podnošenje prijava za dodjelu nepovratnih subvencija iz Općeg programa mjera poticanja razvoja poduzetništva na području grada Rijeke. Javnim pozivom iz proračuna Grada Rijeke u 2021. godini osigurano je 2.000.000,00 kn. Poziv se uvijek raspisuje u rujnu tekuće godine, te je tako u 2021. godini raspisan 13. rujna, a prijave su otvorene od 17. rujna do 07. listopada 2021. Iz navedenog je evidentno da s 30. lipnja 2021. ova proračunska mjera nije mogla biti realizirana. Neupitna prepoznatljivost ove mjere od strane riječkih poduzetnika ogleda se u činjenici da broj prijava na Javni poziv uvijek višestruko nadmašuje broj poduzetnika kojima su subvencije dodijeljene. Tako je u 2020. godini pristiglo ukupno 508 prijava poduzetnika, a dodijeljeno je 147 subvencija, odnosno nešto manje od 30% u odnosu na prijave. U 2021. broj pristiglih prijava na Javni poziv je 547, što je za 8% više u odnosu na prethodnu godinu.

Javni poziv za podnošenje prijava za dodjelu nepovratne subvencije organizatoru nautičkog sajma na području grada Rijeke raspisan je 18. svibnja 2021., a administrativni postupak dodjele subvencije realiziran je 26. srpnja 2021. kada je izdan nalog za prijenos sredstava u visini od 50.000,00 kn. Temeljem navedenog, mjera nije mogla biti izvršena do 30. lipnja 2021. Nautički sajam Rijeka Boat Show održan je krajem rujna 2021. godine, te je polučio veliki interes posjetitelja i izniman interes izlagača, u prilog čemu govori činjenica da su svi sajamski prostori bili rasprodani. U svjetlu tih pokazateljima može se zaključiti da je ova sajamska manifestacija u značajnoj mjeri prepoznata od strane poduzetnika, ali i od strane građana, budući da broj posjetitelja raste iz godine u godinu, a kreće se na razini od oko 5.000.

Aktivnost Razvoj poduzetničke infrastrukture

Unutar aktivnosti rezervirana su sredstva za održavanje i funkcioniranje fizičkog prostora Startup inkubatora Rijeka (rashodi za režije, rashodi za usluge tekućeg i investicijskog održavanja i dr.). U prva tri mjeseca 2021. Startup inkubator je djelovao na adresi Ružićeva 14, a nakon preseljenja u centar RiHub djeluje na adresi Ivana Grohovca 1/A. Prostor RiHub-a kvadraturom je znatno veći i u smislu održavanja zahtjevniji, stoga su za tu namjenu planirani veći mjesečni rashodi. Međutim, analizom računa i troškova održavanja pristiglih/realiziranih u prvih šest mjeseci 2021., zaključuje se da je planirane iznose potrebno rebalansom reducirati.

Po preuzimanju prostora centra RiHub u nadležnost OGU za poduzetništvo, aktivirani su prostorni kapaciteti i besplatno dani na raspolaganje korisnicima, odnosno poduzetnicima. Riječ je o co-working prostoru, konferencijskoj dvorani i sobi za sastanke, koji su, unatoč epidemiološkoj situaciji i ograničenjima, izazvali značajan interes korisnika. Za očekivati je da će broj korisnika u prostoru biti povećan, a interes za ovom vrstom usluga u budućnosti rasti, kako se epidemiološka ograničenja budu ublažavala.

Dodatno, unutar ove aktivnosti dio sredstava rezerviran je za najam drvenih kućica povodom održavanja dana Sv. Vida. Zbog epidemioloških mjera broj kućica morao je biti smanjen, stoga ova stavka proračuna nema planirano izvršenje.

Za realizaciju navedenih aktivnosti ukupno je planirano 323.750,00 kn, a u prvoj polovini godine utrošeno je 52.185,86 kn, odnosno 16,12% godišnjeg plana.

Aktivnost Poduzetnički projekti i programi za mlade

Aktivnost obuhvaća sufinanciranje projekata i programa koji mladima nude usvajanje poduzetničkih znanja i vještina – RInovatoRI i Startup inkubator Rijeka. Unutar ove aktivnosti osigurana su i sredstva za sufinanciranje Učeničkih zadruga riječkih osnovnih škola te za donacije udrugama čiji se programi odnose na promicanje poduzetništva među mladima. Za ovu je aktivnost planirano ukupno 312.500,00 kn, a u prvih šest mjeseci 2021. godine realizirano je 30.366,70 kn odnosno 9,72% godišnjeg plana.

Rashodi na ovoj aktivnosti odnose se prvenstveno na troškove koji su nastali u realizaciji programa Startup inkubatora Rijeka. 12. generacija korisnika Startup inkubatora Rijeka krenula je u program inkubacije u studenom 2020. godine s ukupno 22 tima/poduzetničke ideje, odnosno 40 korisnika. Od siječnja pa do kraja lipnja 2021. održano je ukupno 32 radionice i predavanja, koje su se, ovisno o važećim epidemiološkim mjerama, odvijale uživo i u online formatu. U istom periodu korisnici su ostvarili oko stotinu individualnih konzultacija s mentorima, no zbog epidemioloških ograničenja gostujuća predavanja, tematska događanja i praktične radionice nije bilo moguće realizirati u online formatu, stoga su sredstva planirana na tim stavkama proračuna ostala neutrošena. U samoj  završnici, održanoj u srpnju 2021. pod nazivom ’12.DeMoDay.21′, sudjelovalo je šest timova finalista, od kojih je troje najuspješnijih izborilo novčane potpore u iznosima od 100.000,00 kn, 50.000,00 kn te 25.000,00 kn. Navedene potpore isplaćuju se u drugom dijelu godine, kada dobitnici registriraju poslovni subjekt sa sjedištem u Rijeci i sklope s Gradom ugovor, stoga do 30. lipnja 2021. ova proračunska stavka također nije mogla biti realizirana.

Startup inkubator Rijeka je izrazito prepoznat i prihvaćen program od strane pojedinaca i timova koji žele postati poduzetnici. U 12. generaciji broj prijava na Javni poziv za ulazak nove generacije korisnika iznosio je rekordnih 49, od čega je inkubaciji pristupilo 22 tima. Uz to, Startup inkubator primjer je izvrsne suradnje poslovnog, akademskog, javnog i civilnog sektora, a sinergija tih doprinosa pozitivno se odražava na kvalitetu programa i zadovoljstvo korisnika, te u konačnici – realizaciju poduzetničkih inicijativa.

RInovatoRI – program za stjecanje i razvoj poduzetničkih kompetencija mladih – učenika viših razreda riječkih osnovnih škola, započeo je s redovnim radionicama u listopadu 2020. Zbog zabrana održavanja radionica uživo i prijelaza na online nastavu uslijed epidemiološke situacije, terenske aktivnosti (izleti i studijski posjeti), kao i Vikend škola poduzetništva, nisu mogli biti realizirani. Ljetni programski pravac Summer RInnovation Lab, također prilagođen epidemiološkim mjerama, završio je u srpnju 2021. Redukcija aktivnosti uvjetovala je i izmjene u proračunu koji sada iznosi 15.683,89 kn i koji će biti uvršten u rebalans gradskog proračuna. Kako je program RInovatoRI završio u srpnju 2021., izvršenje ove stavke proračuna bit će evidentirano u drugoj polovici godine.

Program RInovatoRI nije samo prepoznat od strane korisnika (djece i roditelja), već potvrda njegove kvalitete i potencijala dolazi i s europske razine. Godine 2019. program je proglašen nacionalnim dobitnikom Europske nagrade za promicanje poduzetništva u kategoriji ‘Promicanje poduzetničkog duha’, a 2021. godine uvršten je u internacionalnu bazu dobrih praksi programa Interreg Europe.

Javni poziv za sufinanciranje projekata učeničkih zadruga riječkih osnovnih škola i osnovnoškolskih ustanova objavljen je 04. listopada 2021., dakle, u drugoj polovici godine. Očekuje se da se rezervirana sredstva u planiranom iznosu od 18.000,00 kuna u cijelosti utroše do kraja 2021. godine.

Aktivnost: Poduzetnički inkubatori

Unutar aktivnosti rezervirana su sredstva za pružanje podrške radu poduzetničkih inkubatora za uslužne i proizvodne djelatnosti (PIU Torpedo i PP Torpedo) čiji rad vodi i organizira Riječka razvojna agencija Porin d.o.o. na način da se u tekućem mjesecu isplaćuje potpora za prethodni. Provođenje ove aktivnosti odvija se prema predviđenom planu odnosno, realizirano je 374.988,90 kn što čini 41,67% godišnjeg plana.

Poduzetnički inkubatori predstavljaju najvažniji dio poduzetničke potporne infrastrukture grada Rijeke, u kojima u ovom trenutku boravi 28 poduzetnika, čime su njihovi prostorni kapaciteti gotovo popunjeni. Do sada je u 2021. godini organizirano i provedeno preko 20 edukacija, a potpisan je i ugovor o suradnji na istraživačkim i razvojnim projektima između RRA Porin d.o.o., upravitelja inkubatora, i Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. RRA Porin ove je godine postao Europe Direct centar za Rijeku i PGŽ u razdoblju 2021-2025.

U postojećim proračunskim okvirima i mogućnostima OGU za poduzetništvo Grada Rijeke ciljano usmjerava sredstva i kapacitete u programe i aktivnosti koji rezultiraju koristima i pozitivnim učincima za poduzetnike, buduće poduzetnike i mlade, razvoj poduzetničke infrastrukture i unaprjeđenje poduzetničke kulture. Mnoge proračunski značajne mjere razložno se provode, realiziraju ili finaliziraju u drugoj polovici godine, te je njihovu prepoznatljivost kod ciljnih skupina potrebno ocjenjivati temeljem cjelogodišnjeg izvršenja proračuna, na kraju tekuće godine. Pored toga, od veljače 2020. suočeni smo s epidemijom bolesti uzrokovane virusom Covid-19, čiji su razmjeri nepredvidivi, kao i mjere odgovora na epidemiološku situaciju. U tim okolnostima prilikom planiranja proračuna, koje se odvija tijekom srpnja tekuće godine za programe i aktivnosti u čitavoj narednoj godini, onemogućena je potrebna preciznost u definiranju egzaktnih parametara koji uvjetuju troškove. Ograničenja okupljanja, ograničenja broja osoba u zatvorenom prostoru, potpuna zabrana aktivnosti te otkazivanje pojedinih javnih događaja i manifestacija samo su neki primjeri epidemioloških mjera koji izravno utječu na neizvršenje planiranog proračuna. Napominjemo i to da se u strukturiranju i izradi plana proračuna rukovodimo pretpostavkom da će sve okolnosti biti regularne i da neće biti objektivnih prepreka za realizaciju programa, a sve u cilju kako bi se osigurala dostatna sredstva za njihovo provođenje. Na žalost, kako je prethodno istaknuto, neizvjesnost epidemiološke situacije odražava se na provedbu aktivnosti, a time i na razinu izvršenja proračuna.

Ipak, i u ovim izvanrednim okolnostima riječki se poduzetnički ekosustav pokazuje kao poticajno poduzetničko okruženje. U ovogodišnjem izvješću vodeće svjetske platforme za mapiranje i analizu startup ekosustava StartupBlink Rijeka je napredovala za 23 mjesta u odnosu na prošlu 2020. godinu, odnosno za čak 96 mjesta u prethodne dvije godine. Analizom je obuhvaćeno 1.000 gradova iz 100 zemalja svijeta, a Rijeka je na listi rangirana na 438. mjestu te je zadržala treću poziciju u Hrvatskoj. Uspjehu Rijeke pridonijeli su startupovi, među kojima i bivši korisnici Startup inkubatora, co-working prostori u RiHub-u i u RRA Porin, Smart RI – centar kompetencija za pametne gradove te Proizvodni park Torpedo.

Pored svih prikazanih i opisanih programa i aktivnosti, OGU za poduzetništvo Grada Rijeke provodi kapitalne i EU projekte koji imaju potencijal značajno promijeniti riječku poduzetničku scenu, u skladu sa strateškim ciljevima razvoja grada Rijeke. Europskim projektima ECoC-SME i RESTART_4Danube potiču se nove aktivnosti podrške kulturnim i kreativnim industrijama, dok se kapitalnim projektom ‘Izgradnja komunalne infrastrukture u Poduzetničkoj zoni Bodulovo’ osigurava izgradnja osnovne i dodatne zajedničke infrastrukture u cilju uspostave funkcionalne i operativne Poduzetničke zone Bodulovo. EU projektom ‘Rekonstrukcija i prenamjena Hale 14 u Tehnološko-edukacijski poduzetnički inkubator – Proizvodni park Torpedo’ stvoren je i centar za 3D tehnologiju opremljen industrijskim printerima za printanje iz metala, polimera i pijeska te 3D skenerom i CNC strojem, koji pored inkubacijskog, post-inkubacijskog i akceleracijskog programa poduzetnicima nudi specijalizirane edukacije, 16 novouređenih poslovnih/radioničkih prostora za poduzetnike proizvodnih djelatnosti te stručno savjetovanje i know-how. U početnoj fazi nalazi se i kapitalni projekt Energana – inkubator za kreativne tehnologije i IT industriju, a provodi se u svrsi podrške naprednih i kreativnih industrija te jačanja konkurentnosti, rasta i razvoja malih i srednjih poduzeća na području Urbane aglomeracije Rijeka. Vizija je da inkubator Energana postane inovacijski hub, pozicioniran kao centar za razvoj i demonstraciju proizvoda/usluga baziranih na IT i kreativnim tehnologijama.

Uz projekte i programe kojima trenutno upravlja OGU za poduzetništvo, planiraju se nove mjere, projekti i aktivnosti kojima je cilj podržati i unaprijediti poduzetnički potencijal našeg grada te stvoriti pozitivno poduzetničko okruženje za početak, rast i razvoj malih i srednjih poduzeća.

S poštovanjem,
Gradonačelnik
Marko Filipović